Dressyrhäst som inte vill

Varför skulle han inte kunna ha ont i ryggen eller vara ”låst” någonstans bak i korset tex? För det är lite så det känns när han tex travar framåt. Det känns inte ”ärligt” utan som han inte vill/kan trava på med bjudning som han brukar.
Jo det är klart han kan och att det då förvärras med ryttare på.
Gör han saker enklare utan ryttare kan man ju ha något att utgå ifrån.
 
En fd kund till mig hade en riktigt trevlig och arbetsglad häst som aldrig protesterade men var inte lika glad när dom hade börjat klättra upp i klasserna. Hästen togs till vet och visade sig ha ont i båda bakknäna. Denna häst hade aldrig protesterar eller ifrågasatt något utan gjorde snällt det ryttaren bad om men inte med samma glädje och utstrålning som tidigare.

Tack för svar, känner också att det kan vara något hos honom. Han brukar vara lätt att rida och arbetsvillig om än lite stönig. Hur gick det sedan med kundens häst? Gick den aty behandla och överlevde?
 
Tack för svar, känner också att det kan vara något hos honom. Han brukar vara lätt att rida och arbetsvillig om än lite stönig. Hur gick det sedan med kundens häst? Gick den aty behandla och överlevde?
Blev behandling och frisk men testades inte ingen för att klara högre klasser utan började på ägarens ridskola istället där hästen funkade klockrent till ridskolan upphörde och nu vet jag inte.
 
Sadeln är utprovad för ett år sedan, skall kollas igen. Tänkte även testa skritta kite utan sadel för att se om han blir nöjdare då. Bara för att se.
Sadeln är något som bör kollas upp regelbundet, speciellt då hästar musklar sig, lägger på mer hull på sommaren osv osv. Det är aldrig fel att dubbelkolla så den fortfarande ligger ok eller om något måste justeras osv. Det kan hända mycket på bara några månader, tror ridskolan jag rider på kollar sina sadlar två eller tre gånger om året.
 
Det enklaste är ju bara att kolla upp hos vet. Sen sadeln. En häst kan bredda sig väldigt mkt på 1år ock kniper den minsta lilla kan en häst bli bromsig och upplevas ovillig.
Verkligen, och alla sadelprovare är dessutom inte fantastiska från min erfarenhet utan många drivs av mersälj istället för hästens bästa.
 
@Emine tycker din tränare också borde reagera på att en häst som tidigare varit väldigt ridbar helt plötsligt står emot och känns trock. Att han går bra när du tömkör beror säkert på att ingen sitter på ryggen, därmed inte sagt att problemet sitter i ryggen för det kan precis lika gärna sitta i nåt ben. Mest vanligt är bakknäna när man inte kan märka nån direkt hälta utan bara att de står emot.
Så som alla sagt tidigare, beställ en tid omedelbart på nån klinik för kontroll och rid inte mer på hästen innan den är kollad.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 645
Senast: ako
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 742
Senast: Sootie
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp