Bukefalos 28 år!

Drar upp huvudet i traven

D

Dannyboy

Jag har ett problem som kanske egentligen inte är ngt problem.
Det är så att jag köpte ett 3årig fullblod för ca två månader sedan. Han har ett otroligt psyke & är supersnäll och väldigt arbetsvillig. Han är galopptränad men inte startad.
Men varje gång jag ska trava honom på volten eller ute i skogen så drar han upphuvudet, eller han drar fram det, (som en älg typ). Jag vet inte om detta är en ovana, om han har ont ngnstanns, eller om han helt enkelt bara är för ung & för outbildad. Han går helt ok i skritten. Har inte galoperat honom spec mycket ännu.

Jag använder ett tredelat bett eller ett tre delat eggbett, + remontträns.

Är det ngn som har ngt tips?? Ska jag slänga på en martingal, el dyl???

Tacksam för svar

Mvh M
 
Sv: Drar upp huvudet i traven

borde finnas ett standardsvar man bara kunde trycka på å vips står det '' ring en bra tränare som kan hjälpa dig..''

martingal kommer inte lösa ditt problem. problemet ligger nog i ridningen. ta hjälp av en tränare och jobba igenom skritten först innan du kommer till traven.

om det du upplever som att den drar fram/upp huvet känns som en protest så gå igenom munnen hos en tandläkare eller prova annat bett/bättre anpassat bett.

mer än så går inte säga utan mer info och när man inte sett hästen.. :)
 
Sv: Drar upp huvudet i traven

Jag har ett problem som kanske egentligen inte är ngt problem.
Det är så att jag köpte ett 3årig fullblod för ca två månader sedan. Han har ett otroligt psyke & är supersnäll och väldigt arbetsvillig. Han är galopptränad men inte startad.
Men varje gång jag ska trava honom på volten eller ute i skogen så drar han upphuvudet, eller han drar fram det, (som en älg typ). Jag vet inte om detta är en ovana, om han har ont ngnstanns, eller om han helt enkelt bara är för ung & för outbildad. Han går helt ok i skritten. Har inte galoperat honom spec mycket ännu.

Jag använder ett tredelat bett eller ett tre delat eggbett, + remontträns.

Är det ngn som har ngt tips?? Ska jag slänga på en martingal, el dyl???

Tacksam för svar

Mvh M

Du har köpt dig en unghäst!

Galopptränade fullblod är ridna, men ändå inte. Det tar tid att bygga om/bygga upp en häst. Tänk outbildad unghäst och försök inte ta genvägar via inspänningar. Behöver du hjälp, så se till att det är någon som förstår sig på fullblod.
 
Sv: Drar upp huvudet i traven

Tack för svar, ska ta ut vet som kan kolla tänderna på honom, och fixa fram en bra tränare. Tycker oxå att det käns otroligt fel att slänga på honom en massa krimskrams.

Är det ngn som har tips på bra "unghästbet"??
 
Sv: Drar upp huvudet i traven

Och kom också ihåg att det mest vanligen inte är fel med bettet om hästen inte vill, utan sadeln i så fall! Kontrollera sadeln! Att den inte är för trång fram, trycker ner bak, eller att du sitter bakom eller framför hästens tyngdpunkt (vanligast bakom), osv. Sadeln är ALLT. Bra unghästbett är ett bett som hästen trivs med, alltså tunggar mjukt på och ser nöjd ut. Man får prova sig fram. men "gummi" bett är ju alltid lite mjukare än ett klirr i munnen. Rakt, tredelat, vad som helst. Det är hästen som vet svaret:)
Lycka till!

Tack för svar, ska ta ut vet som kan kolla tänderna på honom, och fixa fram en bra tränare. Tycker oxå att det käns otroligt fel att slänga på honom en massa krimskrams.

Är det ngn som har tips på bra "unghästbet"??
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med mina två medryttarhästar, båda är f.d travare och det märks tydligt på skogsturerna. Vi har ingen ridbana, så...
Svar
5
· Visningar
1 597
Senast: Rouise
·
Ridning Hej. Jag har en ridtravare på 14 år. Va många år sedan hon gick på travet och har sen dess varit ridhäst. Tog över henne för ca 1...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: fryckan
·
Ridning Hoppas att någon kan hjälpa mig med mina problem! :crazy: Jag har ett fd travarsto på nio år, har haft henne i ett halvår och rider...
Svar
18
· Visningar
2 956
Senast: tuaphua
·
T
Träning Hej där. Jag har en medryttarhäst, en arab, på arton år som jag rider en gång i veckan. Oftast så rider jag ut i skogen med henne på...
Svar
3
· Visningar
6 134
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp