Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

FlipTheFrog

Trådstartare
I alla år så har jag stirrat mig blind på dressyrhingstar, eftersom mitt sto är dressyrstammad och har bra gång.

Men allt mer har jag nu insett att det jag i allra första hand vill ta till vara på är hennes goda samarbetsvilja och temperament, och nu har jag börjat fundera på ifall man inte med större sannolikhet hittar det bästa temperamentet hos hoppstammade hingstar?

Har dagens hopphästar generellt sett bättre huvuden och lättare för att komma till avslappning än dressyrhästarna?!

Dels undrar jag generellt hur ni resonerar, och ifall någon vill komma med en mer specifik fundering eller rent av ett hingstförslag till nästa år, så kommer mina uppgifter här:

Stoet är e Bellini-Chagall-Nepal, stl 160. Har fått 988 på gången och på kvalitets fick hon 77 på löshoppningen. Hon har rakt kors, men annars OK exteriör. Hon är positiv och alltid glad, väldigt pigg och framåt men samtidigt cool - i en enligt mig perfekt mix!

Hennes syskon är alla dressyrhästar med goda gångarter (alla med dressyrpappor). En systerdotter har blivit 3:a i Breeders Trophy fälttävlan, det är väl det det närmsta i hoppväg vi har kommit =)

Förhoppningen är att få en avkomman som är lik henne; den ska röra sig lätt och mjukt, den ska vara snäll i alla sammanhang och den får gärna vara liten (160-165)!

ciagalopperargaia.jpg


IMG_5112.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Ludwigs Champion är hoppstammad och både hoppar bra och rör sig väldigt bra. Dessutom har han god exteriör.

Hopp 98 gång 988 exteriör 99898=43!

Han är dock 170, det är kanske för stort?
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Ta en extra kik på Niveau.
Stirra dig inte blind på hans kritik från bruksprovet utan försök få se honom live. Han är en ren hopphäst som också har en alldeles utmärkt trav.

*önskar att jag själv hade ett sto till honom*
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Håller med om att Niveau är härlig! Tyvärr passar han inte till mitt sto, han är lite för lång i ryggen för henne.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Quite Easy har ju lämnat ett par riktigt härliga dressyrhästar.....
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Qalle är inte så stor. Lämnar mkt bra temperament och ibland rent fantastiska gångarter. Har sett med egna ögon.

Själv har jag dock Qalles sämsta avkomma:p , men hon har ett underbart temperament, är arbetsvillig och rätt liten, 157 cm vid 4 års ålder. Har sämre gång än både mor och far sin, tyvärr.
Men det finns fler här på forumet som fått Qalle-föl. T ex Pemi fick en samtidigt som jag som har ett trevligt temperament och med både bra gång och hoppteknik.

Laptop har också både ock. Dock finns han bara på fryst då han är död. Han var inte jättestor. Vi har en avkomma efter honom, halvbror till stoet jag nämner ovan och av en annan kvalitet. Mkt bra rörelser och kan hoppa av det vi sett. Vacker, samarbetsvillig och snäll men med mer nerv. Då han bara är ett år så vet vi ju inte riktigt hur han blir som ridhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Jag hade tittat på Acacio, har har lämnat en hel del dubbeltalanger och är ej så stor.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Vi har betäckt med Qalle i år och hoppas få en trevlig allroud-häst. På vilket sätt menar du med att du har den sämsta Qalle-avkomman?
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Om du vill ha en dressyrhingst med bra temperament och inte så stor så föreslår jag Richfield. Vi har en 2-åring efter honom som är super i temperamentet och jag har hört fler som har avkommor efter honom som säger samma sak. Vår är nu 158 cm och mamman är 165 så hon landar nog runt 163. Din häst ser väldigt trevlig ut. Hon liknar vårt Quite Easy-sto, mycket vacker;). Så QE är ett tips om man vill lägga in lite mer hoppanlag.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Har stoet bra ben själv så uppfyller ju även Daytona kraven med råge.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Jag hade tittat på Acacio, har har lämnat en hel del dubbeltalanger och är ej så stor.

Håller med om Acacio! Håller honom högt sedan tidigare men är ännu mer säker på min sak nu, då vi fått hem ett tre-årigt sto efter honom på utbildning.
Hon är otroligt vacker och mkt väl ihopkommen, rör sig riktigt bra, med jätte fina bakben. Rätt mkt nerv, men bussig och snäll, ca 165 i mkh, mamman är fullblod. Brun utan tecken som dom flesta Acacio avkommor.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Airline är ju en flott hopphäst med bra gång.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Hi hi - hade inte stammen varit som den är så hade ju Lambourghini varit perfekt !!!

Nåja, jag tycker att du har fått en hel del trevliga förslag !

Även om ingen har sagt Nobel.

Sen vill jag slå ett slag för Belamour som verkar väldigt bra i skallen !
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Jag var också inne på att föreslå Lambourghini men kom ihåg stammen innan jag postade inlägget;)

En annan hingst med högt blup på allt är Highlight.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Ni var inte ensamma om den tanken:angel:
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Tack för förslagen, ska undersöka dem alla närmare :)

Vad tror ni, generellt sett: Har dagens hopphingstar bättre temperament än dressyrhingstarna?
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Angående temperamentet...

När man sitter på läktaren på bruksprovet så är det hela tiden tillsägelser att publiken måste hålla sig tyst, lugn och stillsam medan de unga dressyrhingstarna är inne i ridhallen.
Det är inte alls lika många sådana tillsägelser när hopphingstarna är inne.
För mig är det talande, men man vet ju inte om det är arv eller miljö, dvs om dressyrhästarna utsätts för mindre stoj i omgivningen under sin utbildning, än vad hopphästarna gör - som ändå måste hoppa över hinder som kan föra oväsen när de ramlar.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Kan även ha med en viss skilnad i temperament och störningstålighet på ryttarna ;)
Känns ofta som om dressyrryttarna tappar koncentrationen så fort det inte är tyst och lugnt.
Och detta tycker jag fast jag är dressyrryttare själv :confused:

/Camilla
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Jag tror också att vi kräver så olika saker av dressyrhästar/ryttare jämfört med hopphästar/ryttare. På dressyren har du en/flera domare som tittar på varje steg, varje övergång och fattning. Hur spåret följs och hästens form, spänd/avslappnad och ryttarens ridning. Den minsta miss drar ner betyget och man tappar placeringar som kanske betyder förlorade prispengar. För att hålla styr på allt detta upp mot 5 minuter eller kanske mer kräver väldigt mycket av häst och ryttare och det är lätt att tappa koncentrationen vid störningsmoment. Folk som klampar på läktaren, någon fäller upp ett paraply etc. En normal reaktion från en häst är att det tittar på detta för att se om det är någon som man måste fly ifrån. Oftast så kommer de tillbaka men har då dels gått från spåret, spänt sig och innan de är tillbaka så har ryttaren missat en rörelse med ovanstående resultat. Det är väldigt frustrerande och något som är svårt att träna bort. En hopphäst reagerar på samma sätt men om den viker lite från spåret eller spänner upp nacken vid liknande situationer har inte samma effekt på resultatet. Huvudsaken är att den kommer över hindret. Nu säger jag inte att en hopphäst inte behöver vara koncentrerad och att ryttaren inte måste vara ytterst fokuserad och i balans, men de får inte fyra fel om hästen skulle slå om i galoppen och hoppa ett hinder i vänster galopp i s f höger. De får heller inga poängavdrag för ryttarens sits och inverkan, korrektheten i ridningen o s v. Därför tror jag att man uppfattar dressyrhästen som hispig och hoppar för minsta sak. Sedan är det väldigt mycket upp till individen både hos häst och ryttare.
 
Sv: Dressyrhingst som hoppar bra, eller hopphingst med bra gång?

Hur mkt av uttrycksfullheten, känsligheten och balansgången mellan laddning och avslappning hos en dressyrhäst tror ni sitter i 'grundtemperamentet'? Är det något man tränar, rider och ev även matar fram, den här explosiviteten jag tycker att man kan uppleva hos vissa dressyrhästar, eller sitter den i skallen från början?

Nu har jag inte träffat så särskilt många hopphästar i "riktig" träning, men de jag har träffat tycker jag faktiskt har gett ett annat intryck - coola och tänder inte till förrän det verkligen gäller (som t ex två galoppsprång före ett hinder..)
 

Liknande trådar

Avel Lutar mot betäckning i år eftersom mitt sto inte är ridbart mer efter sparkolycka ifjol. Var tills nyss helt säker på att jag tänkte...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: HMQ
·
Avel Jag drömmer om att betäcka med en multitalang, och det finns ju några hingstar som är dressyrstammade som hoppar kanske 8/9, och det...
2
Svar
32
· Visningar
2 928
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp