Dressyrhingst som lämnar litet och "grövre"?

Var bor du, och vad är det för stall? De jag känner som rider på den nivån har antingen hästarna som yrke, eller satsar typ allt på hästarna (dvs, inget avancerat jobb och inga barn). ”Normalryttaren”, som jobbar med annat och har barn har en häst som inte tävlar alls, eller möjligen enstaka starter i lätt klass. I Stockholmstrakten är det definitivt i lätt klass man hittar flest starter också, det är fler som startar .95 än vad som startar 1,30.
Bor mellan Göteborg och Kungsbacka, mest hästfolk känner jag i Kungsbacka.
Någon som inte tävlar är ju inte direkt en satsande hobbyryttare eller ens någon som tävlar alls.
 
Jag anser att en rent allmänt korrekt exteriör väger tyngre än att det just är en "perfekt dressyrexteriör", även om jag i andra hand gärna hade sett att exteriören var lite "åt dressyrhållet" också.
Har du koll på vad som är en korrekt exteriör, hur olika vinklar och mått påverkar hästen och ridningen?

Att avla är skitkomplicerat. Det funkar liksom inte så att du avlar på ett sto och en hingst och får det bästa från de två. Du avlar på hela stammen, det kan finnas gener som inte syns hos båda parter men kommer fram i en avkomma. Du kan även lyckas få det sämsta från båda sidor och det är vad jag brukar utgå från. Är jag nöjd om jag får en kombination av det sämsta från båda? Är svaret nej är det fel hästar att avla på. Även med korrekt avvägning och perfekt matchning är det ett lotteri (men vinstchansen är betydligt högre).

Jag vet flera helsyskon som ser ut som natt och dag, både i storlek, grovlek och rörelser och allt.

Sen har jag personligen lite svårt för när man ska gå emot avelsmålen i en ras och avla fram hästar som inte alls är rastypiska för att man inbillar sig en massa fel på de bra hästarna i rasen. Förekommer en hel del bland islandshäst för att folk vill ha trevliga ridhästar "istället" för en funktionell tävlingshäst. Men avlar man på bra psyke går det alldeles utmärkt att lulla runt i skogen på hästar som gått VM också. De som avlar åt annat håll brukar istället lyckas få fram sämre exteriör (=sämre ridbarhet och ibland även hållbarhet) och sämre gångarter sett till takt och stabilitet (fast de själva har fått för sig att det enda som gör att de bättre hästarna har bättre gångarter är de stora rörelserna).

Så det kanske inte är fel att titta på andra raser istället, som passar dina mål och behov bättre. Alternativt att låta bli att försöka avla fram din drömhäst och försöka hitta den redan färdigtillverkad istället. För det är dyrt att avla också. Min tvååring hade kostat mig över 50'000 kr, när hon var två veckor gammal. Nu har hon kostat ännu mer och är fortfarande ett par år ifrån ridduglighet, hade jag lagt de pengarna hon kostat innan hon är färdig ridhäst hade jag kunnat välja och vraka rätt friskt bland hästarna på marknaden.

Jag är varken insatt i dressyr eller halvblodsavel, men har träffat på massor av trevliga halvblodshästar som varken är hispiga, sprattliga eller grova, exteriör och psyke är ju olika saker. Och vad gällde utbildning var jag övertygad om att LA/LA är i princip minimikrav för att det ska anses som utbildning över huvudtaget, vad jag förstått är det snarare "grundutbildning" på en bra nivå.
 
Var bor du, och vad är det för stall? De jag känner som rider på den nivån har antingen hästarna som yrke, eller satsar typ allt på hästarna (dvs, inget avancerat jobb och inga barn). ”Normalryttaren”, som jobbar med annat och har barn har en häst som inte tävlar alls, eller möjligen enstaka starter i lätt klass. I Stockholmstrakten är det definitivt i lätt klass man hittar flest starter också, det är fler som startar .95 än vad som startar 1,30.
Glömde lite, stallet länge in på vägen är ett helt vanligt stall som hyr ut boxar, dom som har hästar där tror jag alla jobbet heltid inom olika yrken och barn skaffandet mellan 1 till 3 och som många andra har en hel del jobbat i stall som yngre, så helt vanligt hästfolk med andra ord.
 
Bor mellan Göteborg och Kungsbacka, mest hästfolk känner jag i Kungsbacka.
Någon som inte tävlar är ju inte direkt en satsande hobbyryttare eller ens någon som tävlar alls.
Nej, satsande hobbyryttare är det ju inte. De flesta hästägare häromkring satsar inte direkt, man har fullt upp med att öht hinna med hästen. Så satsningen består ju ffa i att alls ha häst. De flesta hästägare har aldrig jobbat med hästar, de har helt andra yrken.

Går man i ett random stall i Stockholmstrakten, så är definitivt inte så att alla hästarna i stallet tävlar Msv och uppåt. De flesta stall har ju inte eget ridhus, och bara det krånglar ju till en tävlingssatsning. Och i stall som har ridhus, tränare etc så är det i regel rätt dyrt, och för att ha råd med det krävs ett välbetalt jobb, vilket i sin tur har tagit tid och energi att få, och då har man inte också hunnit utveckla sin ridning till den nivån.
 
Jag tycker en stor del av konversationen och byggnad och exteriör har spårat lite här. Skulle rekommendera er att läsa Henrik Brinkmann's ingående analys kring hur de bästa dressyrhästarna är byggda, och vad de har gemensamt.
Det känns som att vissa i tråden läser "grov" och ser en ardenner framför sig, vilket blir helt snedvridet i den här diskussionen. TS talar såklart om "grov" ur ett ridhästperspektiv. Här kan ni se en grov häst (som också råkar vara idealiskt byggd för GP): http://stallionai.co.uk/stallions/totilas/

Angående hur mycket "talang" en häst måste ha för att utbildas t.o.m msv dressyr - Ingen. Mer än den som sitter på ryggen.
Jag undrar om @Dressyrtjejen_97 tycker att Totilas är grov?
Jag har nämligen uppfattat, här och i andra trådar, att hon inte tycker den ”typen” är grov. Men jag kan ju ha missförstått :)
Om jag har missförstått beror det troligen på att du @Dressyrtjejen_97 ör rätt så selektiv i vilka följdfrågar du svarar på och inte..
 
Här är små dressyrhästar under 170 cm kommer det till hästar under 165 cm kallas det övervuxen ponny (med glimten i ögat).

Har ett dressyrstall bortanför mig med 17 boxar och hästarna i stallet är 1 ponny, 4 hästar under 170 cm och resten över 170 cm så ingen under 165 cm (förutom B ponnyn då:D)

Utöver ponnyn och yngre hästarna ligger nivån på medelsvår B, A och George för dom flesta och någon på int, 1.
Alla på hobby med ca 1 tävling/ månad under säsong.

Mest poppis hoppklasser tycker jag är 130 och 135 cm, är dom som blir fortast fulla iallafall.
Gjord en enkel sökning i TDB, och det ser inte ut som att du har rätt. Söker jag på hopptävlingar i Göteborg under våren så finns det nio tävlingar med klasser 90-120, och en tävling som har en 1,30 klass. Rimligen är 1,30 inte den vanligaste klassen som folk startar i. Däremot kan det säkert vara så att den där enda 1,30-klassen blir full, eftersom det bara finns en. Men uppenbarligen tillräckligt med ryttare i lätt klass för att fylla nio tävlingar.
 
En new forest som går 1,30 bland stora hästar med bra resultat skulle jag säga är rätt extraordinär, jo. Jag har aldrig sett någon, det kan inte finnas så många?

Jag skrev aldrig att hon gick 130 bland stora hästar, jag skrev att hon hoppade 130-banor. Det gjorde alla ponnyer i vår hoppgrupp, ingen av dem var maxad. Så nej, extraordinärt tycker jag inte att det är. Det är ju MsvA för d-ponny.
 
Nej, satsande hobbyryttare är det ju inte. De flesta hästägare häromkring satsar inte direkt, man har fullt upp med att öht hinna med hästen. Så satsningen består ju ffa i att alls ha häst. De flesta hästägare har aldrig jobbat med hästar, de har helt andra yrken.

Går man i ett random stall i Stockholmstrakten, så är definitivt inte så att alla hästarna i stallet tävlar Msv och uppåt. De flesta stall har ju inte eget ridhus, och bara det krånglar ju till en tävlingssatsning. Och i stall som har ridhus, tränare etc så är det i regel rätt dyrt, och för att ha råd med det krävs ett välbetalt jobb, vilket i sin tur har tagit tid och energi att få, och då har man inte också hunnit utveckla sin ridning till den nivån.
Oj viken skillnad, här är ridhus eller ridbar paddock året runt mer standard än utan, är det utan så inte mer än 10 min skritt till ett stall som har.
Ett stall skulle gapa ganska tomt utan ridmöjligheter här.

Tränare håller oftast till på sin egna gård eller kommer ut om det är flera så det blir en helkväll, men finns en hel del tränare för mig som bor lite mer off bara 10 min bort med transport.
 
Står väl inte att den tävlades bland stora hästar. MsvB/MsvA (?) för D-ponny är väl 130cm om jag inte minns fel..
Även det är ju en rätt bra ponny. Inte extraordinärt-aldrig-sett-något-liknande-nivå, men extraordinärt som i att om ponnyn är frisk och gör det bra, så lär den kosta en del, och inte vara en genomsnittsponny. En ponny som plockar rosetter i 1,30 är en bra tävlingsponny, något lite extra.
 
Men det är ändå en rätt jäkla bra ponny :).

Ja, det säger jag inget emot :p Men hon var inte extraordinär eller ett unikum på något sätt.
Kommentaren var ett svar till TS som tyckte att en storhäst som går LA på stadiga 60% och hoppar stadiga 110-klasser är en riktigt bra häst för en satsande amatör.
 
Oj viken skillnad, här är ridhus eller ridbar paddock året runt mer standard än utan, är det utan så inte mer än 10 min skritt till ett stall som har.
Ett stall skulle gapa ganska tomt utan ridmöjligheter här.

Tränare håller oftast till på sin egna gård eller kommer ut om det är flera så det blir en helkväll, men finns en hel del tränare för mig som bor lite mer off bara 10 min bort med transport.
Eller är det så att det är de stall du känner till? Småstallen utan ridhus gör ju liksom inte så mycket reklam för sig. De ligger där i all stillhet, folk har sina hästar där och rider lite på volten när underlaget tillåter, och annars rider de ut. De är inte med i någon klubb och tävlar aldrig. Finns hur många såna stall som helst, men man stöter väl aldrig på dem, eller hästarna som står där, om man själv rider 1,30. De flesta av Sveriges hästägare tävlar inte öht.

Lite som att du tror att alla tävlar 1,30 för att du själv gör det och klassen blir full, när det i själva verket går nio lättklasstävlingar på varje tävling med 1,30. men om du själv inte tävlar i lätt klass, så märker du inte hur många såna tävlingar, och hur många såna ekipage det finns.

Lite som att man skulle fråga Henrik von Eckerman eller nån annan i eliten, och han skulle säga att de flesta ryttare rider 1,45 och högre, för att han själv aldrig ser annat i sitt liv. Eller att jag skulle säga att det finns inga som rider 1,45, eftersom ingen i mitt stall gör det.
 
Gjord en enkel sökning i TDB, och det ser inte ut som att du har rätt. Söker jag på hopptävlingar i Göteborg under våren så finns det nio tävlingar med klasser 90-120, och en tävling som har en 1,30 klass. Rimligen är 1,30 inte den vanligaste klassen som folk startar i. Däremot kan det säkert vara så att den där enda 1,30-klassen blir full, eftersom det bara finns en. Men uppenbarligen tillräckligt med ryttare i lätt klass för att fylla nio tävlingar.
Sökte Halland och ja mer träffar på 100 än 130 tack vare CR som ju inte är tävling och att krk har unghäst hoppning på onsdagar.
 
Ja, det säger jag inget emot :p Men hon var inte extraordinär eller ett unikum på något sätt.
Kommentaren var ett svar till TS som tyckte att en storhäst som går LA på stadiga 60% och hoppar stadiga 110-klasser är en riktigt bra häst för en satsande amatör.

denna uppfattning har Ts alltid haft och den ställer vad jag sett, till det en hel del ang. världsbild och världsuppfattning i många diskussioner. MSV för TS är en jättebemärkansvärd grej = en superutbildad häst..... Likaså att rida på 60% i en LB är en jätteprestation typ.....
 
denna uppfattning har Ts alltid haft och den ställer vad jag sett, till det en hel del ang. världsbild och världsuppfattning i många diskussioner. MSV för TS är en jättebemärkansvärd grej = en superutbildad häst..... Likaså att rida på 60% i en LB är en jätteprestation typ.....

60% är väl inte ens en "godkänd" ritt om man ska vara petig.
 
Eller är det så att det är de stall du känner till? Småstallen utan ridhus gör ju liksom inte så mycket reklam för sig. De ligger där i all stillhet, folk har sina hästar där och rider lite på volten när underlaget tillåter, och annars rider de ut. De är inte med i någon klubb och tävlar aldrig. Finns hur många såna stall som helst, men man stöter väl aldrig på dem, eller hästarna som står där, om man själv rider 1,30. De flesta av Sveriges hästägare tävlar inte öht.

Lite som att du tror att alla tävlar 1,30 för att du själv gör det och klassen blir full, när det i själva verket går nio lättklasstävlingar på varje tävling med 1,30. men om du själv inte tävlar i lätt klass, så märker du inte hur många såna tävlingar, och hur många såna ekipage det finns.

Lite som att man skulle fråga Henrik von Eckerman eller nån annan i eliten, och han skulle säga att de flesta ryttare rider 1,45 och högre, för att han själv aldrig ser annat i sitt liv. Eller att jag skulle säga att det finns inga som rider 1,45, eftersom ingen i mitt stall gör det.
Jobbat som hovslagare i området så har åkt runt och sätt även många små stall i krokarna i det jobbet, även små stall med 3 hästar har paddock som funkar på vintern eller bor nära ett stall som har.
 
Ja, det säger jag inget emot :p Men hon var inte extraordinär eller ett unikum på något sätt.
Kommentaren var ett svar till TS som tyckte att en storhäst som går LA på stadiga 60% och hoppar stadiga 110-klasser är en riktigt bra häst för en satsande amatör.
Det beror ju såklart på HUR den hoppar 1.30 banor. Jag hade en ponny som hoppade hinder på 1.30 och han var väl inget unikt i mer än att han var modig och hade ett stort hjärta...
Men bara för att ts har lite skev syn på bra och normalt behöver man hu inte förringa att 1.30 för en ponny är en BRA ponny. Inte unik men inte bara normal heller...
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 166
Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
4 607
Senast: Nafayette
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp