Bukefalos 28 år!

Drastiskt minska utgifter/leva annorlunda

Aliche

Trådstartare
Har varit borta ett tag och med allt som händer i världen har jag under den tiden funderat mycket på vad som egentligen är viktigt och vad jag vill.

För att nå dit så behöver jag, under iaf en tid typ 18 månader, drastiskt dra ner på mina utgifter men är nog ganska fast i vad som är "normala livet".
Jag bor i en trevlig liten lägenhet som är så bra i hyra, för att vara Stockholm, att endast byta till en mindre inte skulle spara mig många kronor så nu funderar jag på om det finns andra sätt att bo som jag kanske inte tänker på som skulle kunna sänka boendekostnaden rejält? Mer än bli inneboende, vilket inte skulle bli så mycket billigare med tanke på storstadspriserna i Stockholm. Jag bor i en 2:a som inte kan göras om till 2 sovrum, tror jag, så jag kan inte hyra ut ett rum tyvärr, annars hade det varit perfekt lösning. Det är 1 sovrum och ett stort vardagsrum med 3m i takhöjd så svårt stt skärma av för att göra ett sovrum som är vettigt.
Samma med matkostnaden, den kan jag absolut sänka från nu men det kanske finns andra sätt att äta och laga mat som kan sänka det ytterliggare som jag inte ens har på min världskarta? Jag tänker förbi veckohandla och 300 kronors veckor, storkok.

Så det jag undrar är om någon här lever på ett väldigt billigt sätt och hur ni gör, jag skulle vilja vidga mina vyer för helt nya sätt att leva billigt!
 
Kolla upp var det finns öppna containrar vid olika mataffärer och varuhus nära dig (vänta med mataffärer till i höst när det är kallare ute). Själv tar jag en drive till mina ställen ett par gånger per månad, och är just nu för ett bra tag framåt "självförsörjande" på bl.a. godis, snabbhavregryn, tomatpuré, tvättmedel, påslakanset, underkläder, julbelysning, tvål, knäckebröd, citrusfrukt, m.m. Dessutom känns det både bra och kul, helt sjukt vad som slängs för att tex ett hörn av kartongen är trasigt eller en av apelsinerna i nätet är skadad.
 
Kolla upp var det finns öppna containrar vid olika mataffärer och varuhus nära dig (vänta med mataffärer till i höst när det är kallare ute). Själv tar jag en drive till mina ställen ett par gånger per månad, och är just nu för ett bra tag framåt "självförsörjande" på bl.a. godis, snabbhavregryn, tomatpuré, tvättmedel, påslakanset, underkläder, julbelysning, tvål, knäckebröd, citrusfrukt, m.m. Dessutom känns det både bra och kul, helt sjukt vad som slängs för att tex ett hörn av kartongen är trasigt eller en av apelsinerna i nätet är skadad.
Oh spännande, var hittar man var de finns eller mailar du bara till köpcenter och affärer och frågar om du får ta?
 
Gå igenom alla fasta utgifter du har. El, mobil/tv/streaming/internet abonnemang och skär. Säg upp allting utom minimum, säg mobilabonnemang med begränsad surf. Behöver du använda dator kan du gå till bibblan. Se om du kan sälja något. Stäng av allt som drar el hemma, många blir förvånade hur mycket standby faktiskt drar. Kylskåp/frys är något många glömmer bort, särskilt om det är lite äldre modell drar det mycket, bara att dra ner det några grader hjälper också.

Sedan det vanliga med storkok etc, vet inte om du har bil? Om du har det, ställ av den, billigare med SL kort (du sa att du bor i Stockholm).
 
Gå igenom alla fasta utgifter du har. El, mobil/tv/streaming/internet abonnemang och skär. Säg upp allting utom minimum, säg mobilabonnemang med begränsad surf. Behöver du använda dator kan du gå till bibblan. Se om du kan sälja något. Stäng av allt som drar el hemma, många blir förvånade hur mycket standby faktiskt drar. Kylskåp/frys är något många glömmer bort, särskilt om det är lite äldre modell drar det mycket, bara att dra ner det några grader hjälper också.

Sedan det vanliga med storkok etc, vet inte om du har bil? Om du har det, ställ av den, billigare med SL kort (du sa att du bor i Stockholm).

Man sparar mer på att sälja eller skrota bilen jfrt med att bara ställa av. Jag tänker framförallt på kostnad för lagring av bil och värdeminskning.

Det är svårt att bo billigt i Stockholm...

Sen det vanliga, noll uteluncher sparar mycket. Inga småinköp av godis och inga livsmedelsinköp hungrig.
 
Har varit borta ett tag och med allt som händer i världen har jag under den tiden funderat mycket på vad som egentligen är viktigt och vad jag vill.

För att nå dit så behöver jag, under iaf en tid typ 18 månader, drastiskt dra ner på mina utgifter men är nog ganska fast i vad som är "normala livet".
Jag bor i en trevlig liten lägenhet som är så bra i hyra, för att vara Stockholm, att endast byta till en mindre inte skulle spara mig många kronor så nu funderar jag på om det finns andra sätt att bo som jag kanske inte tänker på som skulle kunna sänka boendekostnaden rejält? Mer än bli inneboende, vilket inte skulle bli så mycket billigare med tanke på storstadspriserna i Stockholm. Jag bor i en 2:a som inte kan göras om till 2 sovrum, tror jag, så jag kan inte hyra ut ett rum tyvärr, annars hade det varit perfekt lösning. Det är 1 sovrum och ett stort vardagsrum med 3m i takhöjd så svårt stt skärma av för att göra ett sovrum som är vettigt.
Samma med matkostnaden, den kan jag absolut sänka från nu men det kanske finns andra sätt att äta och laga mat som kan sänka det ytterliggare som jag inte ens har på min världskarta? Jag tänker förbi veckohandla och 300 kronors veckor, storkok.

Så det jag undrar är om någon här lever på ett väldigt billigt sätt och hur ni gör, jag skulle vilja vidga mina vyer för helt nya sätt att leva billigt!

Du bor kunna hitta inspiration inom FIRE rorelsen - Financial Independence, Retire Early. Dar siktar manga pa att aggressivt minska sina utgifter, bygga en "pengamaskin" for att sedan kunna sluta lonearbeta. Kanner till bloggen Mr Money Mustache, men det bor finnas manga som honom!
 
Har varit borta ett tag och med allt som händer i världen har jag under den tiden funderat mycket på vad som egentligen är viktigt och vad jag vill.

För att nå dit så behöver jag, under iaf en tid typ 18 månader, drastiskt dra ner på mina utgifter men är nog ganska fast i vad som är "normala livet".
Jag bor i en trevlig liten lägenhet som är så bra i hyra, för att vara Stockholm, att endast byta till en mindre inte skulle spara mig många kronor så nu funderar jag på om det finns andra sätt att bo som jag kanske inte tänker på som skulle kunna sänka boendekostnaden rejält? Mer än bli inneboende, vilket inte skulle bli så mycket billigare med tanke på storstadspriserna i Stockholm. Jag bor i en 2:a som inte kan göras om till 2 sovrum, tror jag, så jag kan inte hyra ut ett rum tyvärr, annars hade det varit perfekt lösning. Det är 1 sovrum och ett stort vardagsrum med 3m i takhöjd så svårt stt skärma av för att göra ett sovrum som är vettigt.
Samma med matkostnaden, den kan jag absolut sänka från nu men det kanske finns andra sätt att äta och laga mat som kan sänka det ytterliggare som jag inte ens har på min världskarta? Jag tänker förbi veckohandla och 300 kronors veckor, storkok.

Så det jag undrar är om någon här lever på ett väldigt billigt sätt och hur ni gör, jag skulle vilja vidga mina vyer för helt nya sätt att leva billigt!
Jag vet flera som hur ut ett rum trots att de har en tvåa. Krävs att vardagsrummet har lite storlek. Kan du klämma in en säng och kanske ett skrivbord där så finns det rumsavdelare och vipps så kan du ha inneboende!
 
Man sparar mer på att sälja eller skrota bilen jfrt med att bara ställa av. Jag tänker framförallt på kostnad för lagring av bil och värdeminskning.

Det är svårt att bo billigt i Stockholm...

Sen det vanliga, noll uteluncher sparar mycket. Inga småinköp av godis och inga livsmedelsinköp hungrig.

Jag skulle nog säga att det nästan är lättare att leva billigt i Stockholm än många andra ställen, särskilt om du har tid. Ingen bil nödvändig, hyrorna om du inte bor i andra hand är inte mycket dyrare, särskilt om du inte behöver bo inom tullarna, mycket större utbud på billiga basvaror om du har tid och ork att åka lite längre, torgmarknaderna i ställen som Skärholmen, Rinkeby etc, är fantastiska att köpa billiga grönsaker och frukt. Många stormarknader.
 
Jag vet flera som hur ut ett rum trots att de har en tvåa. Krävs att vardagsrummet har lite storlek. Kan du klämma in en säng och kanske ett skrivbord där så finns det rumsavdelare och vipps så kan du ha inneboende!
Problemet för mig är att jag har över 3 m i takhöjd så jag vet inte vad jag skulle dela av med som inte är typ ett skynke, vilket inte känns så privat. Annars hade jag gärna haft en inneboende :)
 
Bygg sovalkov på höjden. Borde väl fungera m 3 m takhöjd. Eller hyr ut några veckor på sommaren medans du tar något extrajobb som inkluderar sovplats.
Jag var nog otydlig, det är inte storleken på rummet som är problemet utan att jag inte har en aning om vad jag skulle skärma av det med som är så högt som mina 3 meter takhöjd och som inte är ett skynke bara. Ska man hyra ett rum vill man ha ett eget rum som inte är bakom ett skynke väl?
 
Ang. att skärma av rum så finns det ju kompositbrädor av olika längd mkt billigt. Du kan sätta in en liten list i taket och sen luta dem mot den, eller stötta upp dem med möbler på båda sidorna. Blir lite mellan ett skynke och en vägg.
 
Jo absolut men problemet kvarstår vad jag ska skärma av vardagsrummet med så det blir ett rum och inte bara en yta bakom ett skynke :)

Det beror på vem det är. Jag har bott i liknande lösningar där det knappt varit någon avskärmning alls. Det är ingen långsiktig lösning men för ett par-tre månader så funkar det. Kan tänka mig att det framåt september finns en radda bostadslösa studenter som gärna hade tagit emot en soffa om det erbjöds.
 
Jo absolut men problemet kvarstår vad jag ska skärma av vardagsrummet med så det blir ett rum och inte bara en yta bakom ett skynke :)
Jag är inte säker på att jag hänger med. Du har en tvåa bestående av ett vardagsrum och ett sovrum. Du flyttar in i vardagsrummet och gör det till ditt rum med alla funktioner. Du hyr ut sovrummet. Det är den inneboendes rum med hens funktioner. Kök och badrum är gemensamma ytor. Så tänker jag. Om vardagsrummet saknar dörr är det ett problem att lösa, men annars tänker jag att den inneboende inte har tillgång till vardagsrummet.
 
Jag och en studentkompis delade en tvåa under en termin. Jag hade sovrummet och hon vardagsrummet men vi hade gemensam tv-hörna i vardagsrummet. Jag undvek att gå in genom den dörr där hon hade sin säng närmast utan tog den via köket direkt till tv-hörnan och anpassade mig självklart mest och satt aldrig och kollade på tv om hon stördes. Sen hade jag häst så jag var inte hemma så mycket. Jag tror iaf att vi båda var ok. Vi är fortfarande vänner. :D Bo så under lång tid hade nog varit jobbigt dock.
 
Om man er det hela som ett projekt - en övergående period av askes somhar ett slut. Ja, då kan man snåla på mycket.

Generellt så gör man (jag) av med pengar på mycket som är verkligt onödigt, bara trevligt. En kopp kaffe på stan, en tidning, lite godis. Mat som man köper bara för att det är trevligare.

Jag har skafferiet fyllt av basvaror och i perioder (som nu under karantän, pga riskgrupp) så klarar jag mig i stort sett med att bara köpa mjölk och ost. Man lär sig dessutom trolla fram riktigt god mat med billiga råvaror.

Så en tidsbegränsad period kan man leva supersnålt och ändå leva vettigt. Eftersom man vet att det är övergående.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 963
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp