Dressyrens framtid.....

Jag kan nog bara upprepa vad jag skrev ovan.
I övrigt kan jag förtydliga att det finns en Rapportera-länk under varje inlägg om du skulle vilja rapportera något annat.
 
@Brille Hej och hå här spårar det vilt. Jag har inga problem (uppenbarligen) att berätta om min bakgrund och varifrån jag fått min erfarenhet. Väldigt mycket för att jag förväntar mig det samma från dig som frågar men det verkar inte hända? Jag har på intet sätt förtalat dig Brille men jag har naturligtvis ifrågasatt dig för att försöka få fram vilka erfarenheter du har eftersom du är så otroligt krigisk i alla diskussioner här på dressyr.

Om det gör din dag bättre kan jag berätta att jag har gått HULK, alla ULK, fick en bra teoretisk grund på gymnasiet och har fortsatt förkovra mig genom att läsa mycket men ffa vara i stallmiljö, rida mycket, åka med andra in på klinik, egna hästar på klinik, sadelprovarutbildning osv osv Men, jag antar att det du är ute efter är om jag har teoretisk kunskap i biomekanik och det har jag intet. Det är heller inget jag anser är något som behövs för att kunna vara en bra hästmänniska/dressyrryttare/domare. En kommer långt med gedigen hästbakgrund och sunt förnuft.
 
... Jag har inga problem (uppenbarligen) att berätta om min bakgrund och varifrån jag fått min erfarenhet.
@Fiorano Jag är faktiskt inte intresserad av vad just du kan. Beklagar om jag gör dig besviken. Jag vill veta vilka krav som ställs på blivande domare.
Väldigt mycket för att jag förväntar mig det samma från dig som frågar men det verkar inte hända?
Jag har skrivit en hel del om vad jag gjort och mina erfarenheter. Men jag kan inte tvinga någon att läsa det. Det kommer inte att bli någon film.
Jag har på intet sätt förtalat dig Brille men jag har naturligtvis ifrågasatt dig för att försöka få fram vilka erfarenheter du har eftersom du är så otroligt krigisk i alla diskussioner här på dressyr.
Tyvärr har du det. Det finns ingen som helst anledning att ifrågasätta mig som person.
Det du skrev var ett riktigt påhopp och har inget i tråden att göra. Du diskuterar mig - jag vill diskutera ridning.
...
Men, jag antar att det du är ute efter är om jag har teoretisk kunskap i biomekanik och det har jag intet. Det är heller inget jag anser är något som behövs för att kunna vara en bra hästmänniska/dressyrryttare/domare. En kommer långt med gedigen hästbakgrund och sunt förnuft.
Nej, jag vill inte veta vilka kunskaper du har. Jag är intresserad av vilka kunskaper som verkligen krävs, vad de formulerade kraven innebär i praktiken.

Du tycker att varken ryttare eller dressyrdomare behöver kunskap om hästens biomekanik. Tydligen tycker "domaransvariga" likadant eftersom de bevisligen inte ställer några sådana krav för dressyrdomarantagning.

Vad har det för betydelse för hur domarna dömer och därmed hur dressyren utvecklas, att domarna inte vet något om hästens biomekanik? Det är knappast möjligt att förstå vad som påverkar hästens rörelser och hur bara genom praktisk erfarenhet.

Sunt förnuft borde ha förhindrat den typ av ridning som visades i Falsterbo och Flyinge.
 
@Brille Du är den enda som gör bedömningen att jag har gjort ett personangrepp på dig. Varken Gunnar eller LenaH håller med och jag har hängt så länge på buke att jag vet att de säger ifrån OM det verkligen är personangrepp. Än igen har du dock visat att du bara vill mästra, du är fast i din tro och så salig i den att alla vi andra tydligen är tappade bakom en vagn. Känner att jag verkligen har gett dig en chans i denna tråden, men det är bara att inse att vi har på fundamentalt olika våglängder. Så tack och ajöss, jag hoppas faktiskt att du ger upp ditt korståg här på Buke så vi kan ha intressanta diskussioner här i god ton igen.
 
@Fiorano Jag är faktiskt inte intresserad av vad just du kan. Beklagar om jag gör dig besviken. Jag vill veta vilka krav som ställs på blivande domare.

Jag har skrivit en hel del om vad jag gjort och mina erfarenheter. Men jag kan inte tvinga någon att läsa det. Det kommer inte att bli någon film.

Tyvärr har du det. Det finns ingen som helst anledning att ifrågasätta mig som person.
Det du skrev var ett riktigt påhopp och har inget i tråden att göra. Du diskuterar mig - jag vill diskutera ridning.

Nej, jag vill inte veta vilka kunskaper du har. Jag är intresserad av vilka kunskaper som verkligen krävs, vad de formulerade kraven innebär i praktiken.

Du tycker att varken ryttare eller dressyrdomare behöver kunskap om hästens biomekanik. Tydligen tycker "domaransvariga" likadant eftersom de bevisligen inte ställer några sådana krav för dressyrdomarantagning.

Vad har det för betydelse för hur domarna dömer och därmed hur dressyren utvecklas, att domarna inte vet något om hästens biomekanik? Det är knappast möjligt att förstå vad som påverkar hästens rörelser och hur bara genom praktisk erfarenhet.

Sunt förnuft borde ha förhindrat den typ av ridning som visades i Falsterbo och Flyinge.
Har forskningen kommit så långt nu i hur hästens biomekanik i olika former påverkar dressyr hästen i långa loppet? var hittar jag den? kortsiktigt vet jag finns där bla synfältet ändras berodde på var hästen har huvudet.

Tycker själv det är jätte spännande med forskningen som bedrivs inom hästens biomekanik men det är forskning som inte bedrivits i så många år än på ridsidan, som vanligt ligger travet före.
 
@Brille Du är den enda som gör bedömningen att jag har gjort ett personangrepp på dig. Varken Gunnar eller LenaH håller med och jag har hängt så länge på buke att jag vet att de säger ifrån OM det verkligen är personangrepp.
Jag trot du har missförstått. Gunnar ville att jag ska rapportera vilket jag inte gjort.
Du skrev, vilket du naturligtvis redan vet, så här vilket inte bara är ett påhopp utan också LÖGN
"... vi alla här vet att du varken tävlar dressyr själv eller ens befinner dig nånsin på dressyrtävlingar-oavsett nivå. Dina enda referenspunkter är vad du läser i olika bloggar ...". Jag ska komma ihåg att du tycker att det är helt ok att uttrycka sig så.
Än igen har du dock visat att du bara vill mästra, du är fast i din tro och så salig i den att alla vi andra tydligen är tappade bakom en vagn. Känner att jag verkligen har gett dig en chans i denna tråden, men det är bara att inse att vi har på fundamentalt olika våglängder.
Du inbillar dig som vanligt. Varför tror du att du behöver ge någon "en chans i denna tråden"? Om du inte kan eller vill förstå är det ditt problem inte mitt.
Så tack och ajöss, jag hoppas faktiskt att du ger upp ditt korståg här på Buke så vi kan ha intressanta diskussioner här i god ton igen.
Du kan ju försöka ge exempel på god ton. Hittills har du inte lyckats alls.
 
@Brille visst kan en ryttare vara hård i handen även på tränsbett. Jag skulle dock vilja dra det så långt att jag önskar att bettlöst ska vara godkänt i tävlingsdressyrens alla klasser.
Om hästarna går på mindre spänning och är mer harmoniska på bettlösa alternativ/vanligt tränsbett så fasas de som inte kan rida med fin hand ut. :) Jag rider själv inte bettlöst men jag tycker absolut det ska vara ett alternativ för hästarnas skull.
 
@Brille visst kan en ryttare vara hård i handen även på tränsbett. Jag skulle dock vilja dra det så långt att jag önskar att bettlöst ska vara godkänt i tävlingsdressyrens alla klasser.
Om hästarna går på mindre spänning och är mer harmoniska på bettlösa alternativ/vanligt tränsbett så fasas de som inte kan rida med fin hand ut. :) Jag rider själv inte bettlöst men jag tycker absolut det ska vara ett alternativ för hästarnas skull.
Jag håller med dig om att bettlöst skulle kunna ge ryttarna större möjlighet att utveckla sin ridning. Men man måste vara medveten om att några signaler, och därmed möjligheter till kommunikation, försvinner. Detta behöver inte vara så negativt eftersom många ryttare ändå inte använder "hela registret" ens på träning utan alltid har sina händer placerade vid manken. Ev bortfall borde kunna kompenseras med att andra signaler blir bättre eller tillkommer.
 
[dressyrdomare behöver kunskap om hästens biomekanik. Tydligen tycker "domaransvariga" likadant eftersom de bevisligen inte ställer några sådana krav för dressyrdomarantagning.

Vad har det för betydelse för hur domarna dömer och därmed hur dressyren utvecklas, att domarna inte vet något om hästens biomekanik? Det är knappast möjligt att förstå vad som påverkar hästens rörelser och hur bara genom praktisk erfarenhet.

Saxat lite, eftersom det var en del tjafs men detta tycker jag är intressant.

Vad syftar du på med "kunskaper om hästens biomekanik"? :)
Och följdfrågan blir ju också: rimligen, när man tittar på olika hästar av olika typer, har olika raser och typer olika biomekanik.
Hur menar du att en dressyrdomare och en vardagsryttare ska förhålla sig till ett sådant faktum?

Jag kan absolut tänka att det vore en fördel om domare kanske var mer vana att se olika typer av hästar och deras medfödda rörelsemönster och förutsättningar för att kunna döma "konstiga" hästraser i dressyr, men jag (som rider "konstiga" raser på beskedlig nivå) ser också det rimliga i att man har en mall av något slag, för vad som är godkänt och bättre eller sämre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 603
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 591
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp