Dressyr av unghund

H

Hedvig

Jag har just nu på prov en unghund 1,5 år, blandras mellan dobberman och ungersk vizla. En kombination som verkar funka alldeles utmärkt. Han är lite dresserad men jag känner att jag skulle vilja utveckla det betydligt mer. Dressyrkurserna i min stad är fullbokade fram till sommaren och så länge vill jag inte vänta. Någon som har tips på "gör-det-själv" dressyrböcker eller något på nätet.
Han har dessutom lite svårt för att vara ensam hemma, någon med tips och råd hur man råder bot på detta?
 
Sv: Dressyr av unghund

Om man inte har någon tidigare erfarenhet, kan det vara jätteknepigt att bara göra som det står i boken. Till olika hundar kan man behöva använda olika metoder.

Låter skumt att alla kurser är fulltrecknade fram till sommaren.
En (om än dyrare) variant är att kontakta en privatinstruktör. Det kanske räcker med 1 eller 2 besök för att du skall få tips om hur du skall göra.

Sen vet jag inte vad du menar med "dressyr". Kurserna numera går ut på att lära hundägarna hur de skall lära hundarna.

Sen kan du ju åka till brukshundklubben de kvällar de har kurs och bara stå där och titta på.
 
Sv: Dressyr av unghund

eftersom hundarna aldrig gör som det står i böckerna är böckerna bara till som inspiration. försök få tag på en privat tränare. tränar du ganska intensivt i början kommer du snart in i det och då kan du träna själv.
 
Sv: Dressyr av unghund

På vår brukshundsklubb har vi fri träning på tisdagskvällar när alla medlemmar får träna. Då finns det så kallade "kepsgubbar" på planen. Det är utbildad personal som man får hjälp av om man vill. Ett bra system eftersom det ibland blir låååånga uppehåll mellan kurserna.

Hör efter i lokala hundaffärer och med andra hundägare var och vem de tränar för, det brukar löna sig....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Utrustning Tips på snygga skydd för dressyr som inte blir så varma? Jag använder mest damasker med ludd men skulle vilja ha något svalare nu på...
2
Svar
39
· Visningar
3 723
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Har en 5-årig kille som jag nu efter 2 år får inse är alldeles för svår för mig. Fasen vad jag kämpat, och nu får jag nog ge upp...
Svar
19
· Visningar
2 999
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 775
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp