Drar ni hästtransport med elbil?

Vi har några elbilar på jobbet. Vi har också en låst grind som man måste passera. Två kollegor skulle åka ut genom grinden den ena i sin egen bil och den andra i jobb-bilen. Han som åkte egen bil öppnade porten och väntade på elbilen. Det var bara det att elbilen var tvungen att värma upp motorn först så där fick ha stå och vänta minst en kvart innan elbilen kunde starta. Det var en 10-15 minusgrader.
Låter inte klokt. Vad är det för bil?
 
Vi har några elbilar på jobbet. Vi har också en låst grind som man måste passera. Två kollegor skulle åka ut genom grinden den ena i sin egen bil och den andra i jobb-bilen. Han som åkte egen bil öppnade porten och väntade på elbilen. Det var bara det att elbilen var tvungen att värma upp motorn först så där fick ha stå och vänta minst en kvart innan elbilen kunde starta. Det var en 10-15 minusgrader.
Det måste ju vara någon hybrid? Känner att spänningen är olidlig tills vi får veta vad det är! Jag menar just ”värma upp motorn” låter som en skröna…

Det är ju en av fördelarna annars som jag ser med just elbil, varm bil när man sätter sig i den, har man glömt starta värmen är den varm på ett par minuter såpass att man inte behöver skrapa…. *LAT*

Vet inte hur många gånger jag gått från ena kontoret och kommit på att jag glömt starta värmen, satt igång den på vägen och 3 min senare när jag är framme är bilen varm nog att bara sätta sig i även i -15!
 
Angående räckvidd i kyla. På de nya elbilsmodellerna kan man oftast räkna med ungefär halva räckvidden vid kyla. Vi hade en Ioniq, årsmodell 2018. Sommartid kunde vi med god vilja nå 24mil, vintertid under -10 så hade vi ca 12 mil räckvidd. Den hade inte en WLTP-siffra utan nån annan papperssiffra på räckvidd som jag inte minns.

Den startade och körde utan väntetid även när det var -15 i vintras.

Nya bilen nu är en Polestar. Har på pappret 48mil räckvid (WLTP). Många på forum har under vinter rapporterat strax över 20mil räckvidd på den. Vi har kommit upp mot ca 40mil nu i sommarvärme och om man inte har för tung gasfot.

Vår Polestar har drag och är riktigt trevlig att dra med. Instruktionsboken säger dock att man ska vara försiktig med att dra tungt när det är riktigt varmt, för elmotorer är känsligare för överhettning/överbelastning än vad bränsle-motorer är. Det är nog en av de stora orsakerna till att så få får dra nåt än så länge.
Sen ser jag nog bristen på snabbladdare med plats för släpvagn som den stora begränsningen för att köra släp några längre sträckor. Man får räkna med ca halverad räckvidd med släp efter.
 
Angående räckvidd i kyla. På de nya elbilsmodellerna kan man oftast räkna med ungefär halva räckvidden vid kyla. Vi hade en Ioniq, årsmodell 2018. Sommartid kunde vi med god vilja nå 24mil, vintertid under -10 så hade vi ca 12 mil räckvidd. Den hade inte en WLTP-siffra utan nån annan papperssiffra på räckvidd som jag inte minns.

Den startade och körde utan väntetid även när det var -15 i vintras.

Nya bilen nu är en Polestar. Har på pappret 48mil räckvid (WLTP). Många på forum har under vinter rapporterat strax över 20mil räckvidd på den. Vi har kommit upp mot ca 40mil nu i sommarvärme och om man inte har för tung gasfot.

Vår Polestar har drag och är riktigt trevlig att dra med. Instruktionsboken säger dock att man ska vara försiktig med att dra tungt när det är riktigt varmt, för elmotorer är känsligare för överhettning/överbelastning än vad bränsle-motorer är. Det är nog en av de stora orsakerna till att så få får dra nåt än så länge.
Sen ser jag nog bristen på snabbladdare med plats för släpvagn som den stora begränsningen för att köra släp några längre sträckor. Man får räkna med ca halverad räckvidd med släp efter.
Då skulle jag inte ens komma till slöinge med hästen vintertid😳.
 
Har ingen erfarenhet från elbilar men är inte orolig för att el skulle dra dåligt (kör på jobbet en liten eldriven truck som jag drar 9 ton men utan problem och det är vagnarna och inte trucken som sätter stopp för vikten) även om jag skulle behöva utöka körkortet för att köra lagligt.
Det är väl inte riktigt elmotorn i sig som är begränsningen, utan snarare att lagra den kraft elmotorn behöver.

Hur fort laddar trucken ur när du kör dina nio ton i landsvägshastighet?
 
Det är väl inte riktigt elmotorn i sig som är begränsningen, utan snarare att lagra den kraft elmotorn behöver.

Hur fort laddar trucken ur när du kör dina nio ton i landsvägshastighet?
Trucken har en max hastighet på 30km/h så någon landsvägshastighet är det inte att prata om.
 
Har väldigt svårt att tro på den lösningen i nån större utsträckning. Har bara sett en testbana vid Arlanda, och undrar hurfasen den skulle funka i Norrland på vintern....

PS. Tur att ridsporten i Korpis är rätt liten. Har knappt sett en häst där :angel:
Det är en av aspekterna som är med i forskningen. Hur det funkar på vintervägar. Och det är ju ett problem för hästtransporteringen om det bara finns på de största vägarna.

Det finns några få svenska teststräckor. Min favorit är Gävle. Läs det baklänges... 😂
 
Det måste ju vara någon hybrid? Känner att spänningen är olidlig tills vi får veta vad det är! Jag menar just ”värma upp motorn” låter som en skröna…

Det är ju en av fördelarna annars som jag ser med just elbil, varm bil när man sätter sig i den, har man glömt starta värmen är den varm på ett par minuter såpass att man inte behöver skrapa…. *LAT*

Vet inte hur många gånger jag gått från ena kontoret och kommit på att jag glömt starta värmen, satt igång den på vägen och 3 min senare när jag är framme är bilen varm nog att bara sätta sig i även i -15!
Tycker också det låter som en hybrid. De har rätt taskiga batterier som bara ska räcka korta sträckor.
De vi har i jobbet startar på batteriet men går sen över på bränsle och det är helt värdelöst.
Men det är kommunbilar så de har köpt in billigaste möjliga och därmed inte det som är bra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 398
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 625
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 971
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp