Drar ner huvudet i nedförsbackar, och galopp vad göra?

KillerAnna

Trådstartare
Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet. Jag brukar ha så långa tyglar jag kan för att han själv ska balansera upp sig, men måste ändå ha lite koll så att han inte travar nedför för det blir obehagligt. Någon som har samma problem eller har något tips?

När vi galopperar och han får upp farten så är han väääldigt svårstoppad, han har lång stoppsträcka! Det är inte så att han bockar eller gör någonting dumt. Även här drar han gärna ned sitt huvud och blir på så vis väldigt stark och en mer svår att få stopp på!
Padocken vi har hemma är allt för liten för att jag ska kunna öva galoppen där tyvärr, han kan inte samla ihop sig tillräckligt. Men detta att han drar ned huvudet blir obehagligt. Tips mottages tacksamt!

Han är 9 år och har aldrig startat på travet men tränades för det det ( vet ej hur länge).

Han rida med tredelat bett
 
Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet. Jag brukar ha så långa tyglar jag kan för att han själv ska balansera upp sig, men måste ändå ha lite koll så att han inte travar nedför för det blir obehagligt. Någon som har samma problem eller har något tips?
Att låta en häst som inte vet hur man bär sig i nerförsbackar ramla iväg på det sätt du beskriver låter för mig kontraproduktivt. Förstår inte hästen hur den ska göra, jag har en sådan, så måste man lära den. Rid ihop hästen i skritt, få den att sätta in bakbenen under sig och lär den på så sätt hur den ska hitta sin balans. Den metod du använder låter hästen fortsätta att lösa problemet genom att falla på framdelen och bromsa med frambenen samtidigt som det går fortare och fortare.
Din häst ska inte få trava i nerförsbacke på lång lång tid. Det är något som sliter hårt på den och det kräver mycket god kroppskontroll för att man ska kunna göra det på ett sätt som inte förstör hästen.
 
Tack för svar! Det är inte så att jag låter honom trava ner i nedförsbacken, det gör han så gärna på eget bevåg, jag försöker hålla ihop honom men han är stark och ivrig. Man skulle önska att det fanns något lätt knep bara men det är som med allt annat, öva öva öva! Antar att detta svaret gäller för galoppen också, när han drar ned sitt huvud…
 
Tack för svar! Det är inte så att jag låter honom trava ner i nedförsbacken, det gör han så gärna på eget bevåg, jag försöker hålla ihop honom men han är stark och ivrig. Man skulle önska att det fanns något lätt knep bara men det är som med allt annat, öva öva öva! Antar att detta svaret gäller för galoppen också, när han drar ned sitt huvud…
Jag tror inte den är stark, jag tror bara att den inte behövt träna på/utveckla sin bakbensbroms och därför inte vet hur den ska hålla emot gravitationen när det går nerför.
 
Tack för svar! Det är inte så att jag låter honom trava ner i nedförsbacken, det gör han så gärna på eget bevåg, jag försöker hålla ihop honom men han är stark och ivrig. Man skulle önska att det fanns något lätt knep bara men det är som med allt annat, öva öva öva! Antar att detta svaret gäller för galoppen också, när han drar ned sitt huvud…
Nej han är inte stark. Han är svag. Eftersom han är en häst och hästar är tunga så känns han stark iom att du inte orkar bära hans tyngd när han rent krasst håller på att trilla omkull eftersom han inte orkar bära sin kropp :)
 
Aa, det låter som en bra träning, ska jag helt klart testa!
Precis så. Korta upp honom och sedan påminner du i varje steg att bakbenen hör ihop med kroppen. Till en början kommer du garanterat få göra halt senare kan det räcka att göra en halvhalt eller liknande. När han är stark nog så kommer du bara kunna rida i de där nerförsbackarna som om det inte vore något konstigt alls med det :)
 
Aa, det låter som en bra träning, ska jag helt klart testa!

Håller med @Cherarriduracell och @Shaggy men vill även lägga till att du kan behöva stoppa upp oftare än vart femte steg.

Din häst är svag och klarar inte att hålla balansen i backarna, så låt honom bara ta ett steg i taget.

Jag hade en stor körhäst från Polen en perid, han hade noll koll på hur kan skulle hålla kroppen i balans. Jättego och snäll häst men rusade alltid i full kareta hängande i bettet - för det var vad han gjort med vagnen i Polen.

Så han fick ta ett steg, och stanna. Fick klapp. Sedan ett steg. Stanna. Klapp. Ett steg. Stanna... ja du fattar. Tänk nyinlärning.
 
Hej! Men ridtravare har svårt att gå ned för nedförsbackar, han vill gärna trava nedför och är det extra brant så drar han ned huvudet. Jag brukar ha så långa tyglar jag kan för att han själv ska balansera upp sig, men måste ändå ha lite koll så att han inte travar nedför för det blir obehagligt. Någon som har samma problem eller har något tips?

När vi galopperar och han får upp farten så är han väääldigt svårstoppad, han har lång stoppsträcka! Det är inte så att han bockar eller gör någonting dumt. Även här drar han gärna ned sitt huvud och blir på så vis väldigt stark och en mer svår att få stopp på!
Padocken vi har hemma är allt för liten för att jag ska kunna öva galoppen där tyvärr, han kan inte samla ihop sig tillräckligt. Men detta att han drar ned huvudet blir obehagligt. Tips mottages tacksamt!

Han är 9 år och har aldrig startat på travet men tränades för det det ( vet ej hur länge).

Han rida med tredelat bett

Om din häst blir svår att få stopp på i galoppen så strunta i den en period och kör övergångar mellan trav och skritt. Det är stärkande för hästen och han blir förmodligen bättre i galoppen när han byggt upp mer styrka. Bättre att avstå galoppen ute än att hamna i en farlig situation. Vid lång stoppsträcka så kan det ju hända saker på vägen.
 
Jag håller också med @Shaggy :up:

Men tänker att det är bra att lära in ett stoppord också, som alltid betyder tvärstopp oavsett om du rider, promenerar eller löslongerar. Lär in det precis som på en grön unghäst, det tar inte lång tid att lära in och du kan ha hjälp av det i ridningen tillsammans med övriga hjälper om han ligger på.
Kan också vara bra att träna på att stå still/passivitetsträna långa stunder i vardagsträningen, ofta gör man en halt snabbt och går sedan vidare, men tränar man dom på att stå still i 6-7 minuter ofta, så får man en mer tålmodig häst.
 
Snedda zig zag i nerförsbacke. Det blir inte så brant och en mer kontrollerad skritt som gör det lättare för hästen att ta sig ned för backen. När det gäller gallopp så är hästen som starkast när den är rakriktad och får samma stöd på båda tyglarna. Endast dra i en tygel i taget samt ha hästen lite ställd så blir den inte lika stark.
 
Träna från marken först, kör en avsutten månad.

Att lära sig gå långsamt kan vara jätteutmanande för en travare, att dessa göra det medans man bär en människa...

Så träna från marken, att gå i snigelfart, öka lite, minska lite, halt. Tre steg, halt. Travfattning och några meter trav, sen halt igen innan han rinner iväg.

Nya muskler ska byggas. Övningen "crunches" är lätt att lära in med klickerträning och ökar kroppsmedvetenheten i hästens bålmuskulatur.

Han kan inte göra det du vill ännu, så du måste lära honom vad det är du menar och hur han ska lyckas göra det :).
 

Liknande trådar

R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 555
Senast: Lager
·
Träning Jag har ett sto fött 08 som har problem med galoppen. Jag köpte henne i augusti 2015 och i början så var det 1 varv slängtrav innan hon...
2
Svar
28
· Visningar
2 895
Senast: Elzaa
·
Ridning tips mottages gärna på hur jag ska få till en bättre avsaktning från galopp till trav. När jag saktar av från galopp till trav så är...
Svar
4
· Visningar
2 629
Senast: Fiador
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp