Dressyrens framtid.....

Maoam

Trådstartare
Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt väldigt mycket med vår sport på alla nivåer. Proffsens hästar har blivit så mkt bättre (Totilas, Valegro, Deja m.m) och så även den stora massans hästar. Gångarterna har blivit flashigare även på lägre nivå. Jämför jag med hur det såg ut på en lokal tävling för 10 år sedan så är det betydligt dyrare, finare hästar, dyrare släp och annan utrustning. För 10 år sedan var det betydligt mer blandad kvalite på ekipagen (på gott och ont). Vad tänker ni om denna utveckling? Är den endast av godo? För mig känns det som att det inte skulle gå att vinna med vanlig men välriden häst i en LB idag? Vad riskerar detta att göra med sporten? Kommer folk att söka sig till andra grenar? Redan nu så verkar t ex WE eller akademisk ridning locka en del, kommer vi att tappa en stor del för att man inte har en chans utan en gångartshäst?
En annan sida är ju att flera verkar välja lite andra raser än den klassiska halvblodshästen, te x PRE, nordsvensk osv. Detta ställer ju andra krav på domarna för att de ska kunna ge en rättvis bedömning, hur ser ni på detta?
Klurar även lite på den stora debatten om den hårda ridning som många tycker sig se på stora tävlingar, vad riskerar denna debatt att göra med sporten? Är den bra eller dålig? Att hästars välfärd diskuterar är så klart bra men förs debatten på ett bra sätt? Och vad riskerar debatten att göra med vår sport? Anser ni att den ridning och de bilder som visas upp är bilden av hård ridning? Hur ska man vända på detta?
Personligen känner jag mig ibland lite orolig att dressyren som sport kommer att dö ut om det fortsätter så här. Om förebilderna inte kan visa schysst ridning och det krävs en häst för flera hundratusen för att ha en chans i LB så kanske inte dressyren känns lika attraktiv längre och man väljer andra grenar? Om bredden försvinner så gör ju även eliten det till slut. Eller så blir det en sport bara för de rika.
Vad tänker ni om dressyrens framtid? Om utvecklingen som skett de senaste 30, 20, 10 åren? Hur tror ni att den kommer att se ut om 10, 20, 30 år? Och hur vill ni att den ska se ut? Spinn vidare och diskutera, ni behöver inte bara svara på alla mina funderingar utan skriv fritt vad ni tänker......
 
Jag förstår ditt resonemang och håller med dig. Självklart vill man se de flashiga gångartshästarna i världseliten men jag har själv blivit trött på de som spänner bågen för mycket t.ex. holländarna där hästarna ser helt hispiga ut och viftar hysteriskt på benen och harmonin är som bortblåst men de får bra poäng för att hästarna är flashiga. Då tycker jag att det är mycket vackrare och intressantare med en Valegro, en Weihegold eller en Don Auriello där hästen utstrålar avslappning/harmoni.

Jag hoppas att Valegro och Dujardin har satt en tillräckligt stor prägel på sporten så att den styrs åt det hållet istället för åt det holländska.

Men jag förstår de som går över till WE. Det hade jag också gjort om jag hade haft möjlighet. Låter jätteroligt!
 
Jag är oroad över den vändning debatten har tagit - det vill säga den debatton som råder i en del sammanhang. Jag tror inte att polarisering och demonisering leder till utveckling av dressyren. Däremot välkomnar jag med öppna armar en diskussion om dressyrens utveckling, vad vill vi se och vad ska belönas, hur utformar vi ett bedömningssystem där dressyren går i den riktning vi vill osv. Vi måste självklart diskutera djurvälfärd, starkt kritisera oetisk ridning och djurhållning på ett konstruktivt sätt. Vi får inte heller vara rädda för att diskutera bredd, elit och sambandet däremellan. Kan tävlandet på lägre nivå vara utvecklande såväl för gröna ryttare som för unga hästar? Hur?
 
Nu är jag lite insnöad i mitt smala perspektiv med vårt lilla distrikt Mittsvenska. Här tycker jag att dressyrtävlandet är så himla bra! Det är glada amatörer på alldeles lagomhästar, det rids på halvblod, fjordingar, ponnier och gamla travare i klasser upp till MsvB här. Stämningen är väldigt bra, det är överlag trevlig och hästvänlig ridning med ödmjuka ryttare. Domarna håller bra kvalité, de värdesätter mjuk följsam ridning på lösgjorda avspända hästar. Inte alls en omöjlighet att vinna med sin ponny/fjording/travare-det händer hela tiden här.

Mitt jämförelseperspektiv är hur det var i Skåne på samma nivå för tio år sen. Redan då var de mycket proffs på unghästar på tävlingar. Men det var definitivt desto fler amatörer-som intet red bättre än de norrländska amatörerna gör idag, men de hade betydligt dyrare, finare och flashigare hästar. Det blev då inte alltid så fin ridning eftersm hästarna var lite för mycket för sin ryttare. Jag uppfattade prestigen som enormt mycket större i Skåneland att en var "tvungen" att ha en "riktig" dressyrhäst för att tävla dressyr, medans här tar en vad en har och tävlar. Här uppe är det nog dessutom betydligt fler som också tävlar hoppning och WE med sin "dressyrhäst".

Vad det gäller sporten i stort har jag stor förströstan att den är på väg mot ljusare tider när det kommer till mjukare, trevligare och ffa mer avspänd ridning. Årets OS tycker jag visade det med härlig tydlighet. Aldrig har det väl varit så fin ridning i toppen?

Däremot är dreven på fejan som bara går ut på att hata så otroligt tråkiga. Senaste nu om fyraåringarna på Breeders. Jag reagerade också på hur en och annan häst verkligen fick en bättre form under CD, men det är en stor skillnad att reagera på det och kräka ur sig hat och skapa drev. Jag tycker att det är ett allmänt ansvar att alltid ha i bakhuvudet hur jla skitsvårt det är att rida-även för proffsen. Bara för att en är proffs är en inte underbarnet Dujardin.
 
Precis som i Fioranos distrikt så förekommer en ganska så salig blandning även här. Jag känner inte alls igen att man skulle behöva en superhäst för att hävda sig i klasser tom MsvB. Siktar man högre så krävs självklart mer kvalitet. Men i de lägre klasserna räcker det väldigt långt, även till toppen, med en lydig och lösgjord häst som rids mjukt och noggrant.

När det gäller elitnivå så tycker jag trenden går mot betydligt mer mjukhet och harmoni nu. För inte kan man väl tycka annat om Valegro, Uthopia, Damon Hill, Anton m.fl. m.fl.

Här hemma verkar det dock brista en del i grundridningen. Man försöker ta genvägar, det är roligare med krumelutter än att få till övergångar och halvhalter t.ex. Alltför många hästar är stela i sidorna, går inte med tillräcklig bjudning och bärighet. Tyvärr syns ofta hästar som rids i samma form i MsvC/MsvB som när de reds i LB. Det brister i grunder och förståelse för vad som krävs för att komma vidare.

Att lägga ut ögonblicksbilder (för, ja, en bild visar bara det som händer just när bilden tas, inte vad som händer precis före eller efter) att förfasa sig över på det vis som görs ger inte ett smack. Jag tycker trådarna här genom åren dessutom visar hur olika man kan se på vad som ojuste ridning. Någon tycker det är fruktansvärt och riktigt fulridning så fort nosen hamnar lite bakom lod, andra anser att grova händer och skänklar är fulridning osv osv. Tonen blir så himla elak på nätet.

Det bästa man kan göra är att vara ödmjuk och försöka träna upp sin ryttarkänsla. Att lära sig känna när hästen använder sin kropp rätt, när det känns bra. Att tänka på att inte "skrika" med sina hjälper.
 
För det första anser jag att WE och dressyr är lika skilda sporter som dressyr och wester. WE är arbetsdressyr, med grund i praktisk användbarhet. Dressyr är en renare uppvisning.
För det andra, att det idag finns fler hästar med fina gångarter i lägre klasser bör inte göra de lägre klasserna orättvisa. En vettig domare ska kunna värdera en ärlig, enkel form hos en fjording och ett dressyrstammat halvblod lika högt annars är det domarens kompetens som brister.

Om jag får drömma fritt om hur jag skulle vilja att dressyr utvecklades så skulle jag gärna se en tydligare uppdelning mellan ren hobby (lätt klass) och seriös hobbysatsning (medelsvår)/elitsatsning (svår).
Lätta klasser ska vara till för alla. Det ska räcka med en frisk häst utan exteriöra avvikelser för att kunna vinna en lätt klass, eftersom den hästen klarar den nivå av samling som programmen kräver. Jag tror att domarna är ganska bra på att bortse från fina gångarter och bedöma själva ridningen, men jag tror att det hade varit bra om det blir mer uttalat att hästmaterialet inte ska påverka resultatet för att välkomna fler ekipage till att tävla dressyr. Lättklassdressyr ska inte vara för dressyrryttare och dressyrhästar, det ska vara för alla.
I medelsvår blir kraven på samling högre, och jag tycker att det är helt okej att vissa hästar då faller bort om de inte har exteriören till att nå den nivån av samling. I svår klass blir kraven ännu högre, och fler hästar faller bort. För att tävla medelsvår/svår klass krävs betydligt mer satsning och målmedveten träning, och det är då fullt rimligt om man behöver ha en häst med bra förutsättningar.

Gällande debatten om hård ridning är den i mina ögon jättebra, och jag hoppas att sporten kommer röra sig mer och mer i den riktningen att mjuk ridning trumfar flashig. Jag tror att det är viktigt att hästens upplevelse av att bli riden och tävlad alltid diskuteras och står i fokus, och att man strävar efter att göra ridningen så skonsam och rolig som möjligt för hästen. Jag hoppas att krav på sporrar och kandar kommer att försvinna och att bettlösa träns kommer att tillåtas i framtiden.
 
Jag hör egentligen inte hit men islandshästarna har haft mycket av "flashighetsproblemet". En häst med mycket bensprattel kunde gå väldigt långt förut. För några år sedan kom ny domarhandledning och alltså helt nya sätt att bedöma på. Istället för att bedöma benvift, takt och hastighet bedöms nu följsamhet och lösgjordhet som första "grund", om detta uppfylls kan domaren sedan vidare döma samling, tempo och i sista hand benvift (bland annat). Jag tycker det är en väldigt trevlig utveckling, plötsligt tävlar en 200 000 kr-häst på samma villkor som alla andra. Bara för att hästen har "det" betyder det inte att ryttaren klarar av att rida fram det, och det krävs för högre poäng.

Jag tycker dressyren har sjuka krav på skarp utrustning. Det är väl inte det som är dressyr, kan jag tänka.
 
I Sverige får man rida alla klasser ända upp till GP på vanligt tränsbett. Sporrar behöver man inte ha längre på regionaltävling, upp till MsvA. Spö får inte användas.

Okej, det var ändå så pass högt upp i klasserna. Jag vidhåller dock fortfarande min ståndpunkt, och tycker det är sjukt att det inte går att rida dressyr på hög nivå utan kandar. Det hade varit väldigt roligt att vid en större tävling kika in i alla hästars munnar efter genomförd ritt.

Jag har länge undrat varför man inte får ha spö? Det om något är ett hjälpmedel som syns när det missbrukas!

Är det för långt från trådens fokus så ursäktar jag mig och lämnar såklart mitt sidospår så fort någon säger till!
 
Okej, det var ändå så pass högt upp i klasserna. Jag vidhåller dock fortfarande min ståndpunkt, och tycker det är sjukt att det inte går att rida dressyr på hög nivå utan kandar. Vad är högre klasser enligt dig? GP är ju liksom högsta klassen och man får rida på tränsbett på nationell nivå ;)Det hade varit väldigt roligt att vid en större tävling kika in i alla hästars munnar efter genomförd ritt. Det görs på större tävlingar.

Jag har länge undrat varför man inte får ha spö? Det om något är ett hjälpmedel som syns när det missbrukas! Du tycker att det är fel att så skarpa hjälpmedel får användas, men ändå förespråkar du att spö ska få användas. Hum...?

Är det för långt från trådens fokus så ursäktar jag mig och lämnar såklart mitt sidospår så fort någon säger till!
Mina svar/frågor är fetade :)
 
... tycker det är sjukt att det inte går att rida dressyr på hög nivå utan kandar.
Visst går det att rida dressyr på hög nivå utan kandar.

Men ett kandar har två bett varav ett har hävstång. Ryttaren har därför fler möjligheter att inverka på hästen med kandar än med träns. Därför bör en bra ryttare på en bra häst kunna få högre poäng för en viss rörelse med kandar än med träns.

Det krävs dock att ryttaren vet detta och vet hur de två betten ska användas för att ta tillvara sina möjligheter att ge olika signaler till hästen. Det kräver också att hästen har lärts hur den ska svara på dessa signaler.

Tyvärr är det många ryttare som inte lärt sig hur kandarbettet ska användas utan använder det som förstärkt broms. Kandaret är inte tänkt som verktyg för hårda hjälper utan för fler signaler.
 
... Någon tycker det är fruktansvärt och riktigt fulridning så fort nosen hamnar lite bakom lod, ...
Några andra påstår att bakom-lod-ridning är kontraproduktivt och fel ur många fler perspektiv än hästens välbefinnande.

Att hästen "hamnar" bakom lod är något som alla ryttare råkar ut för någon gång. Att använda, men också att försvara, system där man använder bakom lod som utbildnings-träningsmetod är något helt annat och förkastligt. Så länge som svensk dressyrelit (inkl dess funktionärer) inte på allvar tar tag i detta kommer svensk dressyr att gå kräftgång. Till slut blir det bara en klubb för inbördes beundran med tävlingar utan publik. Om det inte finns någon publik kommer även sponsorerna att utebli.
 
@Brille Du menar alltså att svensk dressyr går på kräftgång? Tinne blev åtta på OS och hyllas för hennes otroligt fina mjuka ridning. Jag tycker att det är viktigt att framhäva att vi verkligen har en så bra ryttare i landet som utmärker sig med sin mjuka ridning och harmoni med sin häst.

Personligen tycker jag inte att svensk dressyr går på kräftgång. Jag tycker att förbundet är härligt progressiva med lättnaden på kandar och sporrkrav. Jag tror även att vi är på väg mot att även bettlösa alternativ kommer att tillåtas. Det är dock en lurig utrustningsfråga eftersom det måste arbetas fram vilka bettlösa alternativ som är rimliga att tillåta. Anar även att det kommer bli en hjälmkrav inom fem år även i hattklasserna.

Eftersom jag ska påbörja min domarutbildning här framöver är jag otroligt nyfiken vad de kommer lära ut, vad de trycker på som viktiga punkter att lyfta fram hos ryttarna och att få en större insikt i hur dressyrsporten är uppbyggd.
 
@Brille Du menar alltså att svensk dressyr går på kräftgång? Tinne blev åtta på OS och hyllas för hennes otroligt fina mjuka ridning. Jag tycker att det är viktigt att framhäva att vi verkligen har en så bra ryttare i landet som utmärker sig med sin mjuka ridning och harmoni med sin häst.
Ja det menar jag. Det är inte bara tävlingsresultaten som räknas. Det är många som vittnar om att de inte vill se på dagens dressyrtävlingar pga den ridning som visas.

Sverige är ett rikt land och den ryttare du nämner har det ekonomiskt bra förspänt och därmed möjlighet att välja bland det bästa när det gäller hästar och träning/utbildning.
Jag tycker att förbundet är härligt progressiva med lättnaden på kandar och sporrkrav.
Varför tas kravet bort på kandar och sporrar? Man sänker kraven för att fler ska kunna tävla i högre klasser. För att ryttarna inte klarar att rida med kandar och sporrar på det sätt dessa hjälpmedel är tänkta att användas.
Jag tror även att vi är på väg mot att även bettlösa alternativ kommer att tillåtas. Det är dock en lurig utrustningsfråga eftersom det måste arbetas fram vilka bettlösa alternativ som är rimliga att tillåta.
Bettlöst är ett steg i rätt riktning. Det kan ställa högre krav på ryttarens ridskicklighet.
Eftersom jag ska påbörja min domarutbildning här framöver är jag otroligt nyfiken vad de kommer lära ut, vad de trycker på som viktiga punkter att lyfta fram hos ryttarna och att få en större insikt i hur dressyrsporten är uppbyggd.
Det verkar inte ställas några krav på teoretisk kunskap om hästens biomekanik för att bli antagen till domarutbildning (http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_437/cf_559/Best�mmelser_dressyrdomare 2011.PDF). Det är bara att hoppas att hästens biomekanik och kunskap om hästens sätt att uttrycka tex smärta och obehag lärs ut under utbildningen.
Visserligen står det att domaraspirant skall ha "1. Dokumenterat god hästkännedom och kunskap i ridlära." men det är ju ett brett och odefinierat område.
 
Ja det menar jag. Det är inte bara tävlingsresultaten som räknas. Det är många som vittnar om att de inte vill se på dagens dressyrtävlingar pga den ridning som visas.

Sverige är ett rikt land och den ryttare du nämner har det ekonomiskt bra förspänt och därmed möjlighet att välja bland det bästa när det gäller hästar och träning/utbildning.

Varför tas kravet bort på kandar och sporrar? Man sänker kraven för att fler ska kunna tävla i högre klasser. För att ryttarna inte klarar att rida med kandar och sporrar på det sätt dessa hjälpmedel är tänkta att användas.

Bettlöst är ett steg i rätt riktning. Det kan ställa högre krav på ryttarens ridskicklighet.

Det verkar inte ställas några krav på teoretisk kunskap om hästens biomekanik för att bli antagen till domarutbildning (http://www.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_437/cf_559/Best�mmelser_dressyrdomare 2011.PDF). Det är bara att hoppas att hästens biomekanik och kunskap om hästens sätt att uttrycka tex smärta och obehag lärs ut under utbildningen.
Visserligen står det att domaraspirant skall ha "1. Dokumenterat god hästkännedom och kunskap i ridlära." men det är ju ett brett och odefinierat område.

Jag håller med @Fiorano här. Nu är jag inte tillräckligt gammal för att kunna ha varit med på hedenhös tid men de senaste 10 åren har jag sett en förbättring av både ridningen på tävling och hemma i ridhusen. Det premieras betydligt mycket mer mjuk och harmonisk ridning och allt mindre bensprattel. Både hästhållning och träningen är betydligt mer hästvänlig idag än för 10år sedan. Vi har ett generationsskifte framför oss och där kommer många mjuka och välridande ryttare som inte anammat många av de fula knep dom vissa av dagens proffs håller på med. But it takes time...

Att låta ryttare få välja bort sporrar och kandar tycker jag inte bara har att göra med att dagens ryttare inte kan hantera dessa, kan i och för sig hålla med lite om att det tyvärr är så många gånger. (Har en ponnyelev som håller på att lära sig rida med sina sporrar och ponnyn blir arg på henne när hon gör fel. Fanns de runt om dom tyckte vi skulle plocka bort sporrarna medan jag bestämde att de skulle sitta kvar och ungen får lära sig att använda skänkeln utan sporren. Blir ponnyn arg så får hon skylla dig själv och göra om och göra rätt. Ett ypperligt tillfälle att lära sig hur skänkeln fungerar!)
Men jag tror också vi har har känsligare hästar idag. De har större flyktinstinkter vilket gör att de reagerar större på mindre signaler. Även mindre munnar där två bett inte alltid får plats på ett bra sätt. Behovet av sporrar och kandar är helt enkelt inte lika stort idag.
 
@Brille Jag är väl medveten om vad som krävs för att bli antagen till domarutbildningen, eftersom jag är det. Tycker det absolut är ett steg i en mycket bättre riktning där vi accepterar att alla hästar inte funkar på kandar/sporrar eller att alla ryttare inte funkar med kandar/sporrar. Det gynnar dressyren att göra det enklare och att tillåta mjukare betsling om häst och ryttare trivs bättre på det.

Vidare tycker jag att det är en otroligt tråkig inställning att enbart lägga fokus på allt som är negativt i sporten. För naturligtvis finns det negativa aspekter inom sporten MEN att bara kräka över, vrida och vända på all skit ger bara mer negativitet, det måste läggas MER fokus på det som är positivt för att ha förebilder på hur vi VILL att det ska vara. Att Tinne genom sitt samarbete med Antonia A:son Johnsson har det väl förspänt kan väl kvitta? Hon rider fortfarande lika bra och är lika mycket förebild med sin fina mjuka ridning. Hon tränar dessutom för Lussan, en annan helsvensk "produkt" som under sina glansdagar alltid tränat för sin gubbe Lars Andersson-som i sin tur är en av de som utformar dressyrprogrammen för förbundet. Lussan är med i diverse olika talangprojekt där hon tränar flera unga lovande ryttare i landet. Ryttare som jag skulle säga också utmärker sig med mjuk och harmonisk ridning (tex Nina Rademakers).

Än igen blir det också mer än lovligt pinsamt å din sida Brille när du ska raljera över hur det ser ut på svenska dressyrtävlingar när vi alla här vet att du varken tävlar dressyr själv eller ens befinner dig nånsin på dressyrtävlingar-oavsett nivå. Dina enda referenspunkter är vad du läser i olika bloggar samtidigt som du ska mästra oss som faktsikt aktivt tänar, tävlar och har flera flera års erfarenhet på dressyrbanorna.
 
Än igen blir det också mer än lovligt pinsamt å din sida Brille när du ska raljera över hur det ser ut på svenska dressyrtävlingar när vi alla här vet att du varken tävlar dressyr själv eller ens befinner dig nånsin på dressyrtävlingar-oavsett nivå. Dina enda referenspunkter är vad du läser i olika bloggar samtidigt som du ska mästra oss som faktsikt aktivt tänar, tävlar och har flera flera års erfarenhet på dressyrbanorna.
Varken du eller någon annan "här" vet något om vilka referenspunkter jag har. Du inbillar dig uppenbarligen något om mig. Vad mer inbillar du dig?

Du vill uppenbarligen vrida debatten att handla om de som har vissa åsikter om dagens dressyr i stället för att diskutera hur dressyren kan bli bättre. Om man inte vill tillstå att det finns problem saknas det skäl att förbättra.

Moderator @LenaH
Det är inte tillåtet att diskutera WE-dressyr i det här forumet (Dressyr). Jag tycker faktiskt att det är mkt värre att ljuga om mig, JÅ eller någon annan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
595
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 874
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 883
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp