Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Bara rent hypotetiskt nu, jag har inget sto eller något, är bara nyfiken :)

Vad finns det för dressyrhingstar som lämnar mindre och "grövre" avkommor?
Om vi, återigen hypotetiskt, tänker oss att man har ett sto som själv är rätt liten och grov (max 160 cm, "äldre svensk typ"), och som är utbildad MsvC dressyr, med en trevlig och korrekt exteriör, normallång rygg och inga konstiga benställningar. Vilka hingstar passar då, om man vill ha en avkomma som också ska vara max 160 cm i mkh, av grövre halvblodstyp och kunna gå LA-MsvC dressyr? :) Ett plus i kanten också om avkomman inte får världens aktion i traven, utan är rätt bekväm att sitta på.
Dem namnen som ploppar upp i mitt huvud är tyvärr döda sedan 10-30 år tillbaka....:grin:
 
Sibelius?
Hans mamma ligger på -1,7 och mormor -4,8 i Blue på mankhöjden.

Grov +grov ökar ju risken för pansarvagnar.

Annars är det troligen säkrare att välja en hingst från annan ras om så låg höjd är viktig.
 
Sibelius?
Hans mamma ligger på -1,7 och mormor -4,8 i Blue på mankhöjden.

Grov +grov ökar ju risken för pansarvagnar.

Annars är det troligen säkrare att välja en hingst från annan ras om så låg höjd är viktig.

Han är ju fin! :)
Pansarvagnar är ingen fara. Inte heller om den hypotetiska avkomman skulle bli typ 162 cm heller, men det jag hypotetiskt tänker mig är att föräldrarna ska vara så små att 165 cm är det "högsta troliga" och en avkomma på runt eller än värre över 170 cm är så gott som uteslutet.
 
Hur nedärver Total Hope? Han är väl inte så stor? Men vet inte om han passar in på beskrivningen grov. Har inte sett så mycket av honom. Å andra sidan har han väl rätt mycket aktion i traven så då passar ha nog inte in pga det.
 
Han är ju fin! :)
Pansarvagnar är ingen fara. Inte heller om den hypotetiska avkomman skulle bli typ 162 cm heller, men det jag hypotetiskt tänker mig är att föräldrarna ska vara så små att 165 cm är det "högsta troliga" och en avkomma på runt eller än värre över 170 cm är så gott som uteslutet.

Givetvis ger Blup en indikation om förväntad mkh men det gäller att veta vad som finns bakom också (flera generationer). Man kan få överraskningar där...
 
Hur nedärver Total Hope? Han är väl inte så stor? Men vet inte om han passar in på beskrivningen grov. Har inte sett så mycket av honom. Å andra sidan har han väl rätt mycket aktion i traven så då passar ha nog inte in pga det.
De efter TH jag träffat (2 år i år) är samtliga grova i typen. Dock ändå ganska långbenta och bra mekanik.Vill man inte ha en rörlig avkomma kanske inte TH är att föredra.
 
De efter TH jag träffat (2 år i år) är samtliga grova i typen. Dock ändå ganska långbenta och bra mekanik.Vill man inte ha en rörlig avkomma kanske inte TH är att föredra.

Plus att om jag inte är helt ute och cyklar så har väl han normalstort-stort bakom sig? Dvs han behöver inte alls ge litet nödvändigtvis.
 
Men va?
En häst som är lättare i modellen är för dig ekvivalent med att den är sprattlig i psyket? Och/eller i rörelserna :confused:

Inte nödvändigtvis, men "risken" blir ju högre att det blir en sprattlig en, iaf om man lägger "jättenätt" på grov, tänker jag :)
M.a.o "normalgrov" hade väl möjligen funkat, men jag hade inte velat lägga något nättare på ett grövre sto.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp