Dressyrdomare?

P

prallan

Jag sitter och spånar iom alla inställda tävlingar. :cool:

Som domare, är det svårt att "lägga till" ett program till sin behörighet?

Skulle det inte bli en rättvisare tävling ifall alla red sina program i olika ordning, dvs att domaren får döma olika program för varje ryttare. Då måste domaren kanske blir mer rättvis i sin bedömning, tack vare variationen. Eller är det orimligt?
 
Vet inte om jag hänger med riktigt, menar du att ekipage tävlande i olika klasser skulle starta i slumpmässig ordning med typ LB och MsvB-ekipage blandat om vartannat? Eller skulle det vara ekipage tävlande mot varandra i samma klass fast ridande olika program?
 
Varför skulle det ge en mer rättvis bedömning?
Varför tänker du att bedömningen inte är rättvis idag?

Domarna behöver ju ha chans att hålla koll på programmet. De kan ju inte ha samtliga program perfekt memorerade utan de pluggar ju på/repeterar inför en klass. Det är nog helt omöjligt att få det bra om det är olika program hux flux.
 
Ja, jag tänker snarare att det skulle kunna gå åt andra hållet och blir "mer orättvist" om domaren hela tiden behöver ställa om och tänka på vad det är hen ska titta på "just nu".
 
Jag sitter och spånar iom alla inställda tävlingar. :cool:

Som domare, är det svårt att "lägga till" ett program till sin behörighet?

Skulle det inte bli en rättvisare tävling ifall alla red sina program i olika ordning, dvs att domaren får döma olika program för varje ryttare. Då måste domaren kanske blir mer rättvis i sin bedömning, tack vare variationen. Eller är det orimligt?

Prova vara domarsekreterare om du inte gjort det innan. Det går undan med många moment som ska dömmas så fort du kommer över LB. Att blanda olika program efter varandra skulle ge en enormt ofördelaktig tävling. Dels så har domaren svårt att hålla koll på exakt vilka moment som ska poängsättas när och hur men även få en bra rangordning på ekipagen. Domare är ju bara människor trots bedömningskriterier och jag skulle inte vilja vara ekipaget som rider ett medelmåttigt Lb-program efter en fin MSV b-ritt...

Domarna utbildas stegvis, första steget så får de dömma upp till och med msv b. Sedan krävs mer vidareutbildning, skuggdömning och givetvis flera års bedömningserfarenhet innan man får dömma svårare klasser.
 
Domarna utbildas stegvis, första steget så får de dömma upp till och med msv b. Sedan krävs mer vidareutbildning, skuggdömning och givetvis flera års bedömningserfarenhet innan man får dömma svårare klasser.
Först får en bara döma till MsvC. Sen får en utbilda sig vidare tidigast efter två år som verksam och minst 20 dömda MsvC.

Lägger till att redan i LC går det riktigt fort med bedömningspunkterna. Det gäller verkligen att kunna programmet och ha en alert skrivare.
 
@prallan Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. När jag dömer föredrar jag flera startande på rad i samma program. Då ligger en stadigt på samma skala genom alla ritter och bibehåller samma fokuspunkt. När jag tex dömer på PnR blir det mycket större variation i programmen. Tycker det är svårare att hitta rätt skala och fokus då. För även om vi tittar på takt, kontakt och lösgjordhet genom samtliga program är kraven lägre i LC än i MsvC.
 
Först får en bara döma till MsvC. Sen får en utbilda sig vidare tidigast efter två år som verksam och minst 20 dömda MsvC.

Lägger till att redan i LC går det riktigt fort med bedömningspunkterna. Det gäller verkligen att kunna programmet och ha en alert skrivare.
Ja självklart ska det ju vara msv c, för snabb på tangentbordet där! :D
 
@prallan Vet inte riktigt om jag förstår hur du menar. När jag dömer föredrar jag flera startande på rad i samma program. Då ligger en stadigt på samma skala genom alla ritter och bibehåller samma fokuspunkt. När jag tex dömer på PnR blir det mycket större variation i programmen. Tycker det är svårare att hitta rätt skala och fokus då. För även om vi tittar på takt, kontakt och lösgjordhet genom samtliga program är kraven lägre i LC än i MsvC.
Jag menade inget speciellt, bara spånade :) Tack för bra svar :)
 

Liknande trådar

Dressyr Att deltagare i olika bedömnings-sporter ofta gynnas av "hemma-domare" är inget nytt fenomen. Inom hästporten har det förekommit (och...
Svar
14
· Visningar
3 175
Senast: Fenestra
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 052
Senast: Badger
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 817
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
522
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp