Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Dressera kalv?

S

_Sparris__

Sv: Dressera kalv?

Ja uppfostra så man kan hantera den rent allmänt, såsom leda osv.

Mycket hanterande är vad som gäller + konsekvens, känsla och intresse. Ungefär som med föl/häst alltså.
Dom uppfattar signaler etc lite annorlunda (trögare) än hästar (min erfarenhet) så det bästa är om man kan börja på kalvens dag ett. Då är det enklare rent fysiskt.

Om du är ute efter ett framtida dresserat/uppfostrat fullvuxet djur, är det bäst att planera redan nu, hur du vill ha det senare. Promenerar du exempelvis mycket med kalven nu, gärna lös, så kommer den att följa dig fint även som vuxen.

LIA

S

_Sparris__

Lite trögare än hästar är precis den uppfattning jag fått av de djuret :)

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5526 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

• Artikel
Hästnyheter Kvigan Hilda i Vännäs har sedan hon var kalv bara haft hästar som kompisar. Men nu måste hon börja hänga med artfränder.
Svar
0
· Visningar
137
Kropp&Själ Hej alla! Jag har pluggat mycket tidigare och vet egentligen inte varför jag inte skaffat nån tidigare, men.... 🤷‍♀️ Nu tänkte jag...
Svar
4
· Visningar
202
Foder&Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Hundavel&Ras Jag har anmält valpintresse till några MAS kennlar. Jag är väldigt säker på att denna ras kommer passa mig och har typ rensat hela...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 802

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 25
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021