Dressyrgjord till flair?

Fredrika B

Trådstartare
Jag har en flera år gammal ELT-gjord som hästen med sadeltvångstendenser gillar. Har nyligen köpt en ny sadel med Flar och till denna funkar inte gjorden, det blir ostabilt och sadeln vobblar liksom fram. Vad skall man hitta på istället? Sadelgjordsläget är inte det bästa, många gjordar drar fram sadeln. H-gjorden? Väldigt glad för tips!
 
Jag har en h-gjord och en wintec CAIR gjord av gamla modellen till min dressyrsadel. Både jag och hästen gillar wintecgjorden bättre men när hästen är fet (eller dräktig som förra året) så låg sadeln aningen mer stilla med h-gjorden.
 
Jag har en h-gjord och en wintec CAIR gjord av gamla modellen till min dressyrsadel. Både jag och hästen gillar wintecgjorden bättre men när hästen är fet (eller dräktig som förra året) så låg sadeln aningen mer stilla med h-gjorden.
Tack snälla för det. Lutar mot Cairgjorden, har hört väldigt gott om den från många. Visst är den också ganska elastisk? Hoppas den är såpass stabil att den funkar med sadeln. Tar emot att överge Tixeranten, den har verkligen varit vår favorit men ja, nu är det ju som det är. H-gjorden är jag rädd att han inte skall tycka om, känns iallafall som en större chansning...
 
Nej, Cair gjorden är lika stum som en lädergjord utan resår. Det som flexar är isf luftkudden. Borde funka bra med flair! Jag har också en sadel med väldigt mjuk stoppning (Childeric) och har fått rek att ej använda ELT gjorden. Jag gör det ibland ändå, måste bara dra åt ett extra hål. Upplever att det går fint i allt arbete förutom intensivt travjobb, då kan sadeln röra sig lite. Väljer då Cair gjorden eller Childerics gjord med platta.

Min häst HATADE H-gjorden! Han har visserligen sadeltvång men jag tyckte den var hård och plattan under magen är för smal.
 
Nej, Cair gjorden är lika stum som en lädergjord utan resår. Det som flexar är isf luftkudden. Borde funka bra med flair! Jag har också en sadel med väldigt mjuk stoppning (Childeric) och har fått rek att ej använda ELT gjorden. Jag gör det ibland ändå, måste bara dra åt ett extra hål. Upplever att det går fint i allt arbete förutom intensivt travjobb, då kan sadeln röra sig lite. Väljer då Cair gjorden eller Childerics gjord med platta.

Min häst HATADE H-gjorden! Han har visserligen sadeltvång men jag tyckte den var hård och plattan under magen är för smal.

-Tack! Då blir det en Cair-gjord. Hoppas att det blir bra.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när sadeln är beställd och jag vet vad det blir för typ av sadel så börjar nästa djungel som är nästan lika svår nämligen gjordar. B...
Svar
6
· Visningar
1 203
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 962
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 464
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 896
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp