Dressyr EM

Fiorano

Trådstartare
Nästa vecka drar EM igång! Tv-tider:

Tisdag 20 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag
Onsdag 21 augusti SVT2 22:15-23:15 Sammandrag
Torsdag 22 augusti SVTPlay 12:00-14:50 Direkt från Grand Prix dressyr
Torsdag 22 augusti SVTPlay 18:00-21:10 Direkt från nationshoppningen
Torsdag 22 augusti SVT2 22:45-23:45 Sammandrag
Fredag 23 augusti SVTPlay 13:00-15:00 Direkt från Grand Prix Special
Fredag 23 augusti SVT2 23:10-00:10 Sammandrag
Lördag 24 augusti SVT1 13:00-17:00 Direkt från individuella hoppfinalen
Söndag 25 augusti SVT1 13:00-17:00 Direkt från Grand Prix Kür

Vem tror ni tar hem det förresten? Jag gissar såklart på Charlotte och Valegro:love:! I lagtävlingen blev det lite mer spännande eftersom Laura Tomlinsson och Mistral Höjris är strukna så britterna har ett helt nytt ekipage med mid utöver Charlotte och Carl.

Vad tror ni om svenskarnas chanser? Jag tror att Tinne hade kunnat komma fyra-femma iaf:).
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyr EM

Är jag den enda som peppar inför EM:p:o? Här har vi iaf fullständig deltagarlista. Såg nu att det är Woodlander Farouches ryttare Michael Eilberg som också rider i det brittiska laget.

Förra året gjorde Uthopia och Valegro viss sensation som "up and coming stars" på EM. Har ni nåt span på annat ekipage/häst som har möjlighet att göra samma sensation?

Resultatet från förra EM:
2011 Rotterdam, Holland

Nationstävling Grand Prix
Guld: Storbritannien 238,678%
Silver: Tyskland 226,110
Brons: Holland 222,645
4) Sverige 214,437 (Rose Mathisen/Bocelli 68,024, Cecilia Dorselius/Lennox 66,763, Tinne Vilhelmson Silfvén/Favourit 69,939, Patrik Kittel/Watermill Scandic HBC 76,474)

Grand Prix Special
Guld: Adelinde Cornelissen, Holland, Parzival 82,113%
Silver: Carl Hester, Storbritannien, Uthopia, 81,682
Brons: Laura Bechtolsheimer, Storbritannien, Mistral Hojris, 79,256
5) Patrik Kittel, Sverige, Scandic, 76,771
12) Tinne Vilhelmson-Silfvén, Sverige, Favourit, 71,771
28) Rose Mathisen, Sverige, Bocelli 1044, 66,786

Grand Prix Kür
Guld: Adelinde Cornelissen, Holland, Jerich Parzival 88,839%
Silver: Carl Hester, Storbritannien, Uthopia 84,179
Brons: Patrik Kittel, Sverige, Watermill Scandic HBC 83,429
15) Tinne Vilhelmson Silfvén, Sverige, Favourit 70,500
 
Sv: Dressyr EM

Denna gång skickar vi ju ett lag där iaf 3 stycken presterat 72% i lagtävlingen. Men i takt med att våra lag blir starkare så blir ju alla andra också bättre :p Har Holland en riktigt bra dag så tror jag att S-Britannien ska vara lite svettiga. Spanjorerna som brukar vara med och slåss om medaljerna har ju tappat sitt starkaste kort, Fuego. Danmark har jag för mig att de också tappat några starka kort?

Individuellt så måste Valegro vara felfri, Parzival kommer att vara i topptrim. Tinne har en stor chans att slå sig in i topp 5 om allt stämmer. Men jag tror att de andra hästarna måste skena eller hoppa ut från banan för att hon ska ha chans på medaljerna. Men vi ska inte glömma att Briar lyckades ta två styckna... Så kanske kanske... Och jag tror att alla svenskarna tar sig till kürklassen!
 
Sv: Dressyr EM

Det betvivlar jag inte. Inför OS var han ju också borta ett tag och gjorde knappt några starter och gick ändå in och presterade på topp. Det är inte alla som klarar det, t.ex Scandic verkar behöva ett par tävlingar innan för att kunna prestera.
 
Sv: Dressyr EM

Japp, Parzival är i full träning och Adelinde hade strukit honom om hon inte tror de kan vinna kalaset:). Är verkligen himla roligt att det känns rätt jämnt i toppen! Parzival, Valegro, Damon Hill och även Undercover skulle alla fyra kunna vinna tror jag.

Spanska laget har ipplösts eftersom varken Fuego eller Painted Black kommer till start. Väldigt tråkigt. Danska laget känns ganska väntat. Ska bli kul att se Akeem Foldager med Helgstrand i sadeln. Hästen var helt fantastisk med förra ryttaren. De borde kunna komma in på åtminstone topp-tio tror jag.
 
Sv: Dressyr EM

Är inget fan av Parzival. Så jag hejjar på Valegro och Damon Hill, och svenskarna förstås :D

Eftersom jag är 50% Dansk så får det hemskt gärna gå bra för dom också :p
 
Sv: Dressyr EM

Att han var i full träning hade jag snappat upp, men tänkte att hans bäst före-datum kanske börjat närma sig i och med att det ändå var hjärtat som krånglat. Dock har du säkert rätt i att Adelinde nog inte hade startat om hon inte haft en chans till vinst!

Glömde svara på dina frågor i första inlägget! Jag tror som du i stort sett. Skulle bli både lite förvånad och besviken om inte Charlotte tar hem det och det känns mest troligt att Tinne kommer bli den svensk som är högst upp på resultatlistan. Även om jag trots alla hans motgångar och att det känns som att magin försvunnit så kan jag ändå inte låta bli att hålla en tumme för att Scandic ska se ut som på senaste EM under küren, även om det förmodligen är en ganska orealistisk dröm. Gällande lagtävlingen så hade jag trott på England men med Mistral Höjris borta känns det ju mer osäkert, så det kanske Holland tar hem istället?
 
Sv: Dressyr EM

Haha, redan? Hur sjutton ska du klara av att hålla fingrarna i styr tills dess? Det hade jag inte klarat av :o
 
Sv: Dressyr EM

Tror att kampen om lagguldet kommer att stå mellan Holland och Tyskland återigen. Eller så är kanske Michael Eilberg en ny dressagesuperstar i England och dom kniper guldet igen! Tyskarna knns dock väldigt starka i just laget.
 
Sv: Dressyr EM

Hinner nog bara se sammandragen på tisdag och onsdag samt GP dressyren på torsdag. Någon som har en aning om hur länge SVTPlay-sändningarna ligger ute?

Kanske lite OT, men va roligt att SVT har satsat så mycket på häst på senaste tiden! Även om det inte alltid är på "riktig" tv, så sänds det ju i alla fall (är dock självklart medveten om att detta kanske inte är tillgängligt för alla jämt ;))
 
Sv: Dressyr EM

Om "vårt" hemmaekipage skulle gå vidare så vore det en sensation! Tycker i o f s att det är sensation så att det räcker att en "vanlig" ridskolechef har fått en EM-biljett. Heja Heja Heja :bump:

Annars så är jag sugen på att se dem från östra europa som vi normalt inte ser, om jag orkar hålla mig vaken och om SVT sänder de ekipagen (SVTPlay funkar inte här på landet:(). Vet t ex någon om Katarzyna Milczarek kommer med Ekwador? Gillar Ekwador, även om han inte hänger med så långt.

Valentina Truppa är en annan favorit. Om man nu bortser från svenskarna menar jag.

(Är inte så bra på det här med dressyr så jag faller kanske för helt fel ekipage?)
 
Sv: Dressyr EM

Ekwador kommer, tävlar för Polen, och Truppa kommer med sin tjockis Eremo del Castegno:).
 
Sv: Dressyr EM

Håller med dig om Valentina Truppa. Nu kommer jag inte ihåg vilken häst det är hon rider, men de gånger jag sett de så har jag mestadels varit imponerad. Men hästen är verkligen en köttbulle :crazy: imponerad över att den orkar som den gör när den ser ut så. Känns ju som att den borde kunna höja sig ett rejält snäpp om den slapp all den extravikten.
 
Sv: Dressyr EM

:wtf: Jag glömde ju bort att det är 4 ekipage i laget denna gång. Var så inställd på OS.

Ang Parzival så har han ju haft sin bästa inomhussäsong 2012/2013. Slagit sina poängrekord och hon har försökt inrikta ridningen på mer harmoni utan att tappa power. Sedan har hon ju en ny kür med i mitt tycke bättre musik.

Don Auriello har fått lite ändringar i sin kür med högre svårighetsgrad. Vi får hoppas att hon kan upprepa siffrorna från Globen förra året...
 
Sv: Dressyr EM

Vet inte ens vem som är uttagen för Sverige.. så intresserad är jag :D


Kommer väl sätta mig in i saken när det startar antar jag.. men håller Valegro och Damon Hill högt
 
Sv: Dressyr EM

Malin Hamilton/Fleetwood är väl den enda överraskningen. Annars är det Tinne, Minna och Patrick as always:).
 

Liknande trådar

Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Rosett
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
799
Senast: Rosett
·
Fritid Det började igår och sänds på SVT/svtplay. 🥌 Lag Edin representerar Sverige på herrsidan och lag Hasselborg på damsidan. Vi hoppas väl...
Svar
4
· Visningar
483
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 408
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp