Bukefalos 28 år!

Dressyr vs. barock/klassisk ridning?????

lakrits

Trådstartare
Jag har hållit på med "vanlig" dressyr men har blivit lite nyfiken på det här med barock eller klassisk dressyr.
Först ska jag tillägga att jag vet inget om det här så klassisk och barock kanske inte är samma sak ens???
Vill någon här vara snäll och ge mig lite förklaring på vad dessa ridstilar är för något i jämförelse med "vanlig" dressyr. Har ni några bra sidor man kan gå in och titta på??
Jag är väldigt nyfiken!! :)
De flesta dressyrmänninskor jag känner till säger att "det är för dom som inte kan rida riktig dressyr" eller " det är cirkusdressyr" , alltså inte speciellt positiva.
 
sök på gamla trådar, detta ämnet finns det 100 trådar om med mkt bra och utförliga beskrivningar.
 
Instämmer med föregående talare; kolla tidigare trådar, det finns massor med läsning om just detta. Läs även FAQ:n överst på första sidan.

Att klassisk dressyr bara är för de som inte kan rida riktig dressyr är inget annat än en fördom. Jag har ett flertal exempel på motsatsen bara i min bekantskapskrets. Lyssna inte på olyckskorparna; läs, ta reda på, gå på kurser som fotfolk - och om du efter det känner att klassisk dressyr/barockridning inte är något för dig, så är det synd. Men då har du åtminstone bildat dig en egen uppfattning.
 
Haha, skulle snarare säga att det är dressyrryttarna som är dom okunniga om man jämför i de högre barockklasserna/dressyrklasserna , barock/akademiskt är ju tom svcårare dock bättre för hästen..hm jaja..jag håller med..sök på gamla trådar!Jag skrev svar till ngn för inte så länge sen , kommer bar ainte ihåg vad tråden kallades =P..aja!
 
Nej, man kan inte säga att de är okunniga! Det är i mina ögon ganska inskränkt att anse att andra är okunniga bara för att de inte gör som en själv.

Den inställning du här visar upp är just precis vad som inte behövs. Att vara kritisk mot bristfällig ridning är en sak, men man måste komma ihåg att bristfällig ridning inte är begränsat till någon enskilld diciplin utan existerar överallt.

Idag har det uppstått en klyfta mellan tävlingsridningen och det som går under namnet akademisk ridning, och det tycker jag är synnerligen tråkigt. Jag ser ingen anledning att förstärka en sådan klyfta. Borde vi inte gynnas allihop av att vi ute i stallarna kan dela kunskap med varandra över diciplingränserna? Alla här har nog varit i stall där det har rynkats på näsan åt de som rider "annorlunda", låt oss inte förstärka det genom att nedvärdera andra på samma sätt.

Det du vill kalla okunnighet påstår jag handlar om att andra ser saker ur en annan vinkel än du själv.
 
Jag håller med. Jag rider akademiskt nu, och det går inte så värst bra alla gånger. Jag red traditionellt tidigare och det gick inte heller så vidare bra. Jag blir naturligtvis inte en jätteduktig ryttare helt plötsligt bara för att jag byter ridstil - snarare tvärtom under en period, eftersom jag måste "börja om" och lära mig det nya.

Däremot blir jag troligen en gladare ryttare eftersom jag hittat en stil som jag trivs bättre med!

Låt var och en bli salig på sin tro. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 405
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 894
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 635
Senast: Tofs
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp