Drar ni hästtransport med elbil?

Jo, värme är en utmaning. I en fossilbil har man så låg verkningsgrad att det finns värme att tillgå....

Att dra mer vikt ökar förbrukningen och minskar räckvidden, oavsett hur man tillför energin (ibland kan man få för sig att en del tänker att det bara gäller elbilar). Min dieselbil har en räckvidd på över 100 mil (0,48 liter per mil) utan släp och bara 60 mil med lastad transport (nästan 0,9 liter per mil) . Skillnaden är att omladdningen tar ett par minuter, finns gott om laddplatser, men kostar såklart fem gånger mer också.

Jag tror att en del av den framtida lösningen är att privat bilägande minskar rejält, och att man kan använda rätt slags fordon till det man vill utföra. Bilpooler där man kanske har 30 elbilar och 2 dieslar som kan dra släp. Det är ett oerhört slöseri om alla ska skaffa bilar som klarar värsta fallet som deras ägare har sällsynta behov av, oavsett om det är elbil eller inte.
Det tror jag också. Själv har jag valt att köra eldrivet och om jag mot förmodan ska ut på långresor med hästen så får jag hyra bil. Jag klarar akuta resor till klinikerna i mitt område och ser till att ha bilen fulladdad varje natt hemma (har laddbox installerad så det går ganska fort ändå). Räckviddsångesten avtog ganska snabbt, förutom en mardrömsresa ensam med barnet i bilen en mycket sen kväll/natt på väg till Branäs när sista laddaren jag sparat laddning till var...trasig. Rullade in på luft typ, men det gick det också...
 
En teknik som skulle vara användbar vid djurtransporter är däremot elektrifierade vägar, där fordonet får elen från vägen som man kör på. Skulle det bli något av det kommer det däremot bara vara på de största vägarna som det blir aktuellt. Finns pågående forskningsprojekt på det med.
Fast det funkar ju inte när man ska på hästtävlingar i Korpilombolo. Hästtransporter kör man ju ofta på landsbygden.
 
Fast det funkar ju inte när man ska på hästtävlingar i Korpilombolo. Hästtransporter kör man ju ofta på landsbygden.

Har väldigt svårt att tro på den lösningen i nån större utsträckning. Har bara sett en testbana vid Arlanda, och undrar hurfasen den skulle funka i Norrland på vintern....

PS. Tur att ridsporten i Korpis är rätt liten. Har knappt sett en häst där :angel:
 
Man sätter solceller på taket eller har förtroende för att staten bygger ut och upprustar elnätet innan vi utökar elberoendet ännu mer ( :laugh: ). Om det är till någon tröst så fungerar inte bensin- och dieselpumpar heller utan ström så tanka bilen kommer man inte kunna göra oavsett.
Jag är övertygad om att reservkraftsutbyggnad är mer planerat för diesel och bensinpumpar än för ladd-stolpar. Dessutom finns det fler ställen att tanka på, fler ställen som det går att reservkrafta på.
Det största beroendet vi har förutom dricksvatten är ju el. Vi ska inte bygga in oss i en återvändsgränd, det är något jag är orolig för.
 
Jag är övertygad om att reservkraftsutbyggnad är mer planerat för diesel och bensinpumpar än för ladd-stolpar. Dessutom finns det fler ställen att tanka på, fler ställen som det går att reservkrafta på.
Det största beroendet vi har förutom dricksvatten är ju el. Vi ska inte bygga in oss i en återvändsgränd, det är något jag är orolig för.

Håller med dig. Tyvärr är ju råolja också en sinande resurs.
 
Ni som har elbilar, vad rekommenderar ni? Jag kommer nog behöva en mindre för att pendla, inte för att dra med.
 
Ni som har elbilar, vad rekommenderar ni? Jag kommer nog behöva en mindre för att pendla, inte för att dra med.
Jag pendlar också och kör Opel Corsa E. Under gynsamma förhållanden kommer jag 30 mil. Under dåliga förhållanden 24 mil. Jag är supernöjd. Rymligare än jag trodde och bekväm med alla nödvändiga grejer som rattvärme, farthållare, app till telefonen för att starta laddning och ha koll. Dessutom har den ett stort batteri som fixar snabbladdning.
Jag privatleasar och priset på Corsa är bland de längsta. Bara Nissan Leaf är lägre men den når inte långt.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Jag pendlar också och kör Opel Corsa E. Under gynsamma förhållanden kommer jag 30 mil. Under dåliga förhållanden 24 mil. Jag är supernöjd. Rymligare än jag trodde och bekväm med alla nödvändiga grejer som rattvärme, farthållare, app till telefonen för att starta laddning och ha koll. Dessutom har den ett stort batteri som fixar snabbladdning.
Jag privatleasar och priset på Corsa är bland de längsta. Bara Nissan Leaf är lägre men den når inte långt.
Funkar den bra i 15 minusgrader?
 
Funkar den bra i 15 minusgrader?
Det har inte varit -15 ännu men ingen har klagat i de forumgrupper jag är med i. Modellen är jämbördig med Zoe och den har iaf inga problem i låga temperaturer. Båda har ju rejäla batterier. Det har däremot små Toyota-hybriderna på jobbet.
 
Jag pendlar också och kör Opel Corsa E. Under gynsamma förhållanden kommer jag 30 mil. Under dåliga förhållanden 24 mil. Jag är supernöjd. Rymligare än jag trodde och bekväm med alla nödvändiga grejer som rattvärme, farthållare, app till telefonen för att starta laddning och ha koll. Dessutom har den ett stort batteri som fixar snabbladdning.
Jag privatleasar och priset på Corsa är bland de längsta. Bara Nissan Leaf är lägre men den når inte långt.

Äsch, såg ju intressant ut. Jag som sagt aldrig mer Opel. Men lite irriterande att man måste välja laddkabel som tillval för hundra kronor i månaden. 3328 kr/månad kom jag ner i som minst inkl försäkring.
 
Äsch, såg ju intressant ut. Jag som sagt aldrig mer Opel. Men lite irriterande att man måste välja laddkabel som tillval för hundra kronor i månaden. 3328 kr/månad kom jag ner i som minst inkl försäkring.
När jag leasade var laddkabel frivilligt tillval. Men jag tog den ändå så slipper jag trockla loss den där hemma och har alltid en med. Däremot fanns inte 2000 mil/år utan endast 1500. Men de var väldigt flexibla och la till 500 mil för 170:-/mån.
Jag passade på när de hade kampanj på 2020 års model för att ge plats för 2021 och fick med back-paketet med bla 360-kamera.
Ger 2997:- för min och 175:- i försäkring.
 
Äsch, såg ju intressant ut. Jag som sagt aldrig mer Opel. Men lite irriterande att man måste välja laddkabel som tillval för hundra kronor i månaden. 3328 kr/månad kom jag ner i som minst inkl försäkring.

Fast om man sparar in en del av den månadskostnaden på bensin tycker inte jag det blir så farligt dyrt ändå.

Jag kommer ju få en timme till jobbet istället för 20 minuter strax, dock jobbar jag ju natt så jobbar ju i genomsnitt 10 nätter/mån. Men jag körde ju elbil på mitt förra jobb och den kom man inte längre än 10 mil med när det var minus 10 😬
 
Fast om man sparar in en del av den månadskostnaden på bensin tycker inte jag det blir så farligt dyrt ändå.

Jag kommer ju få en timme till jobbet istället för 20 minuter strax, dock jobbar jag ju natt så jobbar ju i genomsnitt 10 nätter/mån. Men jag körde ju elbil på mitt förra jobb och den kom man inte längre än 10 mil med när det var minus 10 😬
Oj det var inte långt. Jag funderar på en vw id4 som nästa bil (ska byta 2022) men jag kör mestadels korta sträckor så borde klara mig.
 
Oj det var inte långt. Jag funderar på en vw id4 som nästa bil (ska byta 2022) men jag kör mestadels korta sträckor så borde klara mig.

Det var visserligen snart 4 år sedan men ja det var ju helt värdelöst. Förhoppningsvis är det bättre nu.
 
Jag skulle så gärna vilja ha elbil! Men har inte råd med någon av de elbilar som fixar hästtransport, alternativet vore kanske typ liten elbil och så byta släpet mot b-kortslastbil men det är ju inte heller gratis😆

Två bilar enbart för att ha den ena till släpdragning känns inte heller rimligt när vi egentligen klarar oss på en bil..
 
Id4 ska ju fixa 51 mil så även under dåliga förhållanden tar man sig nog betydligt längre än 10 mil 😊
Det var ändå imponerande långt. Har inte läst på så mycket utan mest gått på 1. Stor bil 2. Estetiskt fin. Men har ju lite drygt ett år på mig att fundera. Lite dyr är den tycker jag men tror det går jämnt ut med den vi har nu med skatt och bensinkostnad. För visst är skatten låg på elbilar?
 
Det var ändå imponerande långt. Har inte läst på så mycket utan mest gått på 1. Stor bil 2. Estetiskt fin. Men har ju lite drygt ett år på mig att fundera. Lite dyr är den tycker jag men tror det går jämnt ut med den vi har nu med skatt och bensinkostnad. För visst är skatten låg på elbilar?
Ja precis!
 
Det var visserligen snart 4 år sedan men ja det var ju helt värdelöst. Förhoppningsvis är det bättre nu.
Utvecklingen av batterier har verkligen gått framåt. Många laddar dessutom på frirull och inbromsningar vilket gör förbrukningen lägre beroende på körstil. Hur kraftfullt batteriet är spelar också roll. Svaga batterier är väldigt sårbara. Tar onödigt lång tid att ladda och laddar fort ur. Nissan Leaf tex har fortfarande dessa mossiga batterier i sina bilar. WLP ska vara 23 men i verkligheten går de bara 11 mil.
 
Vi har några elbilar på jobbet. Vi har också en låst grind som man måste passera. Två kollegor skulle åka ut genom grinden den ena i sin egen bil och den andra i jobb-bilen. Han som åkte egen bil öppnade porten och väntade på elbilen. Det var bara det att elbilen var tvungen att värma upp motorn först så där fick ha stå och vänta minst en kvart innan elbilen kunde starta. Det var en 10-15 minusgrader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 765
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 311
Senast: MiniLi
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 100
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp