Dressyrryttaren ska börja hopptävla igen, hjälp!!

Mirabilis

Trådstartare
Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen!

Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi haft i 3 år nu, och även om B2 alltid var mycket duktig och enkel att hoppa har vårt fokus legat på dressyren även om vi tränat hoppning regelbundet åtminstone senaste 1,5 året. Under 2020 och 2021 har vi hunnit med att göra en del dressyrstarter med en del placeringar i LB och nosat på LA, den sistnämnda med varierade resultat. :laugh:

Men då min käre guldprins är så förbaskat snäll och duktig på att hoppa så måste vi ju givetvis ge oss ut på lite hopptävlingar nu under våren parallellt med dressyrtävlandet. Hästen älskar det och matten tycker det är ganska roligt egentligen även om det är ganska läskigt med, så givetvis gör vi som hästen vill!

MEN, jag inser att jag har noll koll på hopptävlandet nu för tiden, senast jag tävlade hoppning själv är över 10 år sedan. Som dressyrfåne är man ju oerhört bortskämd med fasta starttider inte minst, och att veta exakt vilket program som väntar en när man kommer till tävlingsplatsen.

Nu, är det ju något helt annat. Jag kommer ju få banan samma dag (men vissa klubbar lägger upp banskissen kvällen innan om jag har förstått det rätt) och kommer inte ha en fast starttid, utan det får jag "gissa" (=räkna mig till själv).

Men hur tusan då?! Hur många minuter i snitt bör jag räkna per startande ryttare? (Även om det förstås kan kortas och längas med beroende på omständigheter). Bangång - det sker ju givetvis i början av klassen, men finns det någon slags gyllene regel på hur många starter det krävs för att det ska bli bangång "en gång till" under klassens gång, eller gör man inte så alls? Får jag bli ledd in på tävlingsbanan som jag ju inte får i dressyren?

Hjälp en stackars förvirrad dressyrfegis at klarna upp hjärnan här!
 
På equipe finns det beräknad sluttid för klassen och beräknad tid per ekipage, det kan man använda för att få ett hum. Knappt 2 min/ekipage brukar vara ganska rimligt att räkna med. Oftast är det bara bangång innan klassen börjar, men om det är många starter händer det att det läggs in en paus men det syns ju i startlistan isåfall. Bed A går ofta lite snabbare än t.ex A0:A0 pga färre språng. På en större ”proffsigare” klubb brukar allt gå snabbare än på en mindre klubb, allt flyter på bättre när det är en arrangör med lite rutin… Min ena häst behöver alltid lite hjälp med att bli inskickad genom dörren och det är okej, huruvida man får bli ledd längre in än så vet jag faktiskt inte😅
 
På equipe finns det beräknad sluttid för klassen och beräknad tid per ekipage, det kan man använda för att få ett hum. Knappt 2 min/ekipage brukar vara ganska rimligt att räkna med. Oftast är det bara bangång innan klassen börjar, men om det är många starter händer det att det läggs in en paus men det syns ju i startlistan isåfall. Bed A går ofta lite snabbare än t.ex A0:A0 pga färre språng. På en större ”proffsigare” klubb brukar allt gå snabbare än på en mindre klubb, allt flyter på bättre när det är en arrangör med lite rutin… Min ena häst behöver alltid lite hjälp med att bli inskickad genom dörren och det är okej, huruvida man får bli ledd längre in än så vet jag faktiskt inte😅

Ja första starten blir på en väldigt "väloljad" stor klubb, så ska nog räkna på lite mindre än 2 min då för säkerhets skull!
 
Ja första starten blir på en väldigt "väloljad" stor klubb, så ska nog räkna på lite mindre än 2 min då för säkerhets skull!
Ja, gör det. Jag antar att du ska tävla lokal tävling och lite lägre höjder, då brukar jag räkna ca 90 sekunder. Sen får man ha ett öra på tävlingen medan man hoppar och rider fram, så man hör hur det går. Ibland är det nåt ekipage som får en massa stopp och så tar det längre tid, eller om nån ramlar av inne på banan. Man vet aldrig. Jag brukar ta gott om tid på mig, blir det en lucka kan man alltid skritta en stund.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 617
Hästmänniskan Nu vet jag ej om det här är rätt tråd att lägga detta, men verkade vara den mest passande! Jag går på ett ridgymnasium där jag tar hand...
Svar
4
· Visningar
1 818
Senast: mackan
·
Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 727
Senast: fettso
·
S
Hoppning Hej alla buke-människor! Jag är ny här på bukefalos och har inte lärt mig hur man lägger in saker och ting, men det har varit...
Svar
1
· Visningar
946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp