Dressyrgjord med eller utan ”skydd” för spännen

MiniLi

Trådstartare
Föredrar ni dressyrgjord med eller utan sånt läderskydd över spännena?
Jag har alltid haft gjord utan sånt skydd innan men nu måste jag köpa ny gjord och funderar på om det inte vore bättre för mig att ha skydd.

Jag har ganska korta ben och stor häst, funderar på om det riskerar att bli så att stigbygeln hamnar nära gjordens spännen, hatar om det går emot och klirrar..

Slänger in en bild om det kan hjälpa. Här har vi lånat en gjord som är för kort och den är utspänd efter passet. Har denna gjord på tredje hålet nedifrån vid ridning, men kommer köpa en gjord som är längre nu.
5017102B-55C3-4D6E-9A9C-B6D099F09C65.jpeg
 
Tips på anatomisk gjord med skydd?
Har inte lust att lägga jättemycket pengar, hästen är inte så kinkig så tex ELT och liknande prisklass går bort.

Har sett att Hansbo har en som ser vettig ut, likaså Santa Cruz. Båda har liten platta och kostar straxt över tusenlappen.

Annars rider jag med denna idag, skulle gärna ha en liknande men inte sett någon som har skydd.
7C6182B0-1DEE-4D0C-AD04-00D7F1C5DAF1.png
 
Jag har aldrig haft gjord med skydd för spännen. Gäller ju att du inte har för kort gjord, är den lagom lång ska spännena inte behöva skyddas tänker jag
 
Jag har aldrig haft gjord med skydd för spännen. Gäller ju att du inte har för kort gjord, är den lagom lång ska spännena inte behöva skyddas tänker jag
Jag tänker att en lagom lång gjord riskerar att få spännena vid stigbygeln eftersom jag inte har så långa ben 😊
Är alltså utifrån mitt perspektiv jag funderar, inte hästens.
 
Har aldrig känt spännena med skänkeln oavsett jag haft lång eller kort kåpa på sadeln, med eller utan skydd över spännena.

Santa Cruzgjorden har jag haft och den är mjuk och fin. Ponnierna fick dock skav av den då den är ganska bred bakom armbågen.
 
Jag har santa Cruz. Både jag och hästen gillar den. Jag föredrar helt klart med skydd för spännena. Snyggare enligt mig.
 

Bifogade filer

  • detalj cb.jpg
    detalj cb.jpg
    99,5 KB · Visningar: 64
Svårt att se på en svart häst med svart utrustning
 

Bifogade filer

  • 58574621_10155911805776353_2377041025676869632_o.jpg
    58574621_10155911805776353_2377041025676869632_o.jpg
    148,9 KB · Visningar: 61
Tips på anatomisk gjord med skydd?
Har inte lust att lägga jättemycket pengar, hästen är inte så kinkig så tex ELT och liknande prisklass går bort.

Har sett att Hansbo har en som ser vettig ut, likaså Santa Cruz. Båda har liten platta och kostar straxt över tusenlappen.

Annars rider jag med denna idag, skulle gärna ha en liknande men inte sett någon som har skydd.
Visa bifogad fil 52022

Tänkte tipsa om just denna då min kompis köpte den och verkar nöjd, jag själv har en ELT till min häst och han trivs med den (tidigare sadeltvång).
Jag ogillar dock, som du, att komma emot spännena på sadelgjorden med foten/stigbygeln/sporren vilket jag skulle gjort om jag inte hade skyddet över spännena, så jag hade helt klart satsat på en med skydd. Plus att det är mycket snyggare enligt mig när massa spännen och liknande inte syns.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sitter och funderar på vilket storlek man ska ha till hästen. Har i dagsläget en 70cm och det är lite jobbigt att spänna första...
Svar
15
· Visningar
950
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 036
Senast: bigganl
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp