A

Annea

Kan man rida o tävla vanlig klassisk dressyr på en islandshäst :confused:
Hur höga klasser är det isåfall rimligt att tänka sej man kan tävla i :confused:
Och kan man rida på ridskola ihop med "vanliga" hästar på sin islandshäst :confused:

Anledningen till att jag frågar är att vi snart skall köpa häst igen efter att vår förra blev utdömd. Föräldrarna vill helst fortsätta med islandshäst eftersom vi har blivit hemskt förtjust i rasen. Dottern, som ska ha hästen, gillar också islandshästar, men tycker att det är jätteroligt att rida dressyr och vill kunna det också. Hon menar att det inte går på islandshästar. Dessutom har vi stallplats i ett stall på en ridklubb med bara vanliga hästar, där det även finns en ridskola, och dottern vill ju gärna kunna delta i klubbtävlingar m.m.
Det finns tyvärr inga islandshästar i närheten, men vi hade tänkt att åka iväg nångång i månaden med hästen och låta dom rida för en islandshästinstruktör.
Kan det fungera :confused:

/Annea
 
Visst går det att rida dressyr på isisar! Mne det beror väldigt mycket på hästen!

Jag har tävlat min isisvalack i LA-dressyr mot halvblod och ponnyer och kommit 3:a! Vi har även tävlat i upp till 90 cm hopning och placerat oss/vunnit ett gäng gånger samt tävlat lätt fälttävlan! Han och jag blev även Finska Mästare i femgång 2002, så allt hoppande och dressyrridade har inte gått ut över gångarterna.

Men man måste hitta rätt häst om man skall göra allt detta!

Lycka till med letande! (P.S. Min valack ÄR till salu)

Lite bildbevis här under:

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/Freyr%20och%20jag%20hoppar.jpg

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/freyrtrav%20pa%20ang.jpg

http://www.bostream.nu/pelleone/malin/freyr%20tolt.jpg

/Malin
 
Visst går det!!

Min isis kom 4:a i går, hennes första dressyrtävling, bara en lättC men ändå...... :love:
 
PM:at dig!!

men ni som vet hur kort tid jag haft min isis och att hon ju inte vart igång länge alls kan nog förstå hur stolt jag e!! :love:
 
Mitt sto är tävlat MSV dressyr och hoppning...
Islänningar är som vanliga ponnys bara med xtra växlar :D
 
SKulle gärna få ett PM om det jag med ;) Funderar ju på att tävla min häst på nån storhästtävling nu i vinter... E nyfiken på hur allt går till å så *tusen frågor*. Fast annars kan vi ju alltid ta det på söndag :)
 
Om det e tusen frågor så kan vi väl ta det hos mig på söndag!! :rofl:
 
Det går utmärkt arr rida klassisk dressyr på en islandhäst, men det beror ju på både häst och ryttare. Om hästen är inriden på klassiskt vis är det ju inga problem, annars blir det mycket jobb att lära den allt. Som att rida unghäst med andra ord.

Jag tränar tillsammans med vanliga hästar och ponnyer med min islandshäst, både dressyr och hoppning, och det går bra. Han är ju ingen stjärna men han gör sitt bästa och lär sig för varje gång. En annan islandshäst som jag rider skulle lätt kunna starta Lätt B imorgon!

Men vill man satsa på att komma upp i klasserna borde man nog satsa på en mer dressyrinriktad ras.

Mvh Lina & Askur
 
Naturligtvis, men personligen tycker jag att man bör utnyttja de extra gångarterna som ger vår ras dess särprägel. Vill man bara rida vanlig 'tregångsdressyr' finns det ju andra trevliga ponnyer :)
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Ridning Hej! Finns säkert fler än jag som har hoppstammad men mest rider dressyr . Jag är inte så avancerad , msv:c/b. Tittar nu på lite olika...
Svar
7
· Visningar
907
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp