Dressyrens mål...

Y

Yngve

Om min tränare vill dra ihop hästen, är man på fel väg då?
Jag vill att min häst ska vara glad och tycka dressyr är roligt. Men det känns fel. Visst måste det finnas en annan väg till framgång som inte är så hård? Eller?
Om priset blir hästens lycka, vill jag verkligen betala det? Jag tror inte det.
Är jag för mesig? Enligt tränaren; ja.

Jag skulle vilja ha en tränare som fokuserar på mig. Men jag har bara hittat sådana som fokuserar på hästen. Vad hästen gör är väl en spegling av vad jag gör?

Vore det bättre att inte träna för någon, om man inte hittar någon som passar en? Bara vidofilma tills man hittar någon? Det blir ju billigare iaf... :crazy:
Vad göra?
 
Sv: Dressyrens mål...

Om din tränares mål endast är att trycka ihop hästen och inte titta på hur den går, hur du sitter, så att hästen trivs med allt och att ni rider i harmoni, då är det inte en bra tränare.
Vad vill hon att du ska lära dig utan hennes lektioner?
Om varken du eller hästen trivs med tränaren, så byt. Det ska vara roligt och lärorikt att träna för instruktör!
 
Sv: Dressyrens mål...

Byt tränare!

Jag kände precis som du tidigare, men lyckades hitta en akademisk instruktör som är helt guld (jag rider vanlig klassisk dressyr/engelsk ridning). Hela första lektionen gick åt till sittskorrigering, hon jobbar stenhårt med att jag ska hålla händerna STILLA (hade en ful ovana att röra HELA handen, ffa ytter, när jag ville reglera t.ex. ställning, ytter bog m.m.), att jag ska styra och stanna/sätta igång med sittsen och bara understöd i tyglarna och att jag inte ska sitta och "gnaga" med skänklarna utan ge en hjälp och sedan vara stilla. Hon lägger också stor vikt vid att hästen ska vara avslappnad och jobba bakifrån och fram - hitta aktiviteten i hästen snarare än att dra ihop den. Jag fick verkligen en aha-upplevelse när jag började rida för henne.

Så om du känner att du inte är på samma linje som din tränare, och du inte kan tänka dig att överge den linjen, så är det enda rätta för er båda att bryta upp. Och lägg ner tid på att leta efter en ny. Mina "varningssignaler" för tränare är när någon säger att de blev helt svettiga och slut efter lektionen, att de rider på graman under lektionen eller att de fått tipps att byta till skarpare bett.

Lycka till!
 
Sv: Dressyrens mål...

Det var någon klok människa på buke, minns inte vem, som skrev att många rider som om de satt på sin värsta fiende. Din tränare låter som en sådan. De har inget annat sätt att förhålla sig till hästen tyvärr. Jag vet att det finns tränare som inte är sådana, inte minst för att jag själv rider för en. Så ge inte upp! Ridningen kan vara kul får både dig och hästen. Varför inte söka på nätet efter någon tränare med inriktning mot Centrerad Ridning? I deras filosofi ligger ju ett mjukt förhållningssätt mot häsen och en fokusering på ryttaren kropp.

/Hellas
 
Sv: Dressyrens mål...

Byt tränare, och hör dig för, om bra tränare. Fråga dina kompisar, hovslagaren (kan ge många bra tips! :) ) För känns det itne bra att träna, så blir det inte bra att träna. Du & hästen ska jobba med, och itne emot varandra.
 
Sv: Dressyrens mål...

Svarar alla.

Tack för era svar! :)
Ni bekräftar det jag känner, fast det kan ju vara för att jag skriver som jag upplever det...
Min tränare är en nära bekant, vilket inte gör saken lättare :crazy:
I början kändes det bra, men inte längre. :(
Jag är själv så noga jag kan med sits och inverkan, men man behöver helst någon som hjälper en. Hur får jag tag i någon som är inriktad på centrerad ridning? Eller klassisk dressyr?

Jag har tidigare tävlat på msv nivå på en annan häst utan att ens rida med spö... Nu används det ganska flitigt, och jag är rädd att jag har haft för stor tilltro till tränaren för att ifrågasätta. Någonstans måste man ju lita på att tränaren vet bäst. annars kan man ju lika gärna slänga pengar i sjön. Men nu har vi husomhelst kommit till en punkt där jag inte vill vara med längre. Det som fick mig att öppna ögonen var när tränaren red min häst. Efter skritt i en timme var hästen och tränaren båda svettiga. Hästen har god kondition så det var knappast av ansträngning... :(
 
Sv: Dressyrens mål...

Jag rider heller själv än för en tränare som inte har samma principer (moral!!!) som jag har, tyvärr finns det ju nästan bara sporrarna i sidan och såga med tyglarna tränare här om kring... :crazy:

Det är verkligen inte lätt att hitta någon duktig! :(
 
Sv: Dressyrens mål...

Jag vet vad du menar... Det är ursvårt att hitta bra tränare! :(
Nån som har alla bitar, eller i alla fall de flesta bitarna.
Därför är jag lite inne på att skita i alltihop och filma i stället... Men det blir ju inte lika bra som att ha en bra tränare förståss. Men då ror man långsamt åt rätt håll i alla fall. Nu känns det som om jag ror åt fel håll. :(
Tycker ju så mycket om min häst, jag vill att det ska vara kul.
 
Sv: Dressyrens mål...

Yngve skrev:
I början kändes det bra, men inte längre. :(

Jag hade en tränare som fungerade utmärk för mig när jag skulle börja tävla, men när jag kom upp på LA nivå och ville vidare så var det bara att byta, hennes kunskaper räckte inte till, men vissa tränare är olika bra på olika saker.

Byt tränare

Yngve skrev:
Jag har tidigare tävlat på msv nivå på en annan häst utan att ens rida med spö... Nu används det ganska flitigt, och jag är rädd att jag har haft för stor tilltro till tränaren för att ifrågasätta. Någonstans måste man ju lita på att tränaren vet bäst. annars kan man ju lika gärna slänga pengar i sjön.

Hade samma upplevelse med min C-ponny, vi råkade gå för fort fram och ponnyn protesterade=mkt spö:( , men efter etttag när jag upptäckte att det inte hjälpte och han gick bra för en annan tränare jag hade parallet, bytte jag.

Nu mera andvänder jag aldrig spö, inte heller på D-ponnyn, det går jätte bra ändå!
 
Sv: Dressyrens mål...

BYT TRÄNARE
&
DRA INTE IN HÄSTEN
& Tillsist
BYT TRÄNARE( tränaren ska lyssna på dig och vad du vill få ut av ridning....inte bestämma över dig :smirk:
 
Sv: Dressyrens mål...

Byt tränare!

Hästens glädje/lycka får aldrig offras för att nå ett mål!

Kika lite bland de som rider akademiskt och klassisk dressyr, där hittar man många guldkorn!
 
Sv: Dressyrens mål...

Förstår precis hur du känner dig!

Så känns det ibland när jag rider för min tränare med... Som om att man kämpar mer mot hästen än med den, o det är ju helt fel:confused:

Samtidigt vill man ju inte ifrågasätta det ens tränare säger...:crazy:
 
Sv: Dressyrens mål...

hellas skrev:
Det var någon klok människa på buke, minns inte vem, som skrev att många rider som om de satt på sin värsta fiende.
/Hellas
Ja, det är sorgligt :( Hästarna sköts minutiöst och skyddas från topp till tå, men när ryttaren kommer upp på ryggen så ska plötsligt hästen fungera som en maskin. Gör den inte det tar man till våld på ett eller annat sätt. Jag slutar aldrig att förvåna mig över personlighetsförändringen som sker hos så många när dom sitter på hästen gentemot när dom är på backen :crazy:
 
Sv: Dressyrens mål...

Hej
Förstår vad du menar - läs Ett med hästen av Sally Swift så tror jag att du kanske kan få lite näring åt dina tankar. Sally är en kvinna med polio som rider dressyr på hög nivå och hennes koncept bygger på balans och hur DU tänker...
Prova att titta i den ;-)
ISBN=9146152202 kan hjälpa dej hitta den på nån e bookshop
//evander
 
Sv: Dressyrens mål...

:D
Jag har beställt den boken redan, jag hoppas den är bra! :)
 
Sv: Dressyrens mål...

Övriga

Tack för råd och tips. Ska ta upp saken med tränaren nästa lektion. Jag vill prata med denne direkt, inte via tfn.
Då får vi se hur det blir. Det är ett elände att leta tränare....
 
Sv: Dressyrens mål...

Hmm, om du é mesig så måste ja me va de då:angel: Men ja, själv tycker ja inte man ska tvinga hästen till nått utan bygga muskler i stället.
Dressyrarbete helt enkelt så att hästen får muskler å orkar jobba...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 984
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 440
Senast: hollypolly
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 143
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp