Bukefalos 28 år!

dressyrgjord

M

mizz_perfect

vad har ni för dressyrgjordar? jag vill ha en med resår på båda sidor, skapligt bred och inte helt rak.:D

när vi provade ut sadel idag så använda vi en jeremy rudge. såg jättefin ut men den kostade 2000kr på den affären. någon som har den? finns den billigare någonstans?


vad har ni för gjordar? gärna bild
 
Sv: dressyrgjord

Har en handgjord. Jättenöjd!
(strömsholms sadelmakeri)

Har ingen bild.
 
Sv: dressyrgjord

jag har en prestige (givetvis) och den är helt super. väldigt bred på mitten och riktigt tjockt vadderad. det är den gammla modellen, den nya är inte ens hälften så bra tyvärr. men kan finnas i vissa affärer fortfarande, eller begagnat.
 
Sv: dressyrgjord

Jag har en Glen Gordon. Fungerar utmärkt, speciellt då allting har en vana att glida fram på min häst. Men med denna gjord så ligger faktiskt sadeln riktigt riktigt stilla.

Gjord.jpg
 
Sv: dressyrgjord

Har du kollat hur trycket på bröstbenet blir av den?
På mina blir det för stort tryck i framkant med både den korta o den långa svängda gjorden.
 
Sv: dressyrgjord

679 kanske? Kan ta fram kvittot men orkar inte. :angel:

På min fungerar det bra. Men det vill ju till att hästen verkligen har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget så att säga. Annars blir ju trycket knasigt.
 
Sv: dressyrgjord

om jag fattat det hela rätt nu då så ska den utbuktade sidan (åt det hållet ringen i mitten pekar) vara mot hästens framben.....eller??
 
Sv: dressyrgjord

Kanske kolla efter en begagnad JR gjord? Fast det kanske inte finns så många på den marknaden... Men de är förbaskat bra tycker jag :p
 
Sv: dressyrgjord

Jag har en superfin Kieffergjord. Läder, rak, ganska "stoppad" så den är mjuk och skön.
 
Sv: dressyrgjord

Precis. Poängen med böjd gjord är ju som jag tidigare skrev att hästen har sadelläget längre bak än sadelgjordsläget. Har hästen inte det så passar inte en svängd gjord.
 
Sv: dressyrgjord

Har en Kieffergjord som är härligt tjockt stoppad. Nackdelen är att det inte är resår, men det stör mig mindreän jag trodde att det skulle göra. Köpte den på Eko för 249:- och kunde liksom inte låta li att köpa den bara för att det inte fanns resår...
 
Sv: dressyrgjord

Jag har en hubertus gjord! Trivs kanonbra med den (och det gör sadeltvångs pålle med!). Tror den ligger runt 698:-
 
Sv: dressyrgjord

Har en GlenGordon lädergjord. svängd och med resår i båda sidor. Kostade ca 650 kr. Är väldigt nöjd med den.
 
Sv: dressyrgjord

*kl*

Är det ngn som har erfarenhet av Bucas dressyrgjord med fårskinn i?

Jag har flera lädergjordar som min häst får skav av (vanliga raka), en handsydd svängd gjord som det blir för mkt tryck fram av och just nu rider jag med min systers gjord som är fodrad med vit neopren (funkar utmärkt, men är ju inte min).

Funderar på att köpa denna Bucas gjord, då den är ganska lik den jag rider med nu i formen och fårskinnet verkar bra med tanke på att hon så lätt får skav.
 
Sv: dressyrgjord

jag köpte denna fast raka modellen här om dagen. passade inte alls bra. plattan som spännena ligger mot åkte in i benen på henne när hon gick även om den låg långt bak. antar att gjorden är för kort isåfall...:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
330
Senast: Myrten
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 745
Senast: Amk
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp