Dreglig hund

aiquen

Trådstartare
Vår snart 5-åriga labrador dreglar väldigt mycket. Det är inte så att det jämt hänger ur munnen på honom, men om han ligger ett tag på samma plats så kan man efter ett tag lägga märke till en "stor" blöt pöl bredvid honom.

Han verkar inte må dåligt på något sätt utan är pigg och glad. Han dricker även som han ska och är lika förtjust i mat som labbar brukar vara. ;)

Dock funderar vi ju lite på varför han dreglar som han gör? Veterinären säger att så länge han inte verkar må dåligt så är det inget vi behöver oroa ihjäl oss för, men vi har varit inne på om det kan vara epilepsi han har.

Jag vet inte riktigt vad det innebär med epilepsianfall, men det är någon gång han har legat och skakat och dreglat mycket och det var väl då misstankarna om epilepsi väcktes. Det har hänt en-två gånger, men nu var det rätt länge sen.

Så tror ni det kan vara epilepsi han har eller kan det vara något helt annat? Borde man kolla upp det noggrannare (isf hur? blodprov?) eller "sluta" oroa sig eftersom han mår bra i övrigt? Hur hade ni gjort?

Tacksam för svar!
 
vilken ep-medicin får han? vissa har faktiskt bieffekten "dreggel", i alla fall på människor. eller kan det vara så att hunden faktiskt krampar fast ni inte ser det, dvs att kroppen inte rycker? hur ser hans ögon ut när han ligger och dregglar?
 
Han får ingen medicin iom att det inte är fastställt att det ÄR epilepsi han har. Både han och hans ögon ser, såvitt jag kan se, ut som de brukar även när han ligger och dreglar.

Idag dreglar han visst extremt. Det hänger i munnen på honom vilket det inte brukar göra. :( Får nog ringa och bestämma tid hos veterinären för att ta blodprov eller något?
 
oj, läste lite slarvigt :o

veterinärvården mot ep ligger på stenåldersstadiet fortfarande, tyvärr. prata med en veterinär på ett större djursjukhus och fråga om de kan diagnostisera ep med hjälp av eeg, berätta om skakningarna och dregglandet. kanske får ni prova någon medicin för att se om det försvinner.
lycka till!
 
Jag skulle vilja veta vad det är för linjer på honom! PM:a mig gärna!!
 
Jo, vi har haft lite kontakt med djursjukhuset men de sa inte så mycket mer än vår lokala veterinär. Fast vi åkte ju aldrig in med honom till djursjukhuset, vilket vi kanske borde göra nu och ta lite prover. Han har i vilket fall som helst mått mycket bättre igår/idag. :)

Tack för dina svar också.
 
jag fick en liten tanke... rör han sig konstigt också? kan det vara så att han fått nån skada/infektion i nervsystemet? tetanus är visserligen mycket ovanligt hos hund, men det existerar. jag tycker nog att ni ska få honom kollad för säkerhets skull. f-bolaget borde betala det.
 
Hej!
Han kan ha problem med tonsillerna. Luktar han illa ur munnen?
Blir han mycket flåsig när han jobbar?
 
Nej, vad jag kan se rör han sig inte konstigt. Han rör sig som han alltid har gjort och det ser fullt normalt ut. Fast att kolla skadar ju inte.
 
Om han flåsar när han jobbar har jag nog inte direkt reflekterat över så det kan inte vara särskilt mycket isf. Luktar illa i munnen tycker jag inte heller han gör och när vi var hos vet. sist kollade hon även munnen/halsen på honom och då borde hon väl nästan märkt något?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 620
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Tror ni det? Läste att hundar kan lukta till sig känslorna vi har. Jag vet att min hund vet hur jag mår till stor stor del, det är jag...
Svar
14
· Visningar
2 383
Senast: Thaliaste
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 612
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
1 960

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp