Dressyrgjord till framskjutet sadelgjordsläge

iNHALE

Trådstartare
Nu när sadeln är beställd och jag vet vad det blir för typ av sadel så börjar nästa djungel som är nästan lika svår nämligen gjordar. B har ett framskjutet sadelgjordsläge vilket gör att gjorden riskerar att dra sadeln framåt även om sadeln i sig själv passar. Jag har läst om ELT och H-gjord, den sistnämnde hittar jag inte någon butik som har när jag googlar.

Vad finns det för andra (dressyr) gjordar som är bra när sadeln och sadelgjordsläget inte matchar?

20220524_165116.jpg
 
Du kan också korsa stropparna. Spänn den främre stroppen i det bakre spännet på båda sidorna. Korsa över den bakre stroppen till det främre spännet och fäst den också.
 
ELT funkar genom sugproppsaktion under magen, men inte om du har en häst som är rund/päronformad om revbenen. Då kanar allt fram iaf.

Det finns svängda dressyrgjordar från flera olika tillverkare, jag har en som funkar bra från Passier. Den ska vara ordenligt svängd för att funka, inte bara anatomiskt utskuren för armbågen.

Haft H-gjord men tyckte inte den gjorde jobbet på min häst med päronformad buk - allt kanade framåt iaf.

Däremot Wintecs gamla svängda cair-gjord fungerar hur bra som helst, hästens favorit.

Som @warg säger ovan så kan det ibland räcka med att korsa stropparna.
 
Mitt sto är likadan. För oss funkar mattes crescent-gjorden, går att hitta på hästnet ibland till superbra pris! Har även testat en billigare kopia som också fungerade helt okej. Alternativt en repgjord, som inte är svängd dock ligger sadeln still på min trots sitt framflyttade sadelläge när hon har repgjorden.
 

Bifogade filer

  • 109074114-origpic-629055.jpg
    109074114-origpic-629055.jpg
    102,9 KB · Visningar: 7
Mitt sto är likadan. För oss funkar mattes crescent-gjorden, går att hitta på hästnet ibland till superbra pris! Har även testat en billigare kopia som också fungerade helt okej. Alternativt en repgjord, som inte är svängd dock ligger sadeln still på min trots sitt framflyttade sadelläge när hon har repgjorden.
Det lutar åt en Mattes faktiskt, om jag så ska vara tvungen att köpa en ny.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har en flera år gammal ELT-gjord som hästen med sadeltvångstendenser gillar. Har nyligen köpt en ny sadel med Flar och till denna...
Svar
5
· Visningar
1 252
Senast: sommarminne
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 573
Senast: Lavinia
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 040
Senast: bigganl
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 115
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp