Bukefalos 28 år!

dressyr/hoppning

orion_x

Trådstartare
Är det någon här som tävlar sin islänning i annat än gångartsridning? Tex traditionell dressyr, eller har någon unge som hopptävlar den?
 
Sv: dressyr/hoppning

Jag hopptävlade min stallägares förra islänning och nu min egen, går riktigt bra och har plockat några rosetter :) Det är bara på skoj dock och på en låg nivå men hade tänkt starta några dressyrtävlingar i vår ;)
 
Sv: dressyr/hoppning

Japp jag både tränar och tävlar mestadels dressyr och hoppning.
Ska även börja träna terränghoppning i sommar så har jag en liten fälttävlans ponny :)

Islandsridning är det vi gör minst... För det vet jag knappt hur man gör :p
 
Sv: dressyr/hoppning

Vad kul! Jag planerar med att starta min i dressyr när hon blivit lite utbildad. Vad startar du för klasser?
 
Sv: dressyr/hoppning

Har träningstävlat lite hoppning för skojs skull på min kille! Inga enorma höjder utan mest för det är kul! :)

pic_dl.php


Bild utan mig på ryggen, men hoppa den kan han! :D
 
Sv: dressyr/hoppning

Min bild? Konstigt den syns för mig!
 
Sv: dressyr/hoppning

sandviken_och_herkules_045_139285213.jpg


fungerar det nu?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dressyr/hoppning

Tycker det är hur kul som helst att islandshästryttare börjar få upp ögonen för grenar som annars inte associeras med islandshästar! Väntar tålmodigt på sällskap i stallet :D

Jag tävlar ingen av mina hästar men tränar både hoppning och dressyr mer än den klassiska gångartsridning, enbart för att jag tycker det är roligare och anser att varierad träning inte bara är töltträning, uteritt, ovalbana och klättring.

Har som ambition att starta lätt A i dressyr som senast nästa vår och det långsiktiga målet är att hoppa bana på 1.10 felfritt. Det som hindrar oss nu är skänkelvikningarna i trav som inte riktigt sitter, men med en tränare blir det nog inga problem. Har en väldigt, väldigt villig, lyhörd, lättlärd och känslig häst som har lätt för både skänkelvikningar från skritt och galopp.

Dessutom måste jag införskaffa storhästlicens så jag får tävla lagligt eftersom båda mina hästar mäter under ponnymått (den översta är 145 cm och den understa 132...) och jag fyllt arton.
nzkbpx.jpg

admb8w.jpg

2zfn904.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dressyr/hoppning

Jag har både tävlat dressyr och hoppning med Muni :)
FILM från när jag var på hopptävling med Muni i 50cm stilhoppning, hamna inte så bra placerat men de sket vi i! ;) för här kommer vi och hoppar för 3 gången i våra liv hahaa! :D
Men Muni är superduktig och hoppar lätt över 80cm med ryttare! har inte testat högre, väntar med det...
54485_1301172074.jpg

Hoppning
dsc_0195_141392235.jpg

70cm CR

Dressyren var väldigt svår att få poäng i, jag hade ju helt rena gångarter, men domaren var van med riktiga dressyrhästar som verkligen har den där luftiga stegen, de har ju inte så många islandshästar, så hon hade svårt att bedöma oss sa hon... men det var helt rena gångarter vi hade, men de viktigaste av allt var att han inte tölta på dressyren och de gjorde han inte som tur va!! :D :D (han är en töltmaskin), när vi kom in på hoppbanan så började han tölta runt där istället för trava hahaa, några undra vad de var för gångart? där jag red så rider de bara ponnyer och stora hästar, men nu ska vi satsa på gångartstävlingar för de är våran grej! :D

Ni kan följa mitt och Munis liv på min blogg åxå www.ishestarna.blogg.se
 
Sv: dressyr/hoppning

Både jag och mina stalltjejer har tävlat klubbtävlingar i såväl dressyr som hoppning med min äldsta valack. Med knoppar i manen och allt. :D Dock inte högre än LC-nivå, men roligt har vi haft!

22922271.jpg

22922255.jpg

32279223.jpg

19688293.jpg
 
Sv: dressyr/hoppning

Jättekul att se bilderna på alla era fina hästar. Kul att se att ni hävdar er på andra tävlingar med!
 
Sv: dressyr/hoppning

Jag skulle vilja få min pålla hopptränad av nån liten och lätt ryttare. Känner mig lite för stor för att hoppa min pingla själv. Hon är 137 och ganska smäcker jag 165 och väger ca 60. Vore säkert ok - men jag är rädd också - men en liten och modig skulle kännas bra. Pinglan gillar att hoppa så det vore för hennes skull isf :)
 
Sv: dressyr/hoppning

Snygga bilder! Tävlar du i gångartsgrenar oxå?

Ts: Har hittils inte kommit mej för att tävla islandshästen i annat än lätta gångartsklasser. Men har fundrat på debutant i distans och även Trec.
 
Sv: dressyr/hoppning

var och hoppade Muni idag
(om man inte har riktiga hinder, så fixar man själv! detta funka bra, fyllde lite vatten i dunkarna, så de inte blåste iväg)
dsc_0268_145542143.jpg

ca. 70-80cm
dsc_0376_145542753.jpg

ca. 50cm
dsc_0433_145542891.jpg

dsc_0294_145542194.jpg

kommentera gärna! :)
 
Sv: dressyr/hoppning

vi har inte att bommarna sticker igenom stolhålen, om det är de du tänker på? x3
finns det annars nått annat varför man inte skall använda stolar? x3
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
899
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
789
Senast: Fiorano
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 598
Senast: fio
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 893
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vilken ras passar mig?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp