Dressyrens framtid

true_blue

Trådstartare
Dressyrens framtid kanske hänger på att det finns människor som är beredda att forska och publicera.
All forskning är inte av Gud, den skall ut i det öppna och stötas och blötas.
Det är viktigt att vi i den lilla ankdammen Sverige inte bara slår oss för bröstet med gamla segrar... Vi har ju chansen - genom internet även om vi nte är rika och har möjlighet att resa.

McPhail forskar - och kommer fram till saker som jag håller med om - och inte. Jättekul om fler kan ta del. Kanske mycket av det som finns publicerat på nätet kan spridas till nytta för våra hästar.

De länkar som jag la in förut finns under project.

http://cvm.msu.edu/dressage/thecenter/index.htm

mvh/T_B

The Mary Anne McPhail Equine Performance Center was officially opened on June 7th, 2000. Dignitaries, horse enthusiasts and media from the university, the mid-west and all over the United States gathered to tour the new facility and witness the dedication.
The center houses the McPhail Dressage Chair research group as well providing a state of the the art lameness evaluation facility and a farrier center.

Mary Anne McPhail cutting the ribbon to open the center

On July 23rd, 1999 construction began on the new Mary Anne McPhail Equine Performance Center that will integrate our clinical and research studies of performance horses and lameness. It will be the Midwest's leading veterinary diagnostic and treatment facility for performance horses. The building is an 18,000 sq ft state-of-the-art facility for clinical and research studies of equine performance problems in all types of horses. In addition to housing our gait analysis equipment it will contain an indoor arena for lunging, riding and driving and firm surfaces for lunging and evaluating horses on a straight line.

The MSU Equine Hospital is already equipped with a wide range of diagnostic techniques including radiology, ultrasound, scintigraphy, CT scanning, endoscopy, and arthroscopy. The specialized services provided by the new Equine Performance Center further expands our clinical and research capabilities by exploiting the potential diagnostic value of gait analysis. The cost of the Mary Anne McPhail Equine Performance Center is $1.5 m , and a fund-raising campaign is underway both for the building and for establishing a $2 m Equine Performance Program Endowment to ensure the continued strength of the College of Veterinary Medicine at MSU as a center of excellence for equine research and education.

The endowment is being established as a result of our strong commitment to equine research at MSU. At this time we feel it is important to have dedicated funds available to ensure the continuance of these research efforts in the face of budget cuts within the university and uncertainty about external funding sources. The Equine Performance Program Endowment will provide secure funding for future research.

In addition to our clinical and research activities, the College of Veterinary Medicine is responsible for educating the next generation of equine veterinarians, and it is important to maintain a high standard in both our DVM and graduate programs. These programs will benefit greatly from both the research endowment and the new Equine Performance Center. These initiatives will also enhance our ability to offer continuing education programs for veterinarians, and to offer veterinary-related educational courses for horse people.

Mary Anne McPhail

Senast ändrad:
Sv: Dressyrens framtid

Kan du utveckla mer, vad du vill ha fram med den här tråden och det kopierade citatet?

Vad håller du med om.

Vad håller du inte med om.

Till vem vänder hon sig?
Vad vill hon ha sagt i stort?
Hur skulle hon ha kunnat gjort det bättre?

Det vore lättare om ni ville göra ett referat om texterna ni vill hänvisa till i stället, givetvis ändå med källhänvisning om man vill fördjupa sig, och sen göra en personlig reflektion.

På så vis skulle vi ju kunna skapa en "egen" diskussion och kanske så småningom komma fram till något revolutionerande :bow: .

Senast ändrad:

Att den som vill ta del av hästforskning på hög nivå. Den som läser bland rapporterna hittar tex studier av belastning i olika faser, på rygg och ben och leder, i munnen och på ryttaren. Ett bra bakgrundsmaterial helt enkelt.

Och professuren heter the McPhail DRESSAGE chair... Så den har helt klart med dressyr att göra. Kan ju vara en bra kunskap - att man i USA tom har en professor som studerar dressyrhästar. :)

Tack, jag lägger till sidan i Favoriter för att studera närmare!:bow:

true_blue skrev:
Att den som vill ta del av hästforskning på hög nivå. Den som läser bland rapporterna hittar tex studier av belastning i olika faser, på rygg och ben och leder, i munnen och på ryttaren. Ett bra bakgrundsmaterial helt enkelt.

Och professuren heter the McPhail DRESSAGE chair... Så den har helt klart med dressyr att göra. Kan ju vara en bra kunskap - att man i USA tom har en professor som studerar dressyrhästar. :)

Okey, tack för tipset. Då ska jag läsa.

*Knapplånstillägg*

Om ni har länktips, så kan ni tänka på att, det finns en länksida, dit man kan lämna in länktips. Detta är ett diskusisonsforum.

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
· Visningar
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
· Visningar
Senast: 95johsv
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
· Visningar
12 871
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Läste denna artikel idag, som bland annat säger följande (min kursivering): ' He and his colleagues devised a model that captured the...
2 3 4
Svar
· Visningar
4 732
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré