Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

L

Lillemim

Hej!
Min häst är 8 år och för några år sedan lyckade hon vid utsläpp i gräshage komma fri (hon som släppte ut hade två hästar med sig och kunde inte riktigt ta tag i min när hon drog i grimskaftet lite..och intelligent :( som hon är så lärde hon sig på ett enda tillfälle att nu drar vi..)
Hur kommer man tillrätta med detta?
Är annars ett snällt sto och man leder in i hagen och vänder utan problem men sen laddar hon järnet och är jättespänd när man skall ta av grimma/släppa grimskaftet. Hon vänder också på en femöring och drar järnet - hon älskar att "gallopera in" sin hage på morgonen/vid utsläpp...
Har försökt stå och vänta och när hon gör minsta ansats att dra eller höja huvudet så väntar vi mer. Så snart hon sänker huvudet så provar jag igen och ofta är hon lugn tills precis jag drar av grimman sen tvärvänder hon och ger järnet. Hon är skodd och de andra i stallet som släpper ut är rädda att bli träffade plus att hon har dragit iväg med grimskaftet några gånger och har trampat på det och det är ju ingen höjdare för nacken..nu har de i stallet pratat om att sätta kedja på henne - och även om jag förstår dem så vill jag helst inte detta..tänk vad som kan hända om hon drar iväg med kedjan och trampar i full galopp..ush.. Fast någon gång tidgare år har de testat kedja men hon så väl när den inte är på...
Help alla kunniga..vad göra ? Alla tips tas tacksamt emot :)
Hästen min är snäll men lär dåliga saker lika snabbt som bra tyärr.
Skall jag ta in henne igen till boxen varje gång hon gör minsta ansats till att dra iväg? Skall jag alltid ha godis i handen som en belöning (jag vet att godis inte är bra som muta)..
Jag är inte rädd och kan hatera situationen men vill att de andra som släpper ut skall kunna göra det utan problem också.
Vi släpper alltid henne först...men det är alltså två problem. Dels att hon har lärt sig dra iväg...och sen att hon vänder på en femöringen och galopperar järnet. Men hon älskar gräset (och även i sandhagen faktiskt) och gör alltid sin galopprunda och gnäggar ibland..det får hon ju gärna göra...
Någon..? Help :confused:
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Jag förstod nog inte riktigt din fråga.
Är problemet att hästen sticker INNAN ni får av grimman eller är problemet att den drar järnet när ni fått av grimman?
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Nej hon väntar tills hon känner att man antingen knäpper upp spännet för att ta av grimman eller helt enkelt när man är på väg att dra av grimman och själv drar huvut ur den, vänder och drar järnet...klyftig dam :( Kliar mig i huvudet för att komma på lösningen på problemet...alla ideer tas tacksamt emot :bump:
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

sitter bara och funderar lite...har inte testat själv men kankse man kan ha två grimmor på henne och så tar man av den ena och då när hon sticker så har man henne fortfarande fast i den andra. Fast risken är väl att man tappar henne eftersom hon tror hon är lös... eller drar hon väl när man tar av den andra...
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hejsan !
Jag testade 2 grimmor i morse (svarade precis på hanteringsforumet där jag också fått tips..tack alla :) )...det funkade. Först gick jag en bit in i hagen och tog av en grimma. Hon drog huvudet och försökte dra..jag stod emot och hon såg ut som ett frågetecken :rofl: Sen gick jag in en bit i hagen och släppte och då sprang hon men inte riktigt "järnet" som förut...så jag skall testa lite olika saker...det skall gå..banne mig :devil:
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Om hästen drar järnet efter att den blivit släppt så kommer det INTE att hjälpa om dina stallkamrater använder kedja. Problemet är ju att hästen kommer dra på samma sätt när kedjan är borta så vad skulle den hjälpa mot?
Jag hoppas att det löser sig med två grimmor och att din häst lugnar ner sig.
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Precis, tack Shaggy ! Jag hatar allt som kedjor heter...så träning blir det...det skall gå
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Min häst kan också vara sådan. Men han kan var lite "skygg" eller osäker för vissa saker. Innan var det ett problem att bara få på grimman. Det är saker som ligger i hanteringen innan han kom till mig så jag vet inte riktigt vad det beror på.

Jag har löst problemen både vid infångning och släpp på ungefär samma sätt. Jag lägger grimskaftet runt halsen.

Vid släpp drar han direkt om man bara drar av grimman, antar att han tycker att det är obehagligt. Jag lägger grimskaftet runt halsen och tar en liten "fårhållning", inget ryck, bara så att han känner att jag håller honom i det. Sedna tar jag av grimman och han står kvar. då släpper jag ena änden på grimskaftet, ibland springer han ju när jag drar åt mig grimskafetet men ibland står han kvar och jag säger varsågod och "puttar iväg" honom på bogen.
Vi fortsätter öva.

En annan metod är kanske att ta av/på grimman som man gör med unghästar, alltså knäppa upp nackstycket...?? Det kanske är ett lite väl enkelt knep men man kan ju alltid testa.
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Hej Marijaa,
Jag svarade under hästhantering rörande detta (lade tråden - kanske inte så smart? på två ställen i hopp om svar)...
Har lyckats få några framsteg, men hon är absolut inte rädd, hon är en modig typ och väldigt trygg med mig ute vid ritt t ex. Är något äckligt så hejar jag på och då är allt OK...så inte riktigt samma sak kanske med min gurka..Men bra tips om repet, skall testa det och att dra av grimma eller knäppa upp nackremmen ger bara lite skillnad. Hon vill göra sin galopprunda - MATTE JAG ÄLSKAR GRÄSHAGEN...:smirk: Så att hon drar är absolut inte rädsla, skrutten. Men skall som sagt testa repet och testa att hämta upp henne igen om hon springer och göra det flera gånger för att få bort just "nu skall jag dra iväg järnet"-tendensen...:smirk:
Tack för tipsen
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

He...man kanske skulle testa galopp-sprinter varianten.
Med hennes kraftiga rumpa och startsnabbhet kunde man kanske göra sig en kosing :)
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

jag skulle gå in i hagen och ställa upp hästen med huvudet mot staketet. När hästen står stilla där så ta av grimman.
 
Sv: Drar iväg vid utsläpp i hage - vad göra?

Du menar mot en annan del av hagen då? Fast då kommer hon säkerligen också vända på en femåring o dra. Men värt att testas trots allt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 101
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Vi har fått problem.. hästen har blivit förändrad under våren (troligen relaterat till pälsfällning) men nu har det eskalerat till en...
Svar
12
· Visningar
1 823
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: Happimess
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 795
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp