Drar ni hästtransport med elbil?

fejko

Trådstartare
Det pratas om att helt fasa ut bilar som går på fossila bränslen till 2030. Jag är lite skeptisk till den här omställningen speciellt när det gäller lite tyngre fordon.

Jag funderar lite: Finns det någon som kör släp med en ren elbil (alltså inte en hybrid)? Hur funkar det på vintern?
 
Tesla Model X 100 drar strax över 2 ton. Kostar drygt 1.1 mille enligt det jag senast hörde. Som hittat 👌

Edit: Med tanke på att det tidigare fanns miljödieselbilar, biogasbilar och hybrider som ansågs vara miljöbilar tills det ändrades åsikt, så skulle jag vara försiktig med att lita för mkt på att elbilar anses miljömässiga på sikt. Vi har inte elkapacitet för att alla ska konvertera till elbil, så när vi inser att vi får importera ful-el för att ladda bilarna är det nog inte så miljömässigt längre. Och då blir de väl nån straffbeskattning på dem med. Då känns det bättre att äga en bil som inte kostat som en mindre villa att köpa...
 
Senast ändrad:
Jag föreställer mig att man nog behöver mer än Bkort för att dra hästsläp bakom elbil.
Gissar att batteriet väger en hel del.

I alla fall upptäckte min sambo snopet i höstas att det diffar på 50 kg för att han ska kunna dra sitt helt vanliga släp bakom sin nya elbil på sitt Bkort.
Kollade du inte det innan undrade jag då naturligtvis.
Han hade inte haft en tanke på det. Märkligt eftersom han tidigare haft en tyngre Merca där han inte fick dra mitt hästsläp (vilket var det enda släp vi hade då).

Tur att vi har min bil som han får dra släp med.
Och jag har körkort för hans ekipage.
 
Jag föreställer mig att man nog behöver mer än Bkort för att dra hästsläp bakom elbil.
Gissar att batteriet väger en hel del.

I alla fall upptäckte min sambo snopet i höstas att det diffar på 50 kg för att han ska kunna dra sitt helt vanliga släp bakom sin nya elbil på sitt Bkort.
Kollade du inte det innan undrade jag då naturligtvis.
Han hade inte haft en tanke på det. Märkligt eftersom han tidigare haft en tyngre Merca där han inte fick dra mitt hästsläp (vilket var det enda släp vi hade då).

Tur att vi har min bil som han får dra släp med.
Och jag har körkort för hans ekipage.

Känns som att man inte kommer långt med b-kort öht idag, om vi talar om att få dra släp alltså?
 
Tesla model S och X är väl fortfarande det bästa om man vill dra (häst-) släp, både utifrån dragvikt och räckvidd.
Sen finns det ett gång bilar som får dra kring 1500 kg men jag undrar hur långt man kommer innan man behöver ladda igen.
 
Tesla model S och X är väl fortfarande det bästa om man vill dra (häst-) släp, både utifrån dragvikt och räckvidd.
Sen finns det ett gång bilar som får dra kring 1500 kg men jag undrar hur långt man kommer innan man behöver ladda igen.
S får inte dra så vitt jag vet, X är helt underbar. S har en monterbar krok för cykelställ odyl… 3 och kommande Y får dra men inte lika mycket som en X

@fejko med en X är det tyvärr lätt att glömma släpet, som tur var det inte en häst i när jag såg eländet, det var en husvagn som var bakom… Att dra med en X är en dröm, helt enkelt!
 
Det beror på vilken bil, precis som alltid..

Jo, fast det finns också direkta fysikaliska samband som gör det svårt att dra tungt med elbilar och att köra elflygplan kommersiellt, man behöver mycket kraft och den måste man ta med sig i form av batterier - och det blir tungt.

Kanske kommer reformerade regler så småningom så man kan ha tunga batterier också i personbilar som ska dra släp. Men det är utmanande.

Det finns situationer där diesel är överlägset så det vore viktigare att vi gör allt för att byta koncept vid alla andra användningsfall som är mer gynnsamma.
 
Jo, fast det finns också direkta fysikaliska samband som gör det svårt att dra tungt med elbilar och att köra elflygplan kommersiellt, man behöver mycket kraft och den måste man ta med sig i form av batterier - och det blir tungt.

Kanske kommer reformerade regler så småningom så man kan ha tunga batterier också i personbilar som ska dra släp. Men det är utmanande.

Det finns situationer där diesel är överlägset så det vore viktigare att vi gör allt för att byta koncept vid alla andra användningsfall som är mer gynnsamma.
Jag tror vi får se en parallell utveckling där jordbruksmaskiner, militärfordon och arbetsfordon körs på biodiesel
 
Menar du att du behöver en dyrare bil? Annars förstår jag inte alls vad du menar.

Om jag skaffar E så kommer jag behöva göra läkarundersökning varje år för att få behålla körkortet. Pga en diagnos jag fick efter jag tog mitt 'vanliga' körkort. Jag hade diagnosen innan men iom att jag inte officiellt hade den så behöver jag i dagsläget inte göra läkarundersökningar. (påverkar inte min förmåga att köra överhuvudtaget, men reglerna är som reglerna är).

Priset är för läkarbesök, ledigt från jobbet, resa osv.
 
Om jag skaffar E så kommer jag behöva göra läkarundersökning varje år för att få behålla körkortet. Pga en diagnos jag fick efter jag tog mitt 'vanliga' körkort. Jag hade diagnosen innan men iom att jag inte officiellt hade den så behöver jag i dagsläget inte göra läkarundersökningar. (påverkar inte min förmåga att köra överhuvudtaget, men reglerna är som reglerna är).

Priset är för läkarbesök, ledigt från jobbet, resa osv.

Så det är en diagnos som inte påverkar möjligheten att ta B96-kort men BE-kort?
Då är jag med på vad du menar.
 
S får inte dra så vitt jag vet, X är helt underbar. S har en monterbar krok för cykelställ odyl… 3 och kommande Y får dra men inte lika mycket som en X

@fejko med en X är det tyvärr lätt att glömma släpet, som tur var det inte en häst i när jag såg eländet, det var en husvagn som var bakom… Att dra med en X är en dröm, helt enkelt!
S får dra 1800 kg vad jag läst?
Y ska väl kunna dra 1600 kg om jag minns rätt.

(Men varierar väl beroende på tex däck mm)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 492
Senast: Guldaskig
·
Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 745
Senast: super
·
Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 304
Senast: MiniLi
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 063
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp