Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Victovie

Trådstartare
Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja!
Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36) ue.Don Primero(e.Donnerhall) - Tip Top(e.Master) - Maraton - Galant.

"Liljas" moder Forsythia har gångartsdiplom på kvalitets, vinster o placeringar upp tom 77%(2ggr) i LB dressyr, 70% i LA. Mormodern Frida har startat upp tom MsvA dressyr, med vinster o placeringar i MsvB upp till 72%.

Lilja har själv ärvt sin fars stora gångarter, men med mycket bättre bakben än han. Tyvärr kommer vi aldrig få veta hur hennes ridbarhet är då hon skadades allvarligt bara ett par veckor gammal när hon hamnade under sin mamma vid bus i hagen och fick kotcesambenet i ena framkotan krossat. Lyckligtvis ska hon hålla för avel enligt bedömning av flera veterinärer som har kollat röntgenplåtarna. Skulle ha blivit min påläggskalv, och det hon visade i hagen före olyckan fick mig hoppas att hon skulle bli min lilla stjärna...


Lilja som föl
SM021.jpg


I vinter
Kopiaav4-8jan09029.jpg

4-8jan09036.jpg


Topaasch (egentagna bilder från hingstvisning på Tullstorp)
Topaasch.jpg

Topaasch2.jpg


Forsythia som 4år (1½år sedan)
16sept001.jpg


Frida, långlinjerad.
10-12aug019.jpg




Vad jag söker är främst ridbarhet, bra stabilt temperament, men även gångarter. Förhoppningen är att kunna få fram en avkomma som vi kanske kan behålla o i framtiden kunna tävla i de högre klasserna, alternativt sälja och då ha ett bra försäljningsvärde.
Funderingarna går bland annat runt Roosevelt, väldigt nyfiken på Lingh nu när han har kommit till Flyinge! Flemmingh- och Florestan-blodet har vi funderat mkt på.
Andra vi funderat på är ex Peking och C..(brun hingst Flyinge hade i sitt program för ett par år sedan som jag aldrig minns namnet på :o ) i Tyskland (hoppstammade), Quaterback och Loredes. Samtidigt känner man sig lite osäker på att få in fullblod i stammen då hon har Jazz så pass nära, plus en viss del nerver redan från mödernet. Hon har inte visat upp särskilt mkt nerver ännu, däremot är hon mkt känslig, så jag tror där finns en del (eller en hel del).

Vad tror ni? Fler intressanta hingstar? Vilka linjer tro ni skulle passa att korsa med hennes?
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Spånar bara lite, men om bilden av henne är rättvisande, så funderar jag på om nästa steg i avelsarbetet skulle vara att snäppa upp exteriören? Det ser ut som överlinjen kunde förbättras?

Där kunde kanske Saigon vara ett alternativ, såg också att hennes mamma har ett syskon efter honom, så då vet du ju lite om hur kombinationen skulle bli.

Det lilla jag kan om Flemmingh är att det är känsliga hästar med mycket nerv, kanske blir det lite mycket?

R-blodet, som du tänkte, kan säkert passa också.

Men jag skulle nog lägga en dressyrhingst, inte en hopphingst på henne. Finns ju massor av dressyr, men väldigt lite hoppning i hennes stam.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Floresco
Sandakan
Wladimir OA
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Som hon ser ut idag så är hennes överlinje inte den bästa nej, främst manken som vuxit till sig väldigt mkt senaste halvåret. Hoppas att det kommer växa till sig då hon var snygg som föl.

Okej, då kan man se som ett litet varningstecken på flemmingh då, för nerver tror jag vi har ganska tillräckligt av.

Saigon ja! Jo Figharo var ett underbart litet charmtroll, precis som Lilja gjorde som föl så rörde han sig mkt i uppförsbacke. Så det är ngt jag absolut kan tänka mig.

Anledningen till att jag funderade på de två med hoppstam var för att de själva tävlar och är framgångsrika inom dressyren vad jag kunnat läsa mig till änsålänge, med mkt bra gång. Behöver dock mer info om avkommor m.m. Förhoppningen var att hoppblodet även skulle vara stabilare, ge den bra typen av nerv. *Funderingarna bakom*
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Floresco är verkligen intressant!
Sandakan går tyvärr bort pga hans temperament
Wladimir har vi funderat över en del innan, tittat en del på honom med live, dock lite skeptisk till hans exteriör (vill helst ha en annan modell på avkomma, ex som Saigon). Och om det stämmer med Flemminghs förärvning med nerverna så kan det riskera bli lite kaka på kaka.
Tack för tipsen!
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Inser att jag säger emot mig själv här, men Wladimir OA kanske vore ngt att titta närmare på. Hans exteriör med lite kortare kors ser ut att komplettera hennes, mycket bakben också (även om du säger att hon har mer bakben än Topaasch kan det ju vara värt att inte ta en hingst till med den svagheten). Jag såg honom på en clinic innan han gjorde bruksprovet, och blev imponerad över psyket och koncentrationsförmågan, framförallt för sin ålder. Där har du ju F-blodet också, också lite linjeavel på Donnerhall, det behöver ju inte vara fel.

Men som typförbättrare tror jag Saigon är svårslagen bland dressyrhingstarna, iaf när det gäller överlinje och halsansättning.

Det beror ju lite på vad du ska göra med avkomman, för framtida avel kanske Saigon vore ett bättre val, men t ex Floresco är säkert ett flashigare namn att ha i stamtavlan. Men å andra sidan, de säger ju att en vacker häst alltid går att sälja...
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Säger emot dig själv lite ja, men det gör ju aveln med? :D
Okej, får ta med det i funderingarna. F- o D-blodet är mkt eftertraktat
Forsythia vet jag såg väldigt "mogen o ganska färdig" som 2½-åring, medan Lilja här inte alls upplevs så, tvärtom ha en del kvar. Som föl var vi bombis på att hon skulle bli ca 170. Idag e hon 160 med den stora manken. Frida var motsatsen, små föräldrar som hon drog om rätt bra tidigt o slutade på 170.
Så undrar hur hon kommer se ut sen, om hon verkligen kommer bli ngt liknande hon e nu (mamman har inte så mkt manke, mormorn har däremot, men i bra mening, Topaasch vet jag ej) eller helt enkelt har mkt kvar på sin växtbana.

Avkomman kommer inte behållas för framtida avel (så som vi gjort tidigare med Frida, Forsythia o Lilja), utan för att satsa uppåt i de högre klasserna. Det är målet med denna betäckningen.
Sen vet man ju aldrig hur framtiden ter sig, så skulle man bli tvungen att sälja så vill jag helst att det ska ha ett bra försäljningsvärde. Vet ej hur folk ser på Saigon i stamtavlan, men han har ju resultat, hans far ännu mer och som du sa, de blir ofta vackra o det säljer.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Roosevelt är i mina ögon en helt fantastiskt fin hingst. Han har ju tävlat framgångsrikt en del och verkar ha bra temperament. 10 på typ och väldigt höga betyg på övriga moment. Kommer han att vara i avel i år här i Sverige? Hel klart värd att fundera vidare på.

Hohenstaufen II är en hingst som jag gillar. Mycket välproportionerlig, komplett och med hög ridbarhet. Kanske inte den flashigaste traven, men med ditt stos härstamning tror jag det räcker till.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag gillar också Saigon väldigt mycket. Tror mycket att han hade kunnat förbättra överlinjen.

Annars har Belamour gjort ett väldigt gott intryck på mig. Han verkar så otroligt cool och ridbar. Rör sig väldigt elastiskt och har 9 på benen. Dessutom räknas Bellisimo M till en av de bästa gångartsförvärvarna i Tyskland för närvarande.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja, trakhener är ju ett rätt säkert kort när det gäller typförbättring. Och Hohenstaufen är väl en av de få som finns tillgängliga i Sverige? (halvtrakhener, jag vet, men ändå).
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Off topic men:

Räknas Lingh e. Flemmingh till F-blodet? Flemmingh går tillbaka till Lacapo-Landgraf I - Ladykiller xx.

När man talar om F-blodet tänker i alla fall jag Furioso - Furioso II - Fidelio - Florestan I - osv. Men jag kan så klart tänkt fel.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Håller med om allt du skrivit om Belamour. Speciellt hans supertemperament skulle säkert passa TS sto. Hans svaghet tycker jag dock är typen och framförallt fronten, som man kunde önska var lite mer i uppförsbacke.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Off topic men:

Räknas Lingh e. Flemmingh till F-blodet? Flemmingh går tillbaka till Lacapo-Landgraf I - Ladykiller xx.

När man talar om F-blodet tänker i alla fall jag Furioso - Furioso II - Fidelio - Florestan I - osv. Men jag kan så klart tänkt fel.

Nej, Lingh räknas inte som F-blod. Wladimir OA är ue Florestan I, det var därför jag menade att man skulle få med F-blodet med honom. F-linjen är precis som du tänkte den som går tillbaka till Furioso.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja, Roosevelt är kvar för avel i sverige iår! :banana: Skulle egentligen åkt till USA, men blev kvar ett år till.

Hohenstaufen går tyvärr helt bort pga hans dåliga bakbensaktivitet. Sen är både fullblod och trakhenare en hel del nerver i (vilket han dock verkar ha fått väldigt lagom av!). I övrigt är han absolut en trevlig hingst.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Fast de säger ju att den moderna trakhenern har bättre temperament. Men angenämnt problem med hingstval ändå, kul att ha ett så välstammat sto i avel!
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Ja, kollade på Exteriör-Blup, och där var det helt klart bara Saigon eller Come Back II som alternativ bland de högst toppade hingstarna som var dressyrinriktade. Vet dock inte mkt alls om CB II?

Belamour föll vi för på bruksprovet!:d Wow liksom. Temperamentet var underbart att se, hur han klarade av stohej men ändå tryck o vilja framåt. Hört fina ord om honom via andra vänner som håller till på Flyinge då o då. 9 på benen är super också, det är många som behöver få upp kvaliten på benen. Men blev tyvärr besviken på championatet i höstas där han inte hängde ihop, inte mkt bakben, även breddade. Sen önskar jag mig en annan modell av häst än han är, har en del längre linjer hos bla mormorn som jag helst inte vill ha fram i nästa avkomma, så han har skjunkit på listan från topplaceringen, men ej borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Come Back sägs ska lämna rätt skarpt (vilket man väl kan vänta sig med tanke på stammen), så det kanske inte är optimalt. Men han har väldigt fina blup-värden. Står i Danmark.

Kanske inte det hetaste dressyrblodet heller, om man ska titta på bundeschampionaten t ex.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Okej, det var intressant att höra!
Ja, det måste jag hålla med om att det är rätt angenämnt :D. Tack! Och att hon dessutom kommer att förbli avelssto livet ut, ingen tävlingsbana som kallar. (så jag hoppas verkligen hon växer till sig så exteriören blir bättre, så den kan bli ungefär som när hon var föl).

Då e nog CB inget för Lilja
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Nu vet jag alls inte vilken storlek Ditt sto har men jag hade nog funderat på Florencio I. Där riskerar Du inte att avkomman blir för lång då han - åtminstone de avkommor jag sett - ger lite mer kompakta avkommor men inte utan linjer ändå.
De två Florencio som vi själva fött upp har båda påtagligt trevligt, lätthanterligt temperament och är väldigt sociala. Tillsammans med riktigt riktigt bra gångarter är det för mig svårslaget om man nu kan tänka sig F-blodet.
 
Sv: Dressyrhingst till sto e.Topaasch - Don Primero

Jag älskar själv Rosevelt... Men tycker även att Florencio varit ett alternativ då han har kortare rygg, däremot tror jag inte Floresco hade passat likabra då han är lite kortbent även om han rör sig i uppförsbacke. Samt så har alla Florestan-hästar jag träffat haft ett mycket trevligt temperament.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp