Dressyrgjord, hur lång?

Rialavargen

Trådstartare
Hur högt upp ska en dressyrgjord gå?
Vid köp av min hoppsadel sa inprovaren att gjorden fick inte bli för lång för då stör den ryttaren. Så där känner jag att jag har koll.

Men hur är det med tillpassningen av dressyrgjorden? Hur långt upp skall den gå? När jag kikar på bilder på dressyrhästar så ser det lite olika ut.
 
Det viktigaste är att den lämnar armbågen fri och att spännena inte hamnar där utan hellre så högt som möjligt.

Så här här sitter min på ponnyn, har en anatomiskt formad gjord som är väldigt smal just bakom armbågen. Perfekt på liten häst! Hon har 50cm
40122551_10215052180889847_8484850262823927808_n.jpg


På stora hästen har jag en bananformad luddgjord, och samma där med spännena högt. Hans är 70cm.
56800732_10216612754303207_7758171629183565824_n.jpg
 
Visa bifogad fil 28293
Det är sådana här bilder som har fått mig att börja fundera på min trådstart.

Precis som du fått svar så sitter spännena alldeles för lågt på bilden. Det var väldigt vanligt när dressyrsadlarna gjorde intåg på marknaden hos gemene man (yes jag är ”gammal” 😎) att man hade så korta gjordar, en del har det fortfarande, men det är rätt så förlegat utifrån hästens välmåga och rörelsefrihet.

En liten passus i sammanhanget också så ska det bakre spännet alltid spännas först, och om skillnad i hål osv ska den bakre alltid vara spänd högre än den främre, för att trycket ska bli rätt. På bilden är det spänt tvärtom.
 
Det är inte skönt med för kort sadelgjord för hästen. Stropparna ligger hårt mot revbenen där det egentligen ska vara en bred sadelgjord. Drar man främre spännet hårdare för att sadeln ska ligga still så drar man ned ortspetsarna vilket är obehagligt. Långa stroppar och enkelkåpade sadlar kan ge inflammation/ skada på revbenen pga av trycket.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
852
Senast: Ajda
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 292
Senast: Buongusto
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp