Drar ni hästtransport med elbil?

Låter osannolikt, särskilt som Toyota väl har bra hybridrykte, men låter ju oroväckande att deras säljare inte tror på sina egna produkter. Inte helt ovanligt kanske heller, jag bojkottar tex fortfarande Volkswagen pga deras gubbiga, okunniga säljare vid ett potentiellt köp för typ 8 år sen. Just dragvikter mm är flera bilsäljare larvigt okunniga om och där skiljs agnarna från vetet är min erfarenhet.
Får kontrollera igen om inte annat. Är inne på att byta bil inom relativt snar framtid ändå
 
Alltså vridmoment? Det är inget som helst problem med elbil… Jag har fått lära en säljare att påpeka för köpare om max A vid laddning samt max % vid laddning. Så ska de rekommendera saker till de som inte har en aning… Det är ju just i backar som elbil är så sjukt bra! Lera, dåligt väglag whatever, den bara tuggar igenom…..
Jag är ingen ingenjör och har aldrig läst på om sånt där, men googlade nu bara för att det slog mig att jag inte har koll. Min elbil har 760 nm, vilket lär vara ”vridmomentet” - det är vid en snabb googling tämligen konkurrenskraftigt?

Inte märkt av ngn kraftminskning vid släpkörning uppför heller, den är larvigt pigg och glömmer jag slå av farthållaren innan jag kör på motorvägen så sticker den som ett spjut upp till skyltad - därmed väldigt olaglig hastighet - innan jag hinner koppla ur och bromsa trots nära max på dragvikt bakom.
 
Jag hade diskussion med försäljare på Toyota angående deras elhybrid och släp men blev avrådd. Tråkigt men ärligt.
Har i nuläget inga möjligheter till att ladda hemma och ar gångavstånd till jobb. Bilen används till stall, handling och för att åka till föräldrar mm. Får vänta ett tag tills det blivit bättre förutsättningar.

En Tesla lär inte vara aktuellt för min del, då köper jag mig en lägenheten eller hus först

Stallkompisen har en Rav4 elhybrid och den är, enligt dem, ingen höjdare att dra med. den har inga problem med vikten eller själva dragandet som sådant, men datorstyrningen av motorerna mår inte riktigt bra av det. Den ballar ur när man hänger på släpet och sedan igen när man tar av det. De är mycket besvikna.
 
Stallkompisen har en Rav4 elhybrid och den är, enligt dem, ingen höjdare att dra med. den har inga problem med vikten eller själva dragandet som sådant, men datorstyrningen av motorerna mår inte riktigt bra av det. Den ballar ur när man hänger på släpet och sedan igen när man tar av det. De är mycket besvikna.
Usch så kasst! Vore spännande att höra vad Toyota gör åt det, är ju ett riktigt uselt problem om det är ett generellt fel. Jag har aldrig haft Toyota själv men alltid tänkt att de är långt framme i hybriddelen.

Det enda som stängs av i datorn i min elbil (ej Toyota) med släp påkopplat är döda-vinkeln-kameran och parkeringssensorer bak - och det är ju i sin ordning. Oklart än så länge hur motorn slits över tid av släpkörning, men det har jag ingen koll på avseende tidigare dieselmotorer heller å andra sidan, inte tillräckligt tekniskt kompetent för att avgöra om det är ngn skillnad.
 
Stallkompisen har en Rav4 elhybrid och den är, enligt dem, ingen höjdare att dra med. den har inga problem med vikten eller själva dragandet som sådant, men datorstyrningen av motorerna mår inte riktigt bra av det. Den ballar ur när man hänger på släpet och sedan igen när man tar av det. De är mycket besvikna.
Låter inte så lockande, nej
 
Med tanke på att jag inte drar transport så många gånger per år skulle jag vara nöjd med att den drar ok om jag kunde få andra fördelar men just nu verkar det inte fungera. Rekommendationen blev bensinare/diesel
hybriderna har diskuterats här förut och det var flera som drog utan problem. idag är bensinmotorn inte svagare än i en vanlig bensinare.
 
Alltså vridmoment? Det är inget som helst problem med elbil… Jag har fått lära en säljare att påpeka för köpare om max A vid laddning samt max % vid laddning. Så ska de rekommendera saker till de som inte har en aning… Det är ju just i backar som elbil är så sjukt bra! Lera, dåligt väglag whatever, den bara tuggar igenom…..

Säljarna har inte undersökt saken därför avråder de och kan sälja av sortimentet med bensinare istället tänker jag.

Elbilar har inte växellåda och riskerar inte att tappa momentum där.
 
För djurtransporter är av tekniken påtvingade pauser ofta inte optimalt.

Vad hände förresten med den där tekniken som skulle ta bort laddtiden; där man bytte batteri på stationer? Det skulle ju lösa problemet helt.

När det gäller vägtransport för gods finns det såna lösningar där man byter batteri/dragfordon och därmed blir det inga "ladd"-pauser för godset. Det är svårare för privattransporter där inte samma logistikplanering och dimensionering av tillgänglig utrustning kan finnas.

Det finns pågående forskningsprojekt med stationer för batteribyte på det sättet. Tillsammans med Kina bland annat. Ett av de största problemen är att det inte är standardiserade batterier så du måste ha ett Volvo-batteri till en Volvo osv. Tillverkarna av bilarna vill inte heller släppa kontrollen på ett sådant sätt som behövs för att det ska funka i en större skala. Det är även en lösning som framförallt skulle vara användbar i de största städerna (inte så små som de största svenska utan internationellt sett), ur ett ekonomiskt perspektiv. Om jag minns avrapporteringen rätt.

En teknik som skulle vara användbar vid djurtransporter är däremot elektrifierade vägar, där fordonet får elen från vägen som man kör på. Skulle det bli något av det kommer det däremot bara vara på de största vägarna som det blir aktuellt. Finns pågående forskningsprojekt på det med.
 
Jag har kollat lite också och ingen säljare har tyckt jag ska ha elbil. Jag drar även i backar så bilen måste vara stark och ha bra vridmoment.
En sak jag undrar är, vad gör man vid elavbrott? Det lär bli vanligare med elavbrott i framtiden.
Man sätter solceller på taket eller har förtroende för att staten bygger ut och upprustar elnätet innan vi utökar elberoendet ännu mer ( :laugh: ). Om det är till någon tröst så fungerar inte bensin- och dieselpumpar heller utan ström så tanka bilen kommer man inte kunna göra oavsett.
 
Säljarna har inte undersökt saken därför avråder de och kan sälja av sortimentet med bensinare istället tänker jag.

Elbilar har inte växellåda och riskerar inte att tappa momentum där.
Jo precis, det säjer ju en del när jag fått lära dem efter att ha provkört bilen var de ställer in saker…. Samt varför det är bra att ställa in det…

E-Niron tex, kan du inte ställa A på vid laddning utan endast luddiga låg/mellan/hög (kommer inte ihåg exakt vad det stod), frågade säljaren om det och denne hade ingen aning om att det kunde ställas. Det var i samband med alla larm om hus som brann pga laddning av bil. Tja inte underligt kände jag där och då….
 
Har ingen erfarenhet från elbilar men är inte orolig för att el skulle dra dåligt (kör på jobbet en liten eldriven truck som jag drar 9 ton men utan problem och det är vagnarna och inte trucken som sätter stopp för vikten) även om jag skulle behöva utöka körkortet för att köra lagligt.

Det jag är orolig för är hur det är med bilarna i kylan, på jobbet så är det inga problem att köra en hel dag på sommar/ vår/ höst utan att behöva ladda/byta batteriet medan det på vintern behöver ladda/byta upp till 3 gånger under dagen.
Hur är det med elbilarna där?
 
Har ingen erfarenhet från elbilar men är inte orolig för att el skulle dra dåligt (kör på jobbet en liten eldriven truck som jag drar 9 ton men utan problem och det är vagnarna och inte trucken som sätter stopp för vikten) även om jag skulle behöva utöka körkortet för att köra lagligt.

Det jag är orolig för är hur det är med bilarna i kylan, på jobbet så är det inga problem att köra en hel dag på sommar/ vår/ höst utan att behöva ladda/byta batteriet medan det på vintern behöver ladda/byta upp till 3 gånger under dagen.
Hur är det med elbilarna där?
Tuffare vinterkyla påverkar batteriet rätt rejält än så länge. Jag bor på västkusten och får sällan kallt så det påverkar här hemma (mer att dubbdäcken och vinden/regnet gör att förbrukningen går upp), men åker regelbundet till norra Värmland under vintern och när det var typ -25 i vintras så var förbrukningen HÖG. Särskilt i kombination med vind och is/snö på vägbanan. Säkert 50 % högre förbrukning mot normalt när det var som värst (men då körde vi också värme i bilen, värme i säten, värme på rutor och backspeglar osv).
 
Säljarna har inte undersökt saken därför avråder de och kan sälja av sortimentet med bensinare istället tänker jag.

Elbilar har inte växellåda och riskerar inte att tappa momentum där.
Så tror jag att det är. De som kan elbilar blir nog fler och fler dock, men vissa märken utmärker sig helt klart här i Göteborg i alla fall (där VW och Audi varit klass-sämst och Mercedes nu sprungit om BMW i säljar-skills vad gäller de frågor som är viktiga för mig).
 
Tuffare vinterkyla påverkar batteriet rätt rejält än så länge. Jag bor på västkusten och får sällan kallt så det påverkar här hemma (mer att dubbdäcken och vinden/regnet gör att förbrukningen går upp), men åker regelbundet till norra Värmland under vintern och när det var typ -25 i vintras så var förbrukningen HÖG. Särskilt i kombination med vind och is/snö på vägbanan. Säkert 50 % högre förbrukning mot normalt när det var som värst (men då körde vi också värme i bilen, värme i säten, värme på rutor och backspeglar osv).

Jo, värme är en utmaning. I en fossilbil har man så låg verkningsgrad att det finns värme att tillgå....

Att dra mer vikt ökar förbrukningen och minskar räckvidden, oavsett hur man tillför energin (ibland kan man få för sig att en del tänker att det bara gäller elbilar). Min dieselbil har en räckvidd på över 100 mil (0,48 liter per mil) utan släp och bara 60 mil med lastad transport (nästan 0,9 liter per mil) . Skillnaden är att omladdningen tar ett par minuter, finns gott om laddplatser, men kostar såklart fem gånger mer också.

Jag tror att en del av den framtida lösningen är att privat bilägande minskar rejält, och att man kan använda rätt slags fordon till det man vill utföra. Bilpooler där man kanske har 30 elbilar och 2 dieslar som kan dra släp. Det är ett oerhört slöseri om alla ska skaffa bilar som klarar värsta fallet som deras ägare har sällsynta behov av, oavsett om det är elbil eller inte.
 
Stallkompisen har en Rav4 elhybrid och den är, enligt dem, ingen höjdare att dra med. den har inga problem med vikten eller själva dragandet som sådant, men datorstyrningen av motorerna mår inte riktigt bra av det. Den ballar ur när man hänger på släpet och sedan igen när man tar av det. De är mycket besvikna.
Rav4 hybrid är en skitbil rent allmänt. Kör dem i jobbet. De byter av varandra på verkstaden. Det har dock inget med eldriften att göra utan de är en uppsminkad budgetbil. Typ allt i dessa bilar krånglar. Idag har jag kört runt i en 3 mån gammal Rav utan fungerande AC :arghh:

Privat kör jag ren elbil (Opel) dock ingen dragbil. Har inte behovet. Men älskar elbil och kommer aldrig gå tillbaka till fosil.
 
Så tror jag att det är. De som kan elbilar blir nog fler och fler dock, men vissa märken utmärker sig helt klart här i Göteborg i alla fall (där VW och Audi varit klass-sämst och Mercedes nu sprungit om BMW i säljar-skills vad gäller de frågor som är viktiga för mig).
När jag skulle skaffa min Elbil var jag bla på Bilia i Kungälv. Blev chockad över okunskapen hos säljaren. Han slängde ur sig tvärsäkra svar som jag viste var direkta faktafel då jag läst på om bilen innan. Han gjorde dessutom grov felräkning på ekonomin och gav fel pris.
Annars upplevde jag god kunskap på de firmor jag besökte :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 769
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: MiniLi
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp