Dressyrhästar

Hastmaniskan

Trådstartare
Jag undrar om ni vet några raser som är mer lagda för dressyr. Jag förstår också att det beror på hästen och inte rasen men jag tycker att man ändå kan säga att vissa raser är lite mer "dressyriga".
 
Lippizaner, för barockinspirerad dressyr. Hästrasen är helt och hållet avlad för detta ändamål, med en månghundraårig historia av konsekvent avel.

Vilka hästraser som är "bra" på dressyr beror ju egentligen på vad man menar med "dressyr", och med "lagda för dressyr".

Ska en häst ha en chans att vinna internationella topptävlingar eller OS-medaljer, i ridsportgrenen dressyr, så krävs det att hästen är en "varmblodig ridhäst", kanske av avelstypen SWB, eller en mer distinkt ras, som t.ex. Hanoveranare.
Eftersom bedömningssystemet i ridsportgrenen Dressyr, växt fram i symbios med utvecklingen, aveln, av varmblodiga ridhästar, så kan i praktiken endast varmblodiga ridhästar vara möjliga vinnare på internationell toppnivå.

Om man ska se till hästar som trivs med att träna och utföra olika dressyrrörelser, eller träna in trick till frihetsdressyr, så finns det en lång rad av hästraser som haft sådana "jobb" när hästar användes som bruksdjur, så att träningsvillighet avseende att utföra vissa rörelser eller att röra sig i enlighet med olika mönster, och att vara mycket lyhörda för ryttaren eller kusken, premierades,och därför avlades på.

Sådana hästraser som har en bakgrund i beriden krigsföring (inkluderat pansrade ryttare), eller kallblodraser som skulle lära sig hantera många olika redskap, där många arbetsmoment har frekventa start och stopp och vändningar på små ytor i samband med jordbrukskörning, eller skogskörning, har avlats på träningsvillighet, och lyhördhet, samt också rörlighet.

Det finns ett stort antal raser som är avlade för träningsvillighet och lyhördhet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
756
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
16 754
Senast: fio
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 819
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp