Dressyren idag

Breccia_

Trådstartare
Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o m att tråden ändå blev låst. 60% är det som tas upp i vad jag har läst därav står det med.

Men, jag vet inte huruvida man får länka till bloggar etc men jag läste i alla fall ett riktigt bra blogginlägg av en man gammal i gemet, antar att några fler läst den. Annars är den lätt att hitta ;)

Där poängteras det varför så många rider på under 60% och bl.a. bristen på halvhalter, alldeles för överilade tempon, brist på eftergift och slarv vad gäller vägarnas rätta ridande.
Självklart säger jag (och bloggaren...) att alla kan göra misstag, shit happens och ibland har man otur. Men det poängteras t.ex. i bloggen

Men när nästan hela programmet är ett misstag blir det allvarligt. När man ser detta tycker man synd om ryttarna, för man ser att de många gånger med ganska enkla medel skulle kunna förbättra sina prestationer avsevärt.

Vart tror ni att det brister? För jag tror helt ärligt inte att alla de som rider under 60% som exemplet här är bara har unghästar, är nybörjare inom tävling o.s.v. Det finns ju ryttare som ligger stadigt tävling efter tävling på ex 57%.
En del hästar kanske inte passar i tävlingssammanhang, man kanske till slut måste inse att "nej, vill jag tävla kanske den här hästen inte duger för ändamålet" eller liknande, inte bara beroende på ras (den frågan behöver vi kanske inte heller ta upp känner jag) utan hästar som är extremt nervösa av sig själva.
Vart går gränsen till att man ska överväga att man kanske är fel ute rent träningsmässigt och med det man tror att man vet eller tror är rätt?

Jag tror att de som "ofta" rider på lägre % gör samma fel gång på gång. Det kan säkert vara dålig förberedelse eller precis vad som helst, jag har inte en susning, någonting någonstans på vägen brister ju uppenbarligen.

Brister det i träning eller ryttarnas eget fokus? Jag har ju svårt att se det roliga i att tävla om man utan problem (d.v.s. tittig/spänd häst eller orutinerad häst o.s.v. ni förstår vad jag menar) rider år ut och år in (lätt överdrift hoppas jag) på låga % - tröttnar man inte? (Detta oavsett klass)

Behöver vi ändra tävlingssammanhangen eller måste fler lära sig att acceptera att så här är det, deal with it.
Behöver vi se till träningen? Vad gör dagens tränare? Behöver man tävlingstränare och vanliga eller vadå? :confused:
Jag tror personligen att det är lite risky att ha en tränare som själv INTE tävlar och inte gjort det.
Erfarenheten från eget tävlande hjälper antagligen tränaren att lära sina elever att tävla.
I alla fall om man faktiskt vill tävla (man behöver ju inte tävla bara för att man tränar och vill utvecklas m.a.o.) och komma någon vart, man kanske inte har målet att bli bäst men jag tror att alla som rider VILL utvecklas och bli bättre, inte bara i tävlingssammanhang utan rent generellt. Man vill ju vara en duktig ryttare med en lösgjord, trevlig häst som det är roligt att rida på. Tävling (ska) blir som ett kvitto på att man är på rätt väg.
Från bloggen;

En del ryttare rider för flera tränare vilket på många sätt är ett tveksamt system. Och vilken tränare har då huvudansvaret i samband med tävling? Det är en sak om två tränare samarbetar om ett ekipage. Men man ska inte tro, att man på denna nivå kan plocka olika "guldkorn" från flera tränare. För det krävs det mycket stor egen erfarenhet.


Och det är ju ingen hemlighet att vi "behöver" fler duktiga ryttare om vi är intresserade av att konkurrera internationellt och även här hemma har vi ju ofta "samma gamla liga" som dominerar, den uppdateras ju tyvärr inte alltför ofta. Inget ont om våra duktiga ryttare (seniorer, YR, juniorer och ponnyryttare d.v.s. inte bara de på GP-nivå utan bland alla som hävdar sig, nu kommer är det väl ganska bra YR o junior-ryttare vi har från Sverige om jag får säga det själv) men vi behöver ju en bredare spets.
Det är ju dock lite utav ett eget ämne kan jag känna men ja, jag ville väl skriva det.

Ett till citat...
Man kan inte heller säga att när man rider dessa klasser mer för "nöjes skull" utan ambitioner att nå toppen, så behöver det inte vara så allvarligt. Men det är det visst. Av hänsyn till dressyren som sport och inte minst till hästens välbefinnande måste man tillämpa de krav, som är ställda och anpassade för varje svårighetgrad.

Tycker det är riktigt vad gäller dressyren!

Så jag menar inte att orutinerade hästar inte får tävla, ridskole-ryttare & hästar ska självklart få vara med, nybörjare måste också börja någonstans, spända hästar kanske behöver "härda" ut men behöver vi inte lära oss vart gränsen går?
När ska man inse att ens koncept inte håller fullt ut? Och vem ska berätta det för en?

Jag har sett träningar där man undrar lite vad syftet med själva träningen ens är när de lär ut rent av fel, jag är ändå öppen för olika tränare och att alla behöver olika sorts träning men när det brister i ren grundkunskap (om häst, utrustning, tävling, rörelser (vad är bra/dåligt) eller vad som helst) och varken tränaren eller eleven vet att det är fel, vad gör man då?
För jag tror att vi alla vet att det är otroligt känsligt att kritisera vad någon kämpar med och tror på. Det kan ju vara konstruktivt men är eleven vars tränare har bristande kunskap inte öppen för det så kommer det ju inte göra någon skillnad.

Och sådana tränare+elever bidrar ju bara till en ond cirkel, även om man tror att man lärt sig rätt så kanske eleven (som ändå satsar på att tävla och bli duktig/framgångsrik/vad man nu har för mål) blir helt förstummad av vad som skrivs på ett protokoll från tävling - för h*n hade inte en susning rent ut sagt!

Phew, det blev en del, men jag blev så galet inspirerad när jag läste det!
Är rätt slut i huvudet så har jag formulerat mig åt helvete eller missat något helt (you never know) så kan ni ju hinta ;) Men for now - I surrender!
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror att det är viktigt att man ser bra ridning,
att man tar sig tid att gå på clinicar och läser och tänker själv.
Om man gör det är det lättare att ifrågasätta om tränaren man
har är rätt ute i sitt tänk.

Kom ihåg att en användare kommenterade det här på forumet
förut, att så många la ut film på film, år efter år, fast inget hände.
Hon ställde då frågan vad motivationen var och vad tränaren sa.
NÅT bör förbättras om man tränar.

Jag har en häst som inte funkar i tävlingssammanhang vilket jag
kan tycka är synd ibland, inte för att jag älskar tävlandet utan
för att det vore roligt med en bedömning på saker jag säkerligen
inte uppmärksammar själv.
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror att många ryttare som tävlar faktiskt inte tränar kontinuerligt, tex varje vecka. Med åldern verkar det vara så att man tycker att man faktiskt "kan bra själv" och defintivt inte behöver träna för någon varje vecka utan man tränar mer sporadiskt. Sedan tror jag inte att alla tränar utvärderar sitt tävlande med sin tränare.

Numera har ju ganska många råd att köpa "bra" hästar, vilket gör att konkurrensen ökat även på lägre nivå. Har man inte ekonomin att köpa en skaplig häst kanske man iaf vill tävla med det man har? Det hjälper ju inte alltid att gå ner i klasserna för de "bra" hästarna finns redan i LC/LB.
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror man bör snäppa upp utbildningen för tränare och ridlärare. För att i sin tur genom det kunna snäppa upp ridningen i Sverige. Vi har skitfina hästar i landet idag. Det ska inte behöva ridas så mycket på så låga procent.

Sen kan man ju också kanske hoppas på att fler domare inser att på lätt nivå och msv så tävlar folk för att det är kul. Då kanske man kan ge konstruktiv och lite positiv kritik. Det går ju att ge folk kritik och ngt att jobba på i lite trevlig ton, även om man ger låga poäng.

Idag ser jag många som rider för tränare och år efter år gör samma saker utan framsteg. Man ser det som brist i sig själv och att man är för usel för att kunna prestera mer. Eller skyller på hästen. Allt för sällan inser man lärarens/tränarens roll i det hela. Tom den mest obegåvade elev bör man som tränare iaf kunna lära lite under så lång tid. Hade jag som tränare haft flera elever som år efter år harvar runt över tygeln i obalans på stela hästar hade jag skämts ögonen ur mig.

Visst kanske inte alla hästar gör sig på banan i tävlingssammanhang. Vissa flippar mentalt. En del raser som vb-travare och Islandshästar finns ju individer som har snudd på handikapp kring vissa gångarter. De kanske inte platsar alltid. Men en normal ridhäst eller ridponny kan man iaf träna alla rörelser upp till msv. Och säkert tävla med om man inte förväntar sig placering.
De flesta som rent mentalt inte håller för det brukar ju gå att rehabilitera med rätt träning. Men frågan är om man anser det värt det när tävlan bara ska vara för nöje. Det vore kanske annat om man satt på en talang a la Totilas. Då hade man ju gett sig fan på att spökeriet ska bort och tränat tills det försvann.
 
Sv: Dressyren idag

Det fanns ett förslag om att skriva till tränare i start/resultat-lista, det vore väl något? :D

B a l: det tror jag också kan vara en stor grej, folk tränar för lite o för sällan. (Ska jag säga som har svårt att få till träning varje vecka men mjae :p)
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror faktiskt att mycket beror på tränarmaterialet. Det är inte det lättaste att hitta en bra tränare.

Med "bra" menar jag någon som på ett pedagogiskt sätt kan lära ut och förklara, som ser ekipaget som en helhet, som är intresserad, som har förståelse och som inte bara säger vad den tror att eleven vill höra :) ( t ex säger "bra" när det inte är det)

Att tränaren tävlar själv är ingen garanti för att det blir bra i slutändan, även om det är en bonus när det fungerar.
En absolut förutsättning är att tränaren har stenkoll på hästens/hästars rörelsemönster och verkligen ser när det är mindre bra. Att denne har kunskaper nog för att se rent muskulärt när det arbetas rätt.

Jag kan ta ett eget exempel: tränade för en c-tränare i dressyr, som tävlar själv, men upplevde att det inte blev rätt. Jag hade svårt att förklara vad jag menade eftersom jag inte kunde sätta ord på det. Hästen blev efter ett 40-min pass toppig i korset och insjunken över rumpan, det tog mig en vecka att komma tillbaka till usprungsläge och så var det samma visa igen nästa träning. Tränaren ville inte tro på det jag sa.
Till slut tog jag foton på kors och rumpa före passet och efter passet för att visa. insåg tränaren att hästen arbetade fel under dennes lektioner :)

Tillägg: Jag tror faktiskt att det ger ganska mycket att träna för olika tränare, eftersom ingen sitter inne med alla svar. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

Jag tror oxå fler tränare kan vara bra om de har samma linje och man kan ta det bästa från båda. Om de är för olika tror jag det blir svårt. Men det skiljer sig från person till person.
 
Sv: Dressyren idag

Vilken bra diskussion!
Till det kanske man ska lägga frågan om hur olika domare poängsätter, samt kvalgränser också?

Om man säger att en ryttare ligger runt kanske 55 % genomgående på en rad tävlingar och för olika domare. Sen råkar ryttaren rida ett par gånger för en domare som överlag är mycket mera generös poängmässigt och hamnar över 60 trots att ritterna är likvärdiga? Hur kan det då vara godkänt egentligen?
Ska man kräva mer likhet i poängsättning av domare?

Det påstås ju att poängsättningen varierar över landet, ganska mycket till och med. Vad är då godkänt eller inte?

Förlåt om jag rör till det i tråden nu:D
 
Sv: Dressyren idag

Numera har ju ganska många råd att köpa "bra" hästar, vilket gör att konkurrensen ökat även på lägre nivå. Har man inte ekonomin att köpa en skaplig häst kanske man iaf vill tävla med det man har? Det hjälper ju inte alltid att gå ner i klasserna för de "bra" hästarna finns redan i LC/LB.

Mycket klokt skrivet! Kan ibland tycka att domarna dömer lite väl hårt i de lägsta klasserna, jag vet inte riktigt om kommentarer om hästens brist på gångarter hör hemma i en lokal LC. Min uppfattning är att det blivit så viktigt att rida över 60% att man helt slutar känna efter själv och det roliga i sporten faller mellan stolarna..
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyren idag

I dag är väl kvalgränsen 62% två ggr både på ponny och stor häst om man vill gå upp en nivå? Visst kan man ha lyckträff att träffa på domare av det mer generösa slaget, men det händer mer och mer sällan skulle jag nog vilja säga - snarare har domarna blivit mer restriktiva i sin poängsättning. Många har hamnat i sexträsket (och nedåt) och har svårt att komma ur det;)

Ryttare är ofta snabba på att kliva vidare i klasserna. Tex, jag (som inte rider längre, men jag använder mig själv som exempel) rider i år MsvB på att jag förra året lyckades kvala. Det går inte så bra för mig i MsvB av ngn anledning, men jag lyckas iaf få till en ritt pga en rätt generös domare som gör att jag kan rida MsvA om jag vill. Är det då rätt att rida StG/MsvA "bara för att", eller ska jag fortsätta rida MsvB ett tag till?
 
Sv: Dressyren idag

Ibland funderar jag på om det borde finnas uppklassningspoäng även på lokal nivå. Även om de ryttarna är få, så finns det ju de som väldigt sällan kliiver uppåt i klasserna, de fortsätter att rida på i den klass där de placerar sig nästan för jämnan.
 
Sv: Dressyren idag

Hade jag behövt nämna mina stackars tränare för att få tävla dressyr hade jag aldrig startat :eek: :D

Inom fälttävlan måste man dock ha underskrift från auktoriserad tränare för att få starta 90 (häst), gå över från ponny till häst och för att få starta * (häst), och nåt för ponny med såklart men det har jag inte koll på.

Så tja, kanske något liknande hade kunnat införas i dressyr oxå? Min första mening var lite av ett skämt, men jag hade nog ridit bra mycket mer programridningar i stället för att tävla iaf. För det är inte alls så att min (visserligen fortf unghäst) häst behöver tränas på att tävlas, jag behöver lära mig komma till ridning utan att tränaren står på marken/vi är hemma i skogen där vi känner oss bekväma. Det är ju en ren träningsgrej tycker jag.

Förrstens borde jag kanske inte skriva i denna tråden, vi har väl startat 3 gånger som 5-åring och 1 gång som 6-åring, haha :D
 
Sv: Dressyren idag

Ryttare är ofta snabba på att kliva vidare i klasserna. Tex, jag (som inte rider längre, men jag använder mig själv som exempel) rider i år MsvB på att jag förra året lyckades kvala. Det går inte så bra för mig i MsvB av ngn anledning, men jag lyckas iaf få till en ritt pga en rätt generös domare som gör att jag kan rida MsvA om jag vill. Är det då rätt att rida StG/MsvA "bara för att", eller ska jag fortsätta rida MsvB ett tag till?

Det här är baksidan med kval kan jag tycka - att man har lyckats kvala behöver inte betyda detsamma som att man är färdig för den högre klassen.

62% är ju inte ett jätteimponerande resultat; så har man bara med nöd och näppe uppnått det två gånger borde man kanske fundera på hur sannolikt det är att man ska kunna göra samma eller bättre resultat i en svårare klass.

Själv blir jag sjukt besviken när jag gör dåliga resultat, så jag ser inte glädjen i att tävla för svåra klasser och misslyckas gång på gång (been there done that too).

Men här har ju faktiskt tränaren en viktig roll; att kunna på ett objektivt och konstruktivt sätt förklara vad det är man faktiskt behöver förbättra för att göra gdk/bra/bättre resultat - inte bara heja på och förklara för eleven att "nästa gång när det inte är solkatter i ridhuset kommer det att gå bättre" eller liknande :cool:
 
Sv: Dressyren idag

Nej, nej, nej!! Jag vill så gärna fortsätta få träna för min tränare... vill inte bli uppsagd :p
 
Sv: Dressyren idag

Det har ju blivit hysteri i detta med kvalklasserna, finns det någon MsvC-klass som inte blir full på en gång till exempel? Jag tror inte att förbundet varit medvetna om att det skulle bli så här:)
 
Sv: Dressyren idag

KL
Jag tycker tråden är jätteintressant.
Hos oss och med omnejd förefaller ganska mycket handla om okonsekvens i upplägg och träning. Här dammar folk av sina hästar i februari efter att de endera stått några månader, eller man ridit på mkt sporadisk halvfart sen det blev mörkt och trist i november. Folk lägger ner träningen, och sen drar de igång ngn månad innan de ska tävla. Jag ser samma upplägg emellan tävlingarna också i många fall. I stallet har vi just nu 3 st som rider div III och första omgången var för 2 veckor sen och den andra omgången är den 8 maj alltså om ngn vecka. De har knappt ridit eller tränat sen de kom hem, nu hade de visst bokat in ngn träning den här veckan men veckorna innan har hästarna gått och slagit halvdank. sen ställer man av dem ngn månad på sommaren också då det "ändå inte är några tävlingar".
det andra fenomenet gällande träning som är vanligt här, är att många tränar sporadiskt för a-tränare. de har då råd att träna ngn gång i månaden, däremellan underhåller de själva. Jag tror inte man kommer så långt på den här lättklass nivån via eget underhåll, man behöver kontinuerlig hjälp, många gånger dessutom sån grundläggande hjälp som man inte behöver a-tränaren till, man kunde rida mer frekvent för en c-tränare istället.

summasummarum: som jag ser det härikring handlar det alltså om förberedelser och upplägg i mångt och mycket. Och visst - dessa ryttare tävlar på hobby nivå så jag säger inte att man då inte kan köra på detta sättet om man är fullt nöjd med det och bara tävlar för skojs. Men nog skulle det väl vara ännu roligare om det gick framåt samtidigt? :confused:
 
Sv: Dressyren idag

Jag tror också att en del ryttare hellre tränar "då och då" för A-tränare eller "namn som är poppis" i stället för att välja träning varje vecka för någon mer okänd (som dock inte behöver vara dålig för det).
 
Sv: Dressyren idag

Det där undrar jag över också! VARFÖR går alla upp till nästa klass när de kvalat? Det är ju helknäppt.
Att ha kvalat till en högre klass är ju inte synonymt med att vara redo, ha tillräcklig styrka o.s.v. o.s.v. för nästa, speciellt inte när det gäller från MSV B till MSV A, där tycker jag måååånga har ruskigt bråttom.

Sen får man ju självklart bestämma helt själv hur man lägger upp sitt tävlande, jag rider LA just nu (vet inte om man kan säga så efter två starter haha!) men om två veckor tänker jag starta en MSVC och det är enbart av bekvämlighetsskäl, det är en hemmatävling så jag sparar in så otroligt mycket och det är ändå bra att få en bedömning på ett litet snäpp högre, jag vill ju ha säkrare ritter i LA men som sagt - det är ruskigt bekvämt att inte behöva åka någonstans.

Jag tror också kvalet till MSV B har gjort att väldigt många får otroligt mycket mer bråttom upp, det känns som en utslussningsklass om ni förstår hur jag menar. I o m att de fylls upp hur fort som helst (vår tävling fylldes + reserver på mindre än 3 dygn) så tror jag väldigt få är sugna på att hänga på TDB i exakt rätt sekund. Tror faktiskt det kommer bli rätt stort glapp i MSVB-klasserna, en del som har där att göra men inte är bäst, de som gör det riktigt bra och de som kanske borde stannat ett tag i MSVC.

Det är synd om det blir så för jag tycker det är perfekta mellanklasser mellan LA o MSV B, tycker namnbytet visar det tydligare också.

Mackan: jag tror de flesta tävlar för skojs skull, ingen som gör det hatar det antar jag, men att nöja sig och inte utvecklas, det speglar ju det mesta i ens hästeri; upplägg, träning, motivation o.s.v. o.s.v. Kommer heller aldrig förstå det för innerst inne tror jag som jag skrev i första inlägget att ALLA vill utvecklas och kunna tillgodogöra sig allt sin häst kan och klarar av. Har man ett intresse eller en hobby som ridning är det svårt att nöja sig och det är konstigt att folk gör det. Okej om man samlar frimärken man kanske inte kan bli typ "bäst" på det :p Men oavsett sport!

Man får ju sätta målen och förutsättningarna i perspektiv (där tror jag tränaren också spelar otroligt stor roll, om man alltid säger "jättebra, jättebra, jättebra" eller "ja kanske, lite till, kanske" istället för konkreta råd och instruktioner kommer ju eleven tro att det ÄR jättebra), har man orimliga förväntningar tror jag man tröttnar rätt fort.

Och ytterligare en sak ang. tränare och träningar. Jag förstår inte heller hur tränare som lever på det (träningar/utbildning av ryttare) inte går vidareutbildningar och deltar på sådana saker, om man betalar dyra pengar för träning så ska man väl kunna förvänta sig att tränaren håller sig framme och med i sådant? Det krävs ju mycket engagemang från alla håll och framförallt kemi för att man ska nå dit man vill.
 
Sv: Dressyren idag

Fast det finns ju även tränare som går på en herrans massa fortbildningar/kurser, knappt har elever och som själva inte tävlat på hur många år som helst. Bokstaven har dom kvar - men kan dom mer än de som jobbar med att utbilda hästar som yrke?
 
Sv: Dressyren idag

Jag gillade förslaget att låta högt utbildade domare gå ner ibland och döma lägre klasser, det ger oss ryttare en chans att se vad som fattas, vad vi gör bra, vad som krävs o.s.v. Sen ger det domarna en chans att se att "aha, det är på bättringsväg" eller "åh fan vad håller sveriges dressyrryttare på med?".

B a l: det finns ju alltid bra och bättre hästar i alla klasser vart man än kommer, oavsett nivå det får man ju bara leva med. antingen får man väl typ rycka upp sig och få lite jävlar anamma, jag tror inte att det nödvändigtvis är dåligt att lättklass-ryttare också har press på sig och konkurrans, det skulle ju i en trevlig värld kunna leda till att fler vill bli bättre och utveckla sporten mer.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 334
Senast: zarmino
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
14
· Visningar
434
Senast: Piaff
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 850
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp