dressyrövningar!

S

skyfighter

undrar om någon vet bra lydnadsövningar för en häst som inte är helt igång alltså inte för krävande för benen? jag är helt tom på ideer och hästen tröttnar ju! :D
 
Att samla upp tyglarna och få hästen till att börja arbeta "direkt", :) (så det inte tar ett halvt varv innan hästen slappnar av och söker sig nedåt, utan den ska ge efter i nacken direkt då man gör en halvhalt efter att ha kortat upp dom)

Ett bra tips jag fick av min tränare senast, och som jag O pållan ska träna på ;)

Även tempoväxlingar; med bibehållen form. (trav-skritt-skritt-halt)

Inte helt säker på hur pass ansträngande övningarna ska vara? Men galoppfattningar från skritt är ju himla bra och stärkande. :)

Rida volter i varje hörn i paddocken, bestämma punkter där man ska göra halt, rida igenom olika dressyrprogram (i skritt ;) )

Hm. Jag har också dålig fantasi, men det var lite iaf. ;)
 
TACK! superbra ide, jag ska nog ändå rida inne idag det öser ner ute :( men det var bra det där med hörnen det prövas nog idag tycker jag. :)
 
Kan ju flytta honom lite för skänkeln i skritt också. Lite öppna och sluta är ju aldrig fel att göra.
lycak till
 
jag arbetade mycket i skritt igår på en stor åttvolt, och han lyssnade bra, flyttade lite och gjorde framdelsvändning och det funkar super! Han är pigg och känslig men väldigt snäll!
Tack för alla tips! Jag uppskattar dom! :bump:
 
Ett annat bra tips är att ställa upp lite koner el liknande längs medellinjen och antingen
flytta sidvärts mellan eller bara svänga. Lösgör jättebra och visar hur väl man har hästen
mellan sina hjälper :crazy:
 
En annan bra övning är att ställa fram koner el liknande längs t.ex. medellinjen och sedan
antingen rida sidvärts mellan eller bara svänga runt dom. Man kan börja med lite längre
avstånd och sedan korta vartefter man blir uppvärmd. En bra och lösgörande övning.
 
hurpass ansträngande får det vara?

vi gjorde en bra övning på ridskolan en gång.
red in början på en snett igenom i skänkelvikning, men lite bortanför kvartslinjen (eller vad den heter, dom som finns på var sida om medellinjen, halvvägs mellan den och väggen, vi red alltså inte ända fram till medellinjen, men nästan) red vi istället på framåt över bommar, o så sen tillbaka i skänkelvikning till väggen.

så ordentliga hörnpasseringar o så samma sak vid nästa diagonal.

vi gjorde det mest i trav, men går ju att göra i skritt med, och går att variera ännu mer, tex skritta skänkelvikningen, trav över bommarna, skänkelvikning tillbaka i skritt, trava kortsidan, skritta skänkelvikningen... eller hur man nu vill göra! :)
 
rida noggrann fyrkant (15*15m) och i hörnen variera mellan att göra skarp sväng (kraftig ställning), framdelsvändning, bakdelsvändning samt halter. Jättebra för att få hästen att börja trampa på bra och bli lydig, efter några varv på fyrkanten behöver man dock gå ut på stora spåret och låta hästen trava fram lite grann.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
1 933
Senast: AbCdE
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
473
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 724
Senast: Unafraid
·
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
725
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp