Dressyrkval..

M

Miss_Hanna

Hej Alla!
Jag har en fråga kring dressyrkvalen..
Jag har en 6 åring som jag rider MSV B dressyr på.
6 åringarna behöver ju inte kvala via MSV C i år, men går de inte på en viss procent detta året som 6 åring så måste de kvala nästa år när de är 7 år.
Men nu är då min fråga vilken procent de måste gå på i MSV B som 6 åring för att få stanna där nästa år?
Har hört olika besked så blev så osäker och tänkte kolla om någon här visste!
Tacksam för svar! :)
 
Sv: Dressyrkval..

62% två gånger för att få starta Msv B nästa år.
Annars får du kvala från Msv C.
Fast du får även utan att kvala rida Msv A
 
Sv: Dressyrkval..

Så det är samma regler för 6 åringar som för alla andra?
Tack för svar! :)
 
Sv: Dressyrkval..

Måste man verkligen ha 62% två ggr i den klass man vill vara kvar i? Citat från TR

"Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under det föregående eller innevarande året ej uppnått minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned en svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig enligt nedan."

Det tolkar jag som att det räcker med att man uppnår det en gång?
 
Sv: Dressyrkval..

Hm.. Jadu, det är frågan!
Men grejen är ju att han har ju fått gå MSV B i år utan att kvala för att de ska hinna kvala till tex Falsterbo och Breeders. Så frågan är om det räknas? Eller han måste ha 2 kval på 62 %?
 
Sv: Dressyrkval..

Jag kan verkligen inte tolka det som står i TR på annat sätt än att det räcker att du uppnår 62% en gång men man vet ju aldrig så du kan ju maila förbundet och fråga för säkerhets skull.
 
Sv: Dressyrkval..

Måste man verkligen ha 62% två ggr i den klass man vill vara kvar i? Citat från TR

"Ekipage som tidigare varit kvalificerat för viss svårighetsgrad, men under det föregående eller innevarande året ej uppnått minst 62.00% i svårighetsgraden, flyttas ned en svårighetsgrad och ekipaget måste åter kvalificera sig enligt nedan."

Det tolkar jag som att det räcker med att man uppnår det en gång?

Fast det gäller väl bara om dom kvalat i MsvC, denna hästen har ju inte kvalat alls (om jag fattat det rätt) utan kan gå MsvB utan kval enbart för att den är 6 år.

Ja jag vet inte.. TR är alltid utformat så att det skall ge frågetecken om precis allting..
 
Sv: Dressyrkval..

Fast det är väl så att om TS häst går en vanlig MSVB klass i år räcker det som kvalifikation om hon uppnår 62% en gång = hon får rida MSVB nästa år också utan att kvala i MSVC.
Om hon däremot inte lyckas uppnå 62% måste hon rida MSVC och kvala för att få rida MSVB, i vanliga tävlingar. Sen får hon väl starta MSVA om den är sju för att kvala.
 
Sv: Dressyrkval..

Fast det är väl så att om TS häst går en vanlig MSVB klass i år räcker det som kvalifikation om hon uppnår 62% en gång = hon får rida MSVB nästa år också utan att kvala i MSVC.
Om hon däremot inte lyckas uppnå 62% måste hon rida MSVC och kvala för att få rida MSVB, i vanliga tävlingar. Sen får hon väl starta MSVA om den är sju för att kvala.

Ja så tror jag med.
 
Sv: Dressyrkval..

Ja. du måste kvalificera dig för att få stanna kvar i klassen. eftersom du inte är kvalificerad genom tidigare kval i msvc som då gäller för nuvarande och nästkommande år.

Upprepar.
7 årig häst får starta msva.
7 årig häst måste kvala msvb
6 årig häst måste uppnå kvalgränsen för att som 7 åring få fortsätta på msv b nivå!
kvalgränsen är 2 ggr över 62%
 
Sv: Dressyrkval..

Ja. du måste kvalificera dig för att få stanna kvar i klassen. eftersom du inte är kvalificerad genom tidigare kval i msvc som då gäller för nuvarande och nästkommande år.

Upprepar.
7 årig häst får starta msva.
7 årig häst måste kvala msvb
6 årig häst måste uppnå kvalgränsen för att som 7 åring få fortsätta på msv b nivå!
kvalgränsen är 2 ggr över 62%

Jag tror dig, men jag undrar var du hittar det, eller hur du vet det? För den mening jag citerade i TR förstår jag inte hur de menar att man ska tolka att man ska uppnå 62% två ggr? Står det tydligare någon annanstans?
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrkval..

Hm, ja detta var väldigt klurigt!
Jag har nog dock oxå hört att det ska vara 2 gånger, men när man då läser TR så blir man ju fundersam!
Jag har iallafall 1 kval klart, så frågan är om det räcker eller det gäller att rida satan och lyckas få ett till!
Känns surt att behöva kvala nästa år! :S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
943
Senast: Grazing
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp