Dressyrlag

Fiorano

Trådstartare
Hur gör ni i era klubbar när ni tar ut lag i divisionerna? Vem väljer lagledare? "Toppar" ni lagen för att göra så bra resultat som möjligt? Tänker ni lika kring ponny och häst?
 
Alla som vill får vara med. Nu är vi iofs en ganska liten klubb, men det året som 12 st personer ville rida så körde vi 2 lag med 6 i varje (man fick alltså rida 2 av de 3 omgångarna)
 
Lagledare blir den som typ är sist med att säga ”inte jag!” :D vi har bara haft lag i de lägre divisionerna, där har vi gjort så att i division III (LC+LB) rider alla som vill, i division II (LB+LA) har alla som vill fått vara med men inför sista omgången har de som ridit högst poäng i de två första ridit. Detta är för stor häst (fast vi hade inte mindre än tre ponnyer i laget ett år :love:), min hemmaklubb har tyvärr inte haft ponnylag i dressyr på väldigt många år.
 
Alla som vill får vara med (förutsatt att man är kvalad till nivån). Ordförande för tävlingssektionen, tillika kanslist i klubben och en av Sverige största namn bland överdomare, utser lagledare. Lagledare tillsammans med ovan nämnda person plockar ut laget vid fler tillgängliga än vad som får rida. Resultat och dagsform gäller för de högre divisionerna, i de lägre fördelas starterna så att alla har en chans att deltaga genom fördelning och lottning.
 
Nu har jag bara varit insatt när det gällt lag på LB-nivå, men där har man gått på resultat. Bäst resultat först, med minimikrav på stadigt godkända resultat, och gärna flera på 65-70%.
 
Vi är en liten klubb, så här är problemet snarare att få ihop ett lag... Men vi har ponnylag och storhästlag i både div 3 och 2. Är vi fler än tre som är intresserade så har det hittills alltid varit någon som självmant bara vill vara reserv, eller så blir någons häst sjuk så de får rida ändå eller liknande. Första två åren hade vi ingen lagledare med oss, förra året lånade jag ut min häst till laget med annan ryttare, så då var jag lagledare. I år blir jag ridande lagledare.
Vi har även haft ekipage med i Div 1 stor häst, men då ingick de i allians med annan klubb i distriktet.

För många år sedan hade vi lag med i elitserien på ponny, där var det de som hade bra resultat på nivån som fick rida, vi kom till lag-sm ett år faktiskt, med halva laget ridskoleponnyer:)
 
Alla som vill och är redo för respektive nivå. Klubben har en policy som vägledning hur uttagning ska gå till. Från div 3 där alla får rida till elit där bästa laget rider.
 
Jag var ju med i vårt div 1 lag i dressyr några år i min förra klubb. (bytte klubb för ett år sedan). Vi hade samma lagledare alla år. Hon tog alltid ut de bästa bland de som ville vara med. Kan ju varit något år som någon sämre plockades in pga ekipagebrist. Men nästan alla snittade på minst 67% på en normal skala. Men sedan så vann vi ju serien oxå nästan varje år.
 
Min klubb är stor och tävlingsinriktad. Alla som vill får oftast vara med, men lagen fördelas på så vis att minst ett lag är "toppat", för att klubben ska vara garanterad att vinna. :angel: (Det har även förekommit att MsvB ekipage har ridit LB och MsvA ekipage i LA under krätsmästarskapen....)

På gamla klubben var vi glada om vi ens fick ihop ett lag, så alla kvalade fick vara med. Då var målet typ att inte komma sist. Ett år lyckades vi t.o.m. få ihop ett rent fjordhästlag + ett "bruna hästar lag", det var lite kul. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 537
Senast: hamilton1
·
Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp