SpanskaLoppan

Trådstartare
Efter att ha beundrat alla med fina dreads i många år börjar jag bli sugen på egna. Har sett att det finns salonger som gör syntetdreads som b la. inte kräver lika långt hår. Och vad tusan, det är bara hår! Trivs jag inte alls får jag väl vara korthårig ett tag ^^ Trött på att fega! :bump:

Någon som har någon erfarenhet av detta? Tips på bra salonger(helst i sthlm)? Vad har ni betalat?
 
Sv: Dreads

Ååå! Vilken bra tråd! Haha, jag har funderat på att starta en likadan, men eftersom jag gjort det flera gånger förut, så tröttnar väl folk ur på mig snart ^^.

Men, jag undrar också! Hoppas det är okej att jag går med in här och undrar, för jag vet inget jag heller, vet bara att jag vill ha dreads :heart.

Hur långt hår måste man ha för att kunna göra riktiga dreads? Jag var inne på att sätta i syntetdreads först och har sparat och sparat mitt hår med det målet, men nu känner jag att ska det inte vara så jättemycket längre för att kunna göra riktiga, kanske det vore ännu roligare.

Vill du ha tjocka eller smala dreads? Hur långa?


//r
 
Sv: Dreads

Jaa klart du ska va med! :laugh:

Har verkligen alltid tyckt att dreads är skitsnyggt och varje gång jag ser någon som har det vill jag fram och känna :D Har aldrig vågat göra egna för jag misstänker att det inte riktigt passar mig, men friskt vågat hälften vunnet!

Jag har fått intrycket att det är lättare att så att säga "återställa" sitt eget hår efter syntetdreads än efter riktiga. Men det är bara som jag uppfattat det, inget jag vet. Och jag vill gärna "prova" och se hur det funkar med dreads i mitt yrke, det lär inte ses med blida ögon...
Jag vill ha långa relativt smala. Tror det funkar bäst med min ansiktsform och rent praktiskt i min vardag.
Här finns inget tålamod att vänta på att göra från grunden som ska växa ut och bli snygga. Det ska ske bums, helst ikväll :angel:
Vad har du tänkt ha för typ? Är det nåt du lurat på länge eller är det en ny idé?
 
Sv: Dreads

Det finns ju metoder när man kanske inte har så långt hår så att det blir långa dreads (och man vill ha det) men tillräckligt långt för att börja dreada och virka håret, så kan man virka in "naturliga" syntetdreads (eller gjorda på riktigt hår!) i håret, i korrekt färg då såklart. Som en dreadförlängning om ni förstår..
Annars flätar man ju in syntetdreads (som oftast inte är naturligt gjorda utan snurrade istället för tovade/virkade) och det ser ju inte lika naturligt ut :)
 
Sv: Dreads

:laugh:

Haha, det är samma för mig, jag blir helt betagen om jag ser någon med fina dreads.^^

Jag har funderat lääänge, många år, på dreads, men aldrig riktigt kommit till skott och så har ju som sagt mitt hår varit för kort. Men nu tror jag att jag precis är uppe i en längd som skulle funka! Så nu ska det bara bli av också!

På sistone har jag också börjat fundera om jag egentligen skulle passa i det, men wtf, jag säger som du, det är bara hår och man vet ju inte om man inte provar!

Jp, det har jag också hört, att det är lättare att återställa efter syntetdreads, fast det gör mig inget, har rakat av håret förr och kan väl göra det igen om det krävs om jag skulle tröttna på dreadsen...

Ja, det är ju det där med tålamod med att de ska bli snygga också... suck, syntet vs riktiga.. hmm...

Sen kostnaden också ja, det är rätt dyrt med syntetdreads + isättning, tror jag? Men har egentligen ingen koll alls...

Jag vill också ha relativt smala, inte jättetjocka iaf, fast inte supersmala heller.. Något sånthär typ, tycker jag är snyggt!

dreeeeeeeeeee_zps7643cfb1.jpg

joll_zpsbe285206.jpg


Först tänkte jag att jag ville ha rätt så korta, till axlarna typ, men sen har jag sett att jag inte alls passar i utsläppt (vanligt) hår egentligen, har jag börjat tycka, så funderar på längre nu istället och så ha dem uppsatta.. haha, så många val:p

//r
 
Sv: Dreads

Åh, det lät ju bra! Vet du vart man kan göra det? Asså kan man göra såna saker på vanliga frisörsalonger eller vart ska man gå? Här i min lilla håla lär jag ju inte kunna göra det, men i Malmö måste man ju kunna göra det nånstans?


//r
 
Sv: Dreads

Skulle sett mig på reggaefestival i somras med lite starkt i kroppen, rännde runt och myste med folks hår :love: Tur att alla var så glada och goa :o

Jo jag har alltid tagit den säkra vägen, därav har jag nu haft halvlångt hår med snelugg i 10 år. Trååååkigt! Nu tänker jag köra på med vad JAG gillar, jag kan väl gå runt och vara ful hur mycket jag vill. Dom som inte orkar se eländet kan titta åt nåt annat håll :grin:


Jag har läst mig till lite olika priser, faktiskt så lågt som runt 2.000 kr... Men det är ju frågan hur tillförlitligt det är, och om det då är gjort av någon som vet vad dom gör eller bara en vanlig frisör som tycker det verkar enkelt men inte alls vet vad dom pysslar med...

Har hittat en salong i sthlm som gör både äkta dreads+syntetdreads. Verkar bra, men inga prisuppgifter förstås och jag hinner inte ringa förren till helgen.
Jag är nog mest inne på syntet till att börja med. Om jag trivs så kan jag påbörja äkta dreads till hösten så jag slipper gå runt och vara halvful hela sommaren :angel:

Något i stil med din sista bild tycker jag är lagom både i tjocklek och längd. Funderar också på att spara håret i luggen+lite vid tinningarna löst, jag har superhög panna så det hade nog vart lite nice med en lugg att dölja den under ^^

Att kunna sätta upp dom tycker jag är halva charmen. Så att man kan växla mellan utsläppt och uppsatt, annars hade jag nog tröttnat rätt fort.
 
Sv: Dreads

Ja äkta hår vill jag nog ha det gjort med...Ska det va så ska det va liksom. Fast å andra sidan kanske det blir onödigt dyrt om man som jag inte är helt hundra att man får jobb med den här frisyren...
 
Sv: Dreads

Vet tyvärr ingen salong eller ställe som gör detta. Men kanske de salonger som gör dreads även kör med denna metod?
 
Sv: Dreads

Min sambo gjorde egna (finns instruktionsvideos på youtube) när han hade hår till axlarna ungefär men just nu är de inte så jättevälskötta :o Virknålen försvann i flytten och hittades nu för några dagar sedan (flytt 14 december) men nu börjar han pyssla med det igen. Det är ett jäkla jobb att hålla det snyggt!

Hur som helst, han gjorde dem när de var korta och har låtit dem växa och virkat in det lösa, nya håret så de når ner nedanför rumpan på honom nu. Det har väl funkat hyfsat men som sagt, det är lite pyssel framför tv:n varje kväll :p
 
Sv: Dreads

Jag vågar nog inte börja knöla själv med virknål... Jag kan inte hantera en sån med garn på ens :D
Sen har jag inte tålamod att sitta med det heller. För mig funkar det nog bättre att göra som en fd vän, åka till salong var 3:e-4:e månad och fixa till, så slipper man själv bry sig däremellan. Det blir ju inte många gånger/år och kostnaden blir ju inte lika hög varje gång som första omgången.
Dessutom måste mina vara snygga till festivalen ;)

Gaah det kliar i fingrarna, varför öppnar salongen samtidigt som jag måste sticka till skolan :angel:
 
Sv: Dreads

Haha^^. Åh, där skulle jag med velat vart!

Lugg har jag också tänkt ha, har det nu och trivs i det. =) Okej, du får gärna uppdatera när du ringt till det stället! En på min mammas jobb har dreads som hon fått gjorda av en kompis som tydligen brukar göra det åt folk, han skulle ta 1500:- tror jag, för bara istättningen. Låter det rimligt? Då får jag alltså köpa syntetdreads själv med.

paperplanes: okej, ja det gör de kanske. Hmm får börja leta salonger!

deathslyna: Aha, ja det är ju också en idé... du har ingen bild på hans dreads? =D Medans han har hållt på, ser det väldigt risigt ut då eller ser det helt okej ut under arbetets gång också eller hur man ska säga?

SpanskaLoppan: Det lät som en idé ju. Förresten kom jag på att jag hört att man bara kan ha syntetdreads i i ca 3 mån och sen måste man ta ur dem?? När jag tänker på det nu undrar jag varför man måste göra det? Minns inte vad det var jag läste... Men det var kanske det att håret växer ut och man får fixa till det?

//r
 
Sv: Dreads

Haha^^. Åh, där skulle jag med velat vart!

//r

Åhh ja jag var i extas :p Sprang runt och såg löjligt glad ut nästan hela tiden.

Javisst uppdaterar jag! Vi får göra sällskap så kanske vi får mängdrabatt? ;)
Vet inte alls vad som kan vara rimligt som sagt... Men jag känner själv att jag inte vill ha dit nån som ska riva runt för att "så svårt kan det inte vara"...

Ja det där med 3 månader är ju för att håret vanligtvis har växt så pass långt att dreadsen måste fixas till för att det ska se bra ut. Om jag fattat det rätt iaf, jag vet nästan ingenting. Jag har bara bestämt mig för att det ska bli gjort ^^
 
Senast ändrad:
Sv: Dreads

Såg att telefontiden visst började kl 10 så jag ringde. Hon tar 3.000 kr för isättning(helt hår)+själva syntetdreadsen som hon sätter i. Bara en månads väntetid, det trodde jag faktiskt skulle vara mer!

Sa att jag skulle fundera liiite till men det blir nog nästan en bokning, taggad som bara den, pirr i magen! :bump:
 
Sv: Dreads

Åh, vad roligt! Haha, ja sällskap hade vart skoj, fast jag har inte de pengarna just nu... blir att spara ihop pengar först! Men bra att veta vad det kostar iaf! Vad kul att det inte var längre väntetid heller! Du får skriva här när du bokat och sen posta bilder såklart! =D


//r
 
Sv: Dreads

Jag har nyligen slutat röka vilket ger mig 1.500 kr extra varje månad som jag inte är van att ha och därmed sparar undan. Så dreadsen blir lite present till mig själv för att jag lyckats sluta röka.
Men nu blev jag ju helt nervös ju, tänk om jag kommer ut från salongen och bara vill gömma mig? :eek:

Givetvis blir det bilder, jag älskar att vara med på kort :d

Våga? Inte våga? Skulle ju vara mindre feg ju...:angel:
 
Sv: Dreads

Tack :) Känns sjukt befriande faktiskt, att slippa få panik för att ciggen är nästan slut och inga affärer är öppna tex.

Har suttit och kollat runt på lite bilder, frågan är vad som är snyggast. Många tunna och riktigt långa eller om man skulle ha lite mer "normal" längd och något tjockare...
Eller skulle det funka med att främst ha långa tunna och så ett par liiite grövre?
Allt i samma färg eller några med en något ljusare/mörkare nyans för att få lite djup i det... Hmm...

Det lär bli gjort, får pirr i magen av tanken. På ett bra sätt :) Har även kollat med min lärare om det fanns några hinder för mig inom yrket men hon hade jobbat med kollegor som haft riktigt långa och stora dreads. Däremot kommer det bli tuffare att få jobb, och troligen får jag möta en hel del fördomar. Men det är jag beredd på. Kill them with kindness :bow:
 
Sv: Dreads

Åh, vad roligt!!

Lycka till! Och vad bra att din lärare hade jobbat med såna som haft det! Kommer du fram till något ang tjocklek och längd? Hon/han som ska sätta i dem åt dig kan säkert komma med synpunkter på det också ju, vad du passar i och sådär kanske? =)

Du vill ha naturliga färger då eller har du tänkt ha någon enstaka dreads i någon knallig färg? =) Jag har också beslutsångest om färger... men, jag kan ju fundera ett tag till, som sagt, inga pengar just nu ju, blä.


//r
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 941
Senast: hundtant
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 996
Senast: jemeni
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 931
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp