Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Det beror ju såklart på HUR den hoppar 1.30 banor. Jag hade en ponny som hoppade hinder på 1.30 och han var väl inget unikt i mer än att han var modig och hade ett stort hjärta...
Men bara för att ts har lite skev syn på bra och normalt behöver man hu inte förringa att 1.30 för en ponny är en BRA ponny. Inte unik men inte bara normal heller...

Vi tävlade aldrig mycket pga min katastrofpanik i tävlingssituationer, men tränade regelbundet banhoppning för en A-tränare i fälttävlan under ett par år och då hoppade vi stort. Hon hade vinster i LA med tidigare ägare, och hoppade klokt och snålt.
Jag tycker inte jag har förringat att det var en bra ponny? Det var helt klart en bra ponny, men hon var inget extraordinärt.
 
Jag tycker en stor del av konversationen och byggnad och exteriör har spårat lite här. Skulle rekommendera er att läsa Henrik Brinkmann's ingående analys kring hur de bästa dressyrhästarna är byggda, och vad de har gemensamt.
Det känns som att vissa i tråden läser "grov" och ser en ardenner framför sig, vilket blir helt snedvridet i den här diskussionen. TS talar såklart om "grov" ur ett ridhästperspektiv. Här kan ni se en grov häst (som också råkar vara idealiskt byggd för GP): http://stallionai.co.uk/stallions/totilas/

Angående hur mycket "talang" en häst måste ha för att utbildas t.o.m msv dressyr - Ingen. Mer än den som sitter på ryggen.

Amen! :bow:
Totilas är typ min idealtyp av halvblod - om man bara hade kunnat krympa honom typ 1 dm....
 
Okej. Eftersom att du i en annan tråd uttryckte att det inte fanns några tillräckligt grova avelshästar/linjer i sverige så antog jag att du syftade på något helt annat än Totilas i typ.

Inte att det inte fanns, men att det fanns rätt så få, och att det var roligt att få in något annat än bara "holländska sprattelgubbar".
 
Inte att det inte fanns, men att det fanns rätt så få, och att det var roligt att få in något annat än bara "holländska sprattelgubbar".
Jag har verkligen försökt begripa och få ihop allt, men det är jättesvårt.
I sverige finns det mest tunna ”sprattelgubbar” så vi behöver få in mer tyngre avelsmaterial?
Du vill ha en häst som inte rör sig så mycket men Totilas är idealet?
Totilas är bra i typ men i övrigt vill du helst se modell ”ridskolehäst från 90-talet”? Och du anser inte att vi har annat avelsmaterial i sverige som är likt Totilas i grovlek?

Jag är alltså genuint intresserad av att förstå vad du menar. Har tidigare frågat efter exempel, men det har du inte gett någon respons på.
 
Eller är det så att det är de stall du känner till? Småstallen utan ridhus gör ju liksom inte så mycket reklam för sig. De ligger där i all stillhet, folk har sina hästar där och rider lite på volten när underlaget tillåter, och annars rider de ut. De är inte med i någon klubb och tävlar aldrig.
Oj, vilken generalisering. Jag känner massor av folk som tävlar på högre nivå utan att ha ridhus på gården. Jag känner till folk som har hästarna som jobb, som sin försörjning och inkomst, utan att ha ridhus på gården.

Självklart går det att tävlingssatsa utan att ha eget ridhus, med en ordentlig och välskött paddock kommer man långt. Men det är såna som inte ser begränsningar i allt. Hästarna är skapta för att vara utomhus, de som sätter begränsningarna är vi människor. :)
 
Skulle jag komma i ett sådant läge skulle spontant sett pengar vara den minsta frågan, ett gott hem skulle gå före allt. Och jag kanske har fundamentalt fel nu men, en SWB, även om den är av äldre/tyngre stam och 158 cm i mkh, så tror jag att man kan få iaf en 20-30 000 kr om den är utbildad LA-MsvC dressyr och inte har en massa skador.

Du är ganska orealistisk i många av dina tankar när det gäller häst...
Häst som går LA-MSV C (jo, jag vet att jag omformulerade från "utbildad" till "går") är en helt annan prisklass än 20-30 tusen om den inte är lastgammal.

Jag tänker som flera andra i den h är tråden: jag tycker att du tänker fel i dina avelstankar. Om inte annat så för att avel är något av ett lotteri. Man kan visserligen skapa sig goda förutsättningar för ett visst resultat, men att "beställa" storlek och temperament på ett föl är väldigt förhoppningsfullt.

Nej, köp dig i stället en 3-4-åring. Om du är intresserad av det som "marknaden" inte vill ha så kan du köpa till trevligt pris och får då en individ du ser hur den är till sättet, och var den landar i storlek.
Det är inte särskilt billigt att själv avla fram den där hästen heller: om man tänker in alla kostnader så hamnar du på en 3-4-åring på en tillverknings- och underhållskostnad som med mycket stor säkerhet överstiger 50000kr (orkar inte räkna så noga, men lågt räknat 10000kr i språng, sedan kostar det 2-5 tusen för registrering och pass, så ska den ha vaccinationer och avmaskningar och foder; räknar jättelågt med 10 tusen per år i foder och uppehälle...; om du inte äger egen gård så kostar den rimligen 2-5 tusen i månaden i uppstallning (billigaste jag kan hitta på inklusive foder och strö är 2000kr och då pratar vi INTE Stockholmspriser)) så om du lägger undan de pengar som skulle gått till "tillverkning" av häst så kan du köpa en för bortemot hundra tusen... och då veta vad du får.
 
Vilken tråkig attityd det var här i tråden. Jag tycker absolut man kan föda upp en häst åt sig själv som är den typ man själv vill ha. Speciellt om man har rimliga förväntningar om vad den skulle kunna gå att säljas för. En trevlig frisk hobbyhäst går definitivt att sälja för 50 000.
Jag har inte jättebra koll på hingstar som lämnar litet då jag själv vill öka storleken på mina stons avkommor, men med de kriterier som TS har så skulle jag rekommendera att titta på hopphingstar också eftersom de har mindre schwungfull trav och ofta har bra temperament med ridbarhet. Dirco Hästak är ju ganska ädel, men skulle kanske kunna ge en trevlig mindre avkomma med kapacitet för medelsvåra klasser i hopp och dressyr med ditt sto.
 
:eek: :eek: :eek:
Min definition av "normal utbildning" och som verkar vara allmängiltigt här i krokarna, är LB dressyr och LD-LC hoppning..........

Jag har larvat runt på LB dressyr på drygt 60% på fyraårig fjording år 2013.
Och larvat runt LB dressyr på 62-64% på sex- respektive sjuårig fjording.
I hästklasser eftersom jag är för gammal för ponnyklasserna.

Det kan väl knappast ses som någon större bedrift att ta sig runt LB dressyr på godkända procent (alltså 60% och däröver) på något som påminner om ett "halvblod".

Jag håller med dem som skriver att "vilken häst som helst" kan gå LA dressyr.
För vissa kräver det betydligt mer träning än för andra.
Men att träna upp en häst dithän ska inte vara någon omöjlighet för en ryttare som kan rida.

Själv kan jag inte få upp vilken häst som helst till den nivån - min hittills "bästa" merit är att rida på drygt 61% i MSV C på en kallblodstravare som jag ridit in själv. Men det var en start, det. Ingen "normalnivå".

Och så har jag några resultat på 56-59% i MSV C på samma gamla travare.
Och i likartad nivå, mellan 55 och 60% i LA på en fjording.

Så ett gäng halvrisiga resultat på några halvrisiga hästar av icke dressyrtyp.
Och insikten att det går att träna upp hästarna men att det - i mitt fall - är piloten som brister (plus, förstås, att det måste få ta lite tid för hästkrakarna att träna; travaren blir i år tretton år, och den äldsta av fjordingarna jag syftar på här, den som gick LB över 60% som fyraåring, blir nio år i år).
 
Inte att det inte fanns, men att det fanns rätt så få, och att det var roligt att få in något annat än bara "holländska sprattelgubbar".
Nu hänger jag inte med? Totilas är ju just precis holländsk, och väldigt rörlig. Vilka hingstar är ”holländska sprattelgubbar” som du ser det?

Generellt har man väl jobbat hårt i svensk avel med att förbättra typen, få mer högställt och ädlare och vackra, ädla huvuden. Där är det nog väldigt få som vill tillbaka till grovt och lågställt. När det gäller temperamentet så verkar trenden just nu i dressyraveln vara ridbart och arbetsvilligt, inga elektriska nervknippen.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp