Dressyrgjordar

Centaur

Trådstartare
Vad har ni för dressygjordar? Någon särskild anledning till att ni använder just dem? Nöjd med kvalitet, design etc? Lägg gärna upp bilder! :)

Jag gjorde en liten inventering och upptäckte att jag har nio dressyrgjordar och då har jag ändå sålt flera. :p Har blivit så många främst pga att min ena har/hade sadeltvång (med rätt gjord och några steg mellan varje hål är det nästan borta nu). Dessutom verkar det som det blir bättre om jag växlar mellan olika gjordar. :)

428659_10151347856275882_88814792_n.jpg


Från översta raden, (bildens) höger till vänster:
1. Childeric. Väldigt mjuk och bra med den breda plattan.
2+3. Tixerant, gamla och nya modellen. Inte helt nöjd med dessa, den gamla är lite för elastisk och på den nya så viker framkanten in sig så är rädd att den kan ge skav. Har hört att flera har samma problem med de nya. Annars bra, skön för hästen, fördelar trycket bra.
4. Prestige. Otroligt fin gjord, tjock och mjuk skumstoppning. Superkvalitet, har haft den i minst 10 år. Lite för lång för nuvarande hästar och sadlar.
5. Svängd gjord från England, var dyr men är för hård tycker jag, går inte att använda utan fårskinn. Fårskinnet är från Medilamb.
6. TEW. Mjuk och fin men resåren borde varit mkt hårdare.
7. Hööks. Lite svängd. Färgen släpper på insidan men annars bra. Prisvärd. Fårskinn från Medilamb.
8. Neoprengjord från Event. Helt okej, men resåren töjer sig för mkt. Billig!
9. Wintec Cair. Väldigt bra gjord, skön för hästen, rejäl, lätt att hålla ren (bara att spola av den). Minst lika bra som som Tixerant för sadeltvång och mer hållbar, dessutom billigare.
 
Sv: Dressyrgjordar

Har en tixernatgjord (nya modellen) fungerar bra på min häst med liiite sadeltvång, har sedan en no-name i läder lite svängd och en favorit i mjuk neopren, sväng som bara kostar 150kr ca. Används just nu till tömkörningsgjorden
 
Sv: Dressyrgjordar

Har en ELT av den nya modellen som fungerar super. Jag köpte den bara av ren nyfikenhet/för att testa, men hästen blev genast betydligt piggare och mer rörlig med den, så den blev kvar och alla andra gjordar åkte. Har inte varit med om att den vikt sig.
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har också ELT, den "nya" använde en Jaguar innan och hade inga problem med den, köpte också min ELT för att testa (och för att vara snäll på pållen!) och hon älskar den! Stor skillnad i rörelsemönster och hon var mycket mer tillfreds redan vid första användingen.
 
Sv: Dressyrgjordar

delvis kl

Jag kan bara skriva under på det de föregående skrivit. Köpte en ELT av nyfikenhet och min lite kinkiga dam blev så mycket bättre.

Som svar på TS
jag har en mjukt stoppad Albiongjord som jag gillar och så ELT-gjorden.
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en GlenGordon. Basic välfodrad med resår i båda ändar. Prisvärd och snygg:).
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en wintec cair dressyr . Jättebra gjord som ger ordentlig rörelsefrihet och plats för armbågen i rörelse .
 
Sv: Dressyrgjordar

Ja Wintec Cair är verkligen jättebra, var tveksam innan jag provade den för den såg så tung och klumpig ut men är väldigt nöjd med den. Min ena har som sagt sadeltvång och han verkar tycka bättre om den än ELT (som leder stort i denna tråd hehe). Tror det kan bero på att det inte blir någon kant som ligger an mot magen och trycker, luften gör att det blir som en mjuk kudde under magen. :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en ELT. Skulle inte våga prova så mkt annat på min sadeltvångshäst. Vad är skillnaden på den nya och gamla förutom färgen på gummit?
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en Tixerand av gamla modellen. Jag är jättenöjd med den!

Jag skaffade den för att jag fick för mig att min ena häst kanske påverkades av gjorden. Jag är lite halvhysteriskt lagd och testar gärna såna saker(tog också ut vet, testade andra skor, equiterapeut etc för att sen inse att hästen var smärtfri och ingen utom jag och ena tränaren såg ngt som isf är en åldersstelhet i ena fram på dåvarande 26-åringen:p).

Gillar den dock och den har fått min andra, som har sadeltvång, att bli mycket bättre.

Tycker de flesta jag har den på rör sig ngt friare.

Har testat lite andra gjordar sim visserligen är elastiska, anatomiska, fördelar trycket etc. Men jag tycker de varit för breda vid spännena. De får inte plats på de flesta hästar som jag rider. Och absolut inte på mina.
Ena är ju en ponny med kort rygg. Och den andra har lite plats för gjorden och rör sitt framben så långt bak att armbågen slår i eller huden riskerar klämmas.
 
Sv: Dressyrgjordar

Har en bred med platta från Hööks (finns nu även på Börjes, iaf identisk). Ville bara kolla av om platts skulle få min lite äldre häst att tycka sadelgjord var mer ok. Hade eg tänkt att köpa en Elt om hon var nöjd, men hon är så nöjd att det inte behövs. Men blir nog en Elt framöver när jag kommer ha två dressyrsadlar och två hästar i full gång.

Har nån svängd också som aldrig används som är reserv.
 
Sv: Dressyrgjordar

Den svarta ELT gjorden var ett självklart val för mig när jag fick hem min häst. Han har inte sadeltvång eller liknande, och jag har inte heller provat någon annan då det funkar så bra! :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har en ELT gamla modellen och en mjuk svängd i neporen som jag inte kommer ihåg märket på. Är nöjd med båda och hästen trivs med båda också.
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har både den nya och den gamla ELT. Är jätte nöjd med båda och min nya viker inte in sig :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Trots att du har en Childeric (om jag minns rätt)? ELT rekommenderas ju inte till Childeric.

Låter som jag borde reklamerat min nyare ELT, den var vikt redan när jag fick hem den men tänkte då att den legat vikt i paketet och skulle räta ut sig. Gjorde den ju inte!
 
Sv: Dressyrgjordar

Jag har också en Prestige-gjord som jag är supernöjd med. Hästen har aldrig fått skav av den och den är lättskött, gillar dessutom den rejäla stoppningen. Har dock inte haft min lika länge som du, men då finns det hopp om att den fortsätter vara bra då ;)
 
Sv: Dressyrgjordar

Trots att du har en Childeric (om jag minns rätt)? ELT rekommenderas ju inte till Childeric.

Låter som jag borde reklamerat min nyare ELT, den var vikt redan när jag fick hem den men tänkte då att den legat vikt i paketet och skulle räta ut sig. Gjorde den ju inte!

Yes, det stämmer, han går med en Childeric. Jo, har också hört det, men jag tycker att det funkar alldeles utmärkt, precis lika bra som när han gick med Amerigon. Sadeln ligger helt stilla (har hänt att jag missat att fästa schabraket vid sadelgjordsstropparna) och han verkar nöjd. Vet flera i stallet som också kör med den kombinationen :)
 
Sv: Dressyrgjordar

Varför rekommenderas inte den kombinationen?
Jag har ELT och childeric sadel.

Eftersom att Childericarna är ganska flexibla med fluffiga paneler och liknande. ELT gjorden är ju lika flexibel och sladdrig, så det blir lite "kaka på kaka" och risken finns att sadeln glider fram eller blir ostadig. Jag har dock aldrig upplevt det problemet, men min har ett gott sadelläge och är ganska bred över ryggen så det kan nog vara några bidragande orsaker :)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 362
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 775
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 649
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 134
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp