Dressyrponny fick tungan amputerad: ”Mycket allvarligt”

Dressyrponnyn hade ett problem som kostade poäng på tävling – tungan åkte ut ibland. "Lösningen" på detta blev att en del av tungan amputerades. Detta menar det danska ridsportförbundet som har har utrett saken.
 
Bra beslut att porta ponnyn från tävling, då kanske de nuvarande ägarna kan sälja den till ett kärleksfullt hem där man lyssnar på vilka signaler den ger.

Undra om ägarna amputerat bort benen om den skulle vara halt. Skämt åsido. Men alltså jag blir så jäkla arg. Stackars häst. 💔
 
Och LL som berättade i tråden att FEI ponnys som blivit för stora med dom nya mätreglerna så opererade folk bort en bit av manken för att klara inmätningen.... vad är det för dårar till folk och veterinärer? Nu röntgas manken på ponnyerna för att förhindra detta. Men jag blir fan mållös!
 
Och LL som berättade i tråden att FEI ponnys som blivit för stora med dom nya mätreglerna så opererade folk bort en bit av manken för att klara inmätningen.... vad är det för dårar till folk och veterinärer? Nu röntgas manken på ponnyerna för att förhindra detta. Men jag blir fan mållös!
Ja vad är det för veterinärer som går med på detta :rage:
Tillägg det är verkligen dags att fundera på om det ska var tillåtet med hästtävlingar för det är uppenbart att det tar fram det värsta i folk
 
Senast ändrad:
Jag har använt denna veterinären flera gr. Han är väldigt seriös och känd för att vara duktig på många olika typer av operationer. Undrar hur de kom fram till att det var för den inte skulle hänga ut tungan/få lägre poäng på tävling och inte pga den döda vävnaden/tumören veterinären säger det var? 🤔
 
Jag har använt denna veterinären flera gr. Han är väldigt seriös och känd för att vara duktig på många olika typer av operationer. Undrar hur de kom fram till att det var för den inte skulle hänga ut tungan/få lägre poäng på tävling och inte pga den döda vävnaden/tumören veterinären säger det var? 🤔
För att det är helt klart suspekt att hästen var tvungen att operera tungan som de fått så låga poäng för. Det var ju lägligt. Och om ingreppet inte är noga journalfört och dokumenterat så är det ännu mer suspekt. Har det framkommit bevis att det var en tumör som opererats bort?
 
För att det är helt klart suspekt att hästen var tvungen att operera tungan som de fått så låga poäng för. Det var ju lägligt. Och om ingreppet inte är noga journalfört och dokumenterat så är det ännu mer suspekt. Har det framkommit bevis att det var en tumör som opererats bort?
Men hästen har ju haft en tumör och död vävnad på tungan. Självklart har den haft problem. Läs danska utredningen.

”We have been informed that (C) was operated in the mouth and removed 2 abscesses, a tumor on the tongue and removal of some old cicatricial tissue under the tongue by (G), and we should kindly ask you to send us a confirmation if possible written in English that this operation has taken place due to above mentioned reasons”.

I can confirm that (C) was operated in the tongue with removal of abscesses and scart issue as
described below at (E).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sveriges Veterinärförbund markerar i ett uttalande att det tar starkt avstånd från operativa ingrepp som inte har veterinärmedicinska...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
797
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 636
  • Artikel
Dagbok Ibland går det himla fort för mig att normalisera och finna mig i situationer… Snart tre veckor sedan mitt vatten blev dåligt så fick...
Svar
1
· Visningar
739
Senast: Albatross
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp