Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Jasså, är det inte? :eek:
Att man inte vill ha något som ser ut som en rakad tinker förstår jag, men "grov" i en halvblodskontext och runt 155-160 cm trodde jag var väldigt eftersträvansvärt bland dressyrhobbyfolket?
Här är små dressyrhästar under 170 cm kommer det till hästar under 165 cm kallas det övervuxen ponny (med glimten i ögat).

Har ett dressyrstall bortanför mig med 17 boxar och hästarna i stallet är 1 ponny, 4 hästar under 170 cm och resten över 170 cm så ingen under 165 cm (förutom B ponnyn då:D)

Utöver ponnyn och yngre hästarna ligger nivån på medelsvår B, A och George för dom flesta och någon på int, 1.
Alla på hobby med ca 1 tävling/ månad under säsong.

Mest poppis hoppklasser tycker jag är 130 och 135 cm, är dom som blir fortast fulla iallafall.
 
Jag undrar om du inte blandar ihop grov med ”krallig”/välmusklad? Dressyrhästar är ju väldigt sällan taniga om de rids väl, men det är ju muskler och inte grovhet.
Annars fattar jag verkligen inte varifrån du fått att det skulle vara bättre med en grov häst?
Du har ju inte svarat på mina inlägg i tråden.
 
Jag undrar om du inte blandar ihop grov med ”krallig”/välmusklad? Dressyrhästar är ju väldigt sällan taniga om de rids väl, men det är ju muskler och inte grovhet.
Annars fattar jag verkligen inte varifrån du fått att det skulle vara bättre med en grov häst?
Du har ju inte svarat på mina inlägg i tråden.

Nja. Välmusklade ja, men sedan inte heller allt för lätta i "grundtyp" heller, tänker jag :)
 
Svårklass som OS, kanske inte, svårklass som nationell 150 cm, ja det kan nog gå.
Vad anser du eg att dressyr är? Jag får lite känslan av att du ser det som ett antal konster som hästarna lär sig, och då tycker du inte att de behöver kunna så svåra konster för att hoppa? Men dressyr handlar ju om hur välriden hästen är, hur balanserad, hur väl den går att reglera. Är den välriden, reglerbar och balanserad kan du också rida svårare dressyrprogram, du behöver liksom inte lära in dressyrkonster. Samma förmågor behövs i hoppningen. Samling är en annan sak - för att kunna hoppa, korta, länga höga hinder på svåra distanser behöver hästen vara bakbensdriven, ju mer den kan samla sig, desto mer power framåt och vändbarhe.
 
Vad anser du eg att dressyr är? Jag får lite känslan av att du ser det som ett antal konster som hästarna lär sig, och då tycker du inte att de behöver kunna så svåra konster för att hoppa? Men dressyr handlar ju om hur välriden hästen är, hur balanserad, hur väl den går att reglera. Är den välriden, reglerbar och balanserad kan du också rida svårare dressyrprogram, du behöver liksom inte lära in dressyrkonster. Samma förmågor behövs i hoppningen. Samling är en annan sak - för att kunna hoppa, korta, länga höga hinder på svåra distanser behöver hästen vara bakbensdriven, ju mer den kan samla sig, desto mer power framåt och vändbarhe.

Jag ser det både som en grund, med reglerbarhet, balans, lösgjordhet etc. Etc. Men också som "konster" på högre nivå som t.ex. skolorna och piruetter.
 
Jag ser det både som en grund, med reglerbarhet, balans, lösgjordhet etc. Etc. Men också som "konster" på högre nivå som t.ex. skolorna och piruetter.
Och du tror inte att du behöver kunna rida skolor och piruetter eller ha den grund som krävs ens för Msv C-Msv B för att kunna rida svår klass i hoppning? (och även skolor och piruetter är resultat av god grundridning, om hästen är balanserad och svarar för hjälperna och stark nog kan du göra rörelserna. De är inga cirkuskonster)
Det här är ju ett stickspår i diskussionen, men på sitt sätt hör det ändå hit - eftersom det ändå är rätt bra att ha lite koll om man vill avla kan jag tycka.
 
Jag tycker en stor del av konversationen och byggnad och exteriör har spårat lite här. Skulle rekommendera er att läsa Henrik Brinkmann's ingående analys kring hur de bästa dressyrhästarna är byggda, och vad de har gemensamt.
Det känns som att vissa i tråden läser "grov" och ser en ardenner framför sig, vilket blir helt snedvridet i den här diskussionen. TS talar såklart om "grov" ur ett ridhästperspektiv. Här kan ni se en grov häst (som också råkar vara idealiskt byggd för GP): http://stallionai.co.uk/stallions/totilas/

Angående hur mycket "talang" en häst måste ha för att utbildas t.o.m msv dressyr - Ingen. Mer än den som sitter på ryggen.
 
Jag tycker en stor del av konversationen och byggnad och exteriör har spårat lite här. Skulle rekommendera er att läsa Henrik Brinkmann's ingående analys kring hur de bästa dressyrhästarna är byggda, och vad de har gemensamt.
Det känns som att vissa i tråden läser "grov" och ser en ardenner framför sig, vilket blir helt snedvridet i den här diskussionen. TS talar såklart om "grov" ur ett ridhästperspektiv. Här kan ni se en grov häst (som också råkar vara idealiskt byggd för GP): http://stallionai.co.uk/stallions/totilas/

Angående hur mycket "talang" en häst måste ha för att utbildas t.o.m msv dressyr - Ingen. Mer än den som sitter på ryggen.
Fast titta på den häst som TS lagt in som exempel. Totilas är ljusår ifrån denne.
 
Apropå sidospåret.

Nog för att hästen var välriden och stark att kunna vad som motsvara lätta och msv klasser men kvalitén på utförandet var inte dressyrmässigsa (TR) så han hade inget att göra ens i lätta klasser = skulle aldrig få för mig att säga att han var utbildad i dressyr.
 
@Dressyrtjejen_97
Jag tänker lite såhär, är det inte lättare att istället titta på "färdigtillverkad" häst som har blivit liten och rejäl? Idag så är det inte många i SWB-aveln som medvetet försöker få fram 155-160 hästar av grövre modell, för det är inte vad som efterfrågas. Dock blir det ju ibland så ändå.
Alltså jag menar att det nog är svårt att hitta en SWB-hingst som uppfyller önskan om "grov och liten" som avelsmål, och i aveln är det ju lite lotteri med - har du otur får du en stor, sprattlig med kass gång... Eller nåt annat "skoj". Det enklaste är ju att titta på hästar som redan finns, som uppfyller dina önskningar.


* apropå lotteriet; kompisen har ett ganska stort sto som betäcktes med Sibelius i hopp om att krympa avkomman lite (kompisen är ganska nätt), avkomman mättes nyss till 152cm -1 år gammal :p
 
Den är liten, har kort hals, tråkig överlinje och rakhasig. Efter vad man kan se på en dålig, uppsutten bild.

Chockerande att tro att vi tittar på samma häst. Jag ser en häst med hals av lagom längd som är högt ansatt. Ryggen är av lagom längd och varken stram eller svag. Länden är kanske något lång, men det var vanligt på den tiden, och det är inte en direkt svag punkt då en för kort länd ofta blir stram/låst. Korset är väldigt fint och bäckenet har tillräcklig längd. Och jag tycker faktiskt inte hästen ser särskilt rakhasig ut, för mig är detta rakhasighet: https://flyinge.se/hast/total-hope/

Det jag kunde önska vore en nättare nacke-huvudövergång. Sen att det inte är en snygg häst, det är en annan sak och mycket upp till personlig smak.
 
Här är små dressyrhästar under 170 cm kommer det till hästar under 165 cm kallas det övervuxen ponny (med glimten i ögat).

Har ett dressyrstall bortanför mig med 17 boxar och hästarna i stallet är 1 ponny, 4 hästar under 170 cm och resten över 170 cm så ingen under 165 cm (förutom B ponnyn då:D)

Utöver ponnyn och yngre hästarna ligger nivån på medelsvår B, A och George för dom flesta och någon på int, 1.
Alla på hobby med ca 1 tävling/ månad under säsong.

Mest poppis hoppklasser tycker jag är 130 och 135 cm, är dom som blir fortast fulla iallafall.
Var bor du, och vad är det för stall? De jag känner som rider på den nivån har antingen hästarna som yrke, eller satsar typ allt på hästarna (dvs, inget avancerat jobb och inga barn). ”Normalryttaren”, som jobbar med annat och har barn har en häst som inte tävlar alls, eller möjligen enstaka starter i lätt klass. I Stockholmstrakten är det definitivt i lätt klass man hittar flest starter också, det är fler som startar .95 än vad som startar 1,30.
 
Alltså, jag tror att du behöver ändra på din uppfattning om dressyr och utbildning. LA-MsvC är inte så svårt, men sen är det klart att det är svårt att få till de sakerna på tävling, det är en helt annan sak! Att ha en häst som är utbildad till MsvC säger inte så mycket mer än att den är inriden och har tillräcklig balans för att gå förvänd, skolor och enkla byten, vilket i princip alla hästar klarar.

Dressyrrörelserna är inga trick som hästen lär sig utan snarare ett kvitto på hur stark, balanserad, lydig och bärig en häst är.

Så att en häst "kan gå MsvC" är inget som begränsar, för det klarar nästan alla hästar med lite träning. En sådan häst du beskriver kanske är lättare att hitta i en annan ras än SWB? :)
 
Ja, jo det har du ju rätt i.
Det ligger ev. något i det du säger, ja. :angel:
Härikring är en dressyrhäst som går LA på stadiga 60% och en hoppdito som går stadiga LB (110 cm) ansedda som "riktigt bra hästar för den satsande amatören". Min världsbild flög visst in i väggen känner jag...:nailbiting:

Min lilla new forest (142cm, D-ponny) gick LA på 60-65% och hoppade 130-banor utan att vara något extraordinärt :p
 
Var bor du, och vad är det för stall? De jag känner som rider på den nivån har antingen hästarna som yrke, eller satsar typ allt på hästarna (dvs, inget avancerat jobb och inga barn). ”Normalryttaren”, som jobbar med annat och har barn har en häst som inte tävlar alls, eller möjligen enstaka starter i lätt klass. I Stockholmstrakten är det definitivt i lätt klass man hittar flest starter också, det är fler som startar .95 än vad som startar 1,30.
Jag har samma erfarenhet som @nullo-modo och då strax norr om Uppsala.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 192
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 622
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp