Bukefalos 28 år!

Dressyrfrisyrer

T

Tican

Hur ska det se ut tycker ni?

Behöver lite tips inför att jag ska fixa Ticans man en gång för alla, nu ser hon ut som hejkomohjälpmig, haha.

Och svansar! Alltså, varför är det så många som stympar de stackars svansarna tills det ser ut som att hästen har string? En svans ska ju vara jämn, lång, tjock och fluffig!
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Jag tycker att man ska knoppa hästen speciellt när det gäller dressyr det ger ett rent och fint intryck. Manen ska vara lagom ej för kort eller lång för att det ska gå att knoppa. Jag håller med dig, en svans ska vara lång och fluffig och jämn hela sidorna från rot till ände!!!!!
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Min häst har aldrig förstått de dära om att de e snyggare om svansen e jämntjcok och inte helt spretig längst upp :confused:.. Han ser nämnligen mkt nöjd över att ha en halvt sönderkliad svans :eek:.

Nee men jag tycker att manen tikll vardags skall vara välryckt, mellan 12-16cm lång (beroende på hur tjcok halsen e) samt att den ska ligga platt på en sida av halsen.
På tävling ska den vara snyggt knoppad (inte stora knoppar, utan runt 12st) och om hästen har en jämn lång svans ska den vara helt utsläppt men om den e sönderkliad (eller bara kortaren i svansroten) ska man göra en diskret fläta som att man täcker de kortare håren.
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Beror på hästen. Har den en kort man så är knoppar en självklarthet enligt mig :D

på kallblodsraser som har längre man tycker jag antingen att det ska vara helt fri man eller om man har en vbl travare/kallblod med lång en ardennerfläta :d
 
Sv: Dressyrfrisyrer

På dressyrtävling ska manen vara knoppad! Med gummisnoddar i samma färg som manen, så att de inte syns.

Till vardags ska manen vara välryckt, sen är det olika på olika hästar hur den ska ligga. Min ponny får lite maffigare hals av att den nyryckta manen står lite rakt upp, så det får den gärna göra... ;)
Annars är det väl en tumregel att manen ska vara en handsbredd lång.
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Jag rycker men får aldrig min ponnys man att lägga sig ned. Ska se om det går bättre om han får spara ut manen..
Svansen växer som den vill, toppar bara så att den är lagom lång. Kingen har fiin svans, tjock och lockig :D
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Hallonsoda skrev:
Jag rycker men får aldrig min ponnys man att lägga sig ned. Ska se om det går bättre om han får spara ut manen..

Har samma problem :( men jag lovar, det e snyggare att ha en väl ryckt man som e kort än att ha en alldelles för lång man som ligger på samma sida, det ser ovårdat ut!! (den ligger endast på en sida om den e längre än 20cm....:eek: )

Prova att fläta manen (elelr gör tofsar). Klketa ner manen i hårgele inann du flätar för bästa resultat.
Då kan den ligga på rätt sida i ca 2 veckor. Sen ere bara att börja om.
Tillslut kommer den (förhoppningsvis) att stanna på rätt sida.
(den lyckan har inte jag haft :angel: )

Kommer du på ngt bra knep så får du PM:a för just nu ser min häst ut som ett troll :crazy: :eek: :o .
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Jag tycker att hästar ska flätas för tävling. Dels för att det är snyggare men också för att visa hästens hals. Knoppar ska det vara om hästen har kort man. Antalet spelar inte så stor roll, men de ska vara i ungefärlig storlek som mamma scans frikadeller. :idea: hade 24 knoppar på min ponny när jag började knoppa henne och nu blir det 7. Det har tunnats ut lite genom åren. ;)
Har man en häst som tillhör en ras som rastypiskt har lång man tycker jag det går precis lika bra med inbakadfläta längs mankammen.

Har hästen snygg svans tycker jag det är finast att ha det utslääpt och inte klippt vid svansroten! Om hästen därimot har ett stort fluff vid svansroten tycker jag att den bör klippas, också för att visa hästen bättre.

Apråpå fluffiga manar:
2670081.jpg


Den manen gick inte att göra mycket åt till vardags. :rofl: Spelade ingen roll hur mycket jag flätade ner den och höll på. :D

Men det kunnde bli snyggt när man flätade, även om jag aldrig stött på en så svårflätad man. Jävla svanstagel i stället för man. ;)

3478533.jpg

Här blev det nog åtta knoppar. Man ser ju tyvärr inte knopparna, men det syns ju att det går att få ordning på fluff. :rofl:
 
Sv: Dressyrfrisyrer

En kraftig hals typ med hingstnacke ska ha små knoppar, de lite tunnare kan ha lite större knoppar.
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Manen ska vara ryckt till vardags, typ 15 cm lång. Klippt vid nackstycket, välansad lugg, klippta öron, hovskägg. Och svansen ska vara kortklippt på sidorna av svansroten typ 15-20 cm ner och rakt klippt längst ner men lååång. På tävling, ALLTID knoppad man OCH pannlugg! :) Så tycker jag men smaken är ju som baken! :D
 
Sv: Dressyrfrisyrer

he he trodde det var ryttarens frisyr man frågade efter :o
 
Sv: Dressyrfrisyrer

håller helt med akustik.. 12-16 cm lång. ej för tunn elelr för tjock. knoppad vid tävling

svansen ska vara utsläppt och jämlång, ordenkligt uträdd och ren. det värsta man kan se på en svans är dredlocks.. hahaha :rofl:

Viktigt att visa halsen på en dressyrbana, långa manar är itne att föredra. dommarna vill gärna kunna se halsen, därför är just knopparna bra. och dessutom ser det rent och snyggt ut..
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Klippa i svansen :eek:
Den ska bara klippas på längden, vid kotan och endast redas ut med pälsglans och grov kam. Vid tävling gör man en inbakad tunn fläta av taglet kring svansroten.
Eva
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Knoppad man på tävling, ca 12-15 cm välryckt "till vardags" annars tycker jag att det ser ovårdat ut. Svansen ska lämnas oklippt. Tycker att de får så ful rumpa med klippt svans :angel: Pannluggen brukar inte jag knoppa för jag tycker huvet blir så stort med en knopp, men det är väl en vanesak.
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Tävling: Knoppar, svans flätad upp till, annars klippt. Snyggt att fläta hela svansen kvällen innan tävling då blir den lockig och ser tjockare ut! Klippt hovskägg. Klippt bakom öron (nacken)...knoppad lugg om hästen har ful, tunn lugg annars inte knoppad. Så tycker jag!
 
Sv: Dressyrfrisyrer

Akustik skrev:
Nee men jag tycker att manen tikll vardags skall vara välryckt, mellan 12-16cm lång (beroende på hur tjcok halsen e) samt att den ska ligga platt på en sida av halsen.
På tävling ska den vara snyggt knoppad (inte stora knoppar, utan runt 12st)


Jag har mycket kortare man på min häst... ca 9-10 cm.... Och när jag knoppar blir det ca 30-36st... Och det ser normalt ut! Så hon måste ha väldigt tjock man... :smirk:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Saigon
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 949
Senast: Roheryn
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp