Dressyrgjord 30 cm

MaRomer

Trådstartare
Letar efter en ny gjord till sonens ponny. Han har strl 30 på nuvarande. Men då det inte är "hällor" innan man spänner gjorden så åker den på sniskan och klämmer honom. Eller det ser iaf fruktansvärt obekvämt ut!

Nu har han denna gjord:
resize-of-cimg0775_186952414.jpg


Och jag tycker inte det funkar då spännerna lixom åker åt sidan in i armbågen på honom. Kan inte vara skönt på något sätt. Men förutom detta kvavet så vill jag även ha en gjord med frihet för benen. Alltså sväng eller formad som ovanstående. Ponnyn är bara 73 cm hör och det är alltså ont om plats så det räcker med utrustning på!

Tips någon?
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Ingen som har något tips??

Så här illa sitter den han har nu:/

sadeg_187094623.jpg
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Oj, det där ser inte kul ut.

Det ser också ut som om gjorden är för kort för hästen, så om jag var du skulle jag välja en gjord på 40-45 cm i stället, gärna i något stadigare material. Det verkar ju finnas gott om utrymme på stropparna för att ha gjorden ett par hål högre.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Oj, det där ser inte kul ut.

Det ser också ut som om gjorden är för kort för hästen, så om jag var du skulle jag välja en gjord på 40-45 cm i stället, gärna i något stadigare material. Det verkar ju finnas gott om utrymme på stropparna för att ha gjorden ett par hål högre.

Dock vill ja ej ha längre gjord. ponnyn är rund om magen nu och med mega päls! Så en 10 cm längre nu kommer bli 20 cm längre när han släppt all päls och jag börjat köra honom.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

funkar det inte med en vanlig kort dressyrgjord? och vilken prisklass får den ligga i? santa cruz har gjordar under 40cm i läder men den anatomiska ligger på 1000lappen:/ det finns en fransk gjord som heter eric le trixerant men de kostar en del... inte lätt det där... men vet man vad man letar efter brukar det gå att hitta på tradera eller blocket.. att sy på hällor kan inte vara så dyrt hos en skomakare annars.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Ponnyn behöver nog bantas för att en gjord ska ligga riktigt bra. Men det är svårt med 30cm-gjordar. Använder det på min ena isis, en tunn donna men det är jättesvårt att hitta bra gjordar i den längden - om man hittar några alls :/
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Kan du inte låta en sadelmakare/skomakare sy dit hällor på den befinliga gjorden?
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Ponnyn behöver nog bantas för att en gjord ska ligga riktigt bra. Men det är svårt med 30cm-gjordar. Använder det på min ena isis, en tunn donna men det är jättesvårt att hitta bra gjordar i den längden - om man hittar några alls :/

Jo för visst är han super fet. Däremot är detta en hingst, och med hingsthals/nacke och en kulmage, men inget överhull över revbenen eller resten av kroppen!
cimg0592_182048774.jpg


resize-of-cimg0759_186953278.jpg


Blir grymt irriterad på kommentarer som inte alls har med saken att göra! Speciellt när jag redan skrivit att han varken körs eller rids speciellt hårt just nu.
Nej han ska inte bantas något. Äter 3 kg hö om dagen, 1 dl miner och pytte betfor i det för att han ska äta upp. Så bantas ska han inte. Däremot så ska han få mer motion så fort vädret blir bättre och jag kan börja köra honom.

Men ja det är riktigt svårt med dessa gjordar:/
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrgjord 30 cm

funkar det inte med en vanlig kort dressyrgjord? och vilken prisklass får den ligga i? santa cruz har gjordar under 40cm i läder men den anatomiska ligger på 1000lappen:/ det finns en fransk gjord som heter eric le trixerant men de kostar en del... inte lätt det där... men vet man vad man letar efter brukar det gå att hitta på tradera eller blocket.. att sy på hällor kan inte vara så dyrt hos en skomakare annars.

Upp till 500:-, vill ha bra utrustning på honom fast han är liten;) Trixerant gjordarna är för långa tyvärr, annars hade jag lätt inversterat i en sådan! DEn mista är 40 cm och iom de säger att man ska ta en som är 10 cm kortare så blir det svårt:(
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

men leta rätt på en fin begagnad lädergjord, finns inga hällor så lämna in den o få det ditsatt:)


sen brukar det ju i regel vara så att till dyra produkter finns alltid en billigare version hos en annan tillverkare kolla marknaden i tyskland och neråt europa, Holland är småhäst likavanligt att äga som katt i sverige så där borde du kunna hitta något!
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrgjord 30 cm

kan inte en H gjord vara bra till ponnyn? smalare remmar och större tryck utjämning, ser inte roligt ut när sadelgjorden ligger framme vid frambenen. bra också för kulmagen då det bara är att ha den bakre remmen några hål längre.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

men leta rätt på en fin begagnad lädergjord, finns inga hällor så lämna in den o få det ditsatt:)


sen brukar det ju i regel vara så att till dyra produkter finns alltid en billigare version hos en annan tillverkare kolla marknaden i tyskland och neråt europa, Holland är småhäst likavanligt att äga som katt i sverige så där borde du kunna hitta något!

JA det går alltod! Problemet är just att hitta en sån gjord:(
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

kan inte en H gjord vara bra till ponnyn? smalare remmar och större tryck utjämning, ser inte roligt ut när sadelgjorden ligger framme vid frambenen. bra också för kulmagen då det bara är att ha den bakre remmen några hål längre.

om sagt, ponnyn rids sporadisk av en kille som blir 3 i maj, och inget mer. Så fort snön smält så kommer jag börja köra, och då ska kulmagen bort;)

Frågan är ju fortfarande om det finns så liten:/
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Det har i hög grad med saken att göra att han har mage, så att sura ur för det är helt onödigt. Det ser ju ut som att det är magen som petar fram gjorden så det är relevant.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Det har i hög grad med saken att göra att han har mage, så att sura ur för det är helt onödigt. Det ser ju ut som att det är magen som petar fram gjorden så det är relevant.

Jo visst petar magen fram det oxå. Men faktumet kvarstår att han inte behöver BANTA! Utan behöver mer motion, vilket i dagsläget ej är möjligt.
 
Sv: Dressyrgjord 30 cm

Låt en sadelmakare sy upp en gjord åt dig helt efter dina egna direktiv.
Jag har tex en superkort lädergjord som jag sätter på min tömkörningsdäckel när jag tömkör små ponnyer och de minstar travaråringarna. Den har min sadelmakare sytt åt mig. Då jag hade en minishettis använde jag den gjorden till hans sadel också, vilket fungerade utmärkt.
 

Liknande trådar

Utrustning Är min häst missformad eller? Efter endel testande så har jag nu kommit fram till att magplattegjorden (Prestige A8...
2
Svar
21
· Visningar
2 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp