Dressyrryttarvård

Fiorano

Trådstartare
Nu vänder jag mig främst till de som tävlar och tränar dressyr så jag hoppas att tråden får ligga kvar här.

Har lite frågor till er:
*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
*Får er häst regelbunden behandling?
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Jag har gatt regelbundet till kiropraktor och massor, men nu slutat med det pga att jag kanns okej nu
*Får er häst regelbunden behandling? Ar ju inte "med hast" just nu, men min gamla hast brukade jag sjalv stretcha och massera, alltsa inget proffsjobb
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Trana pa gym och gar pa jympapass
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Nar jag haft uppehall i min traning utanfor ridning har jag upplevet att kvaliten pa ridningen sjunkit, formodligen eftersom kondis och muskelstyrka forsivnner
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Nix, kanske någon massage då och då. Men jag tycker att min kropp är i ganska bra skick så det behövs inte så ofta (jag fyller sjutton i höst).

*Får er häst regelbunden behandling?
Nej, men jag brukar stretcha och massera honom själv ibland.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Japp, gymnastik i skolan, går promenader, tränar hemma och har börjat jogga nu den senaste tiden.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Ingen enorm skillnad. Men konditionen börjar bli allt bättre och jag har lättare att orka med långa uteritter nu när jag tränar vid sidan av. ;)

Jag tycker att det är jättebra att träna vid sidan av. Inte bara för att det kan vara skönt att känna sig fräsch, utan för att man verkligen mår bra av att röra på sig. Sen så får man mer muskler som verkar positivt när man jobbar i stallet eller rider mycket.
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Nej.
*Får er häst regelbunden behandling? Ja, av ET.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Nej.
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? -
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Nej
*Får er häst regelbunden behandling? Får massage då och då, ej regelbundet.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Nej, räknas promenader med hunden? :p
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? -
 
Sv: Dressyrryttarvård

Har lite frågor till er:
*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?

Ja, det får jag. Går regelbundet till massör (ibland flera gånger i månaden men nu ca var tredje månad).

*Får er häst regelbunden behandling?

Ja, jag tar ut en massör och ET med jämna mellanrum. Masserar dessutom ganska mkt själv.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?

Jag har varit väldigt aktiv med simmning och styrketräning mm men en ryggskada kom imellan och jag har inte fortsatt (dumt nog). Nu är mitt nya kall all slags bålstabilitetsträning.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?

Ja MASSOR, har nästan aldrig riktigt ont i kroppen. Hästen rör sig mkt bättre och är mkt enklare att rida. Allt funkar mycket bättre innom den biten nu.
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Nej, nån gång blir jag masserad, en gång per år kanske :p
*Får er häst regelbunden behandling?
Ja
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Springer ibland
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Nej
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Nej, jag tror faktiskt inte att det är så bra för kroppen. Inte för mig iaf. FÖr andra är det säkert jättebra.
*Får er häst regelbunden behandling? Är inte säker men jag tror att hans ägare kallar dit en kiropraktor då och då. Dessutom lasras han då och då i ländmusklerna.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Jag dansar, tränar på gym och motionscykel.
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Ja, dansen har gett mig otroligt mycket smidighet och kroppskontroll, gymmet har gjort mig starkare och gett mig mer synliga muskler och kondition :banana:. Motionscykeln eller om jag sticker ut och springer har också förbättrat min kondition såklart :bump:
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? nej. jag trodde jag var sne och kollade upp mig, men jag var väldigt rak och hade inga låsningar då.
*Får er häst regelbunden behandling? Nej
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? nej inte nu. Hade gärna gjort men det hinns inte med
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Man blir lite mulligare:angel: men orken är bra
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Nopp, aldrig men jag tror att det är ett jättebra komplement så jag ska nog börja...är ju faktiskt närmre 25 än 20...:0)
*Får er häst regelbunden behandling?Absolut, massage och laser. Strechar gör jag själv, massören har visat vilka muskler och hur jag gör.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?Inte nu....tyvärr!
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Ja jag orkar inte rida lika hårda pass som innan och allt känns mycket tyngre. Har gym kort..ska bara börja använda det. Dans verkar jätte kul och det måste väl ge bra kroppskontroll?
 
Sv: Dressyrryttarvård

Jag svarar, trots att jag inte tävlar/tränar just nu (unghäst). Har dock tränat mycket + tävlat tidigare, och planerar att göra det igen så snart hästen är redo! Jag har en dålig rygg, kan tilläggas som bakgrund.

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
- Nej. Massage av sambon, för visso, men inte av proffisionell massös/sjukgymnast/kiropraktor.

*Får er häst regelbunden behandling?
- Nej. Varesig den nuvarande eller tidigare hästar har behövt det.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
- Har promenerat mycket förr, när jag red som mest. Minst 1 h/dag och oftast 2 - 3 timmar/dag (saknade körkort och hade hästar på olika stall + arbetade). I jobbet som fritidsledare på ridskola hade jag även grupper varje vecka som åkte skidor, var på aerobics etc. Var också duktig på att stretcha ordentligt då.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
- Ja, nu när jag "bara" har en häst som rids lågintensivt och inte längre jobbar (studerar) så är ryggen mycket sämre. Har hundar, så blir visst promenerande men inte lika mycket, har träningskort men är svårt att ta sig tiden.. Stretchar väldigt sällan nu, dessutom. Har tänkt skärpa upp mig lite och börja cykla/gå mer + att hästen ska ju bli allt mer stark och utbildad han också.
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Jag håller inte på med något sådant, men en massage skulle inte sitta helt fel.

*Får er häst regelbunden behandling?
Hästen får träffa kiropraktorn regelbundet. Han är 15 år.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Jag försöker hålla igång min kondition genom att cykla till stallet, promenera och springa.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Kiropraktorn tittade på honom en gång i sommras, vi har kört ganska regelbundet sedan i oktober. Dessutom har jag bytt tränare och hästen går som tåget, har aldrig gått bätte eller varit fräschare.
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Jag har en massör i släkten som brukar "kolla igenom mig" sådär 6 gånger om året.
*Får er häst regelbunden behandling?
Min granne är utbildad hästmassör och kommer över för att massera ungefär en gång i månaden, jag har även lärt mig en del från henne och masserar själv två-tre ggr i veckan lite lätt. Stretchar gör jag efter varje ridpass.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Jag cyklar ganska mycket då bussförbindelserna här är myckwet dåliga och det ligger på ett minimum på 1,2 mil om dagen. Sedan har jag ju gymnastik i skolan :angel: och går på ganska mycket promenader med mina vänner ;).
Kör en del mag- och ryggövningar för att stärka och även ett flertal löppass i veckan. Ibland tar jag med mig hästen ut i skogen och springer, mysigt värre ;)
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Nja, efter att jag varit sjuk och inte har hållt igång på någon vecka är det ganska trögt att sätta igång då min ork är mycket sämre. Men då det är bara på ett igen :d
Och när jag inte stretchat min häst ordentligt blir han lite stelare nästa dag,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Nej, men skulle behöva det nu efter alla skador.

*Får er häst regelbunden behandling?
Nej, hon har inte behövt det.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Kondition och styrka.

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Ja, jag slutade skada mig för ett tag när jag slutade spela badminton, tävlade på elitnivå. Fast nu skadar jag mig mer än jag någonsin har gjort innan så... :p
 
Sv: Dressyrryttarvård

Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro?
Nej, Har blivit behandlad, men det är inte regelbundet. skulle dock behövas...
Får er häst regelbunden behandling?
Japp, regelbunden IR-behandling, mindre regelbunden massage
Tränar du något annat bredvid ridsporten?
inget spec. ansträngande. skolidrott, promenerar, åker inlines.
Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?
Efter att jag blev behandlad o tillrätad första ggn var det en extrem skillnad, ramlade dock av en vecka senare så allt får snett igen.
 
Sv: Dressyrryttarvård

Intressanta frågeställningar ;)


*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Akupunktur - periodvis, med uppehåll några månader då och då...

*Får er häst regelbunden behandling? Varje år får hon en genomgång av en tjej som jag anlitat under flera år (med min förra häst) Denna tjej är kinesiolog, väldigt duktig och pricksäker. Min häst får även akupunktur när det behövs. Min nya lilla tjej har genomgått en behandlings serie för att lösa upp spänningar som hon hade när hon kom till mig.

*Tränar du något annat bredvid ridsporten?
Yoga, då och då. och "medveten kroppskännedom" = sjukgymnastik. Sen har jag ju två pojkar i åkdrarna 4 o 6 år, så där blir det en hel del spontanträning....:bump:

*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling?Jag rider ju helt klart bäst när jag tränar Yoga eller/och "medveten kroppskännedom" - sjukgymnastik. Då får jag bättre balans och harmoni i min kropp. Tidvis får jag också regelbunden behandling med akupunktur, för att spänna av och minska omedveten stress i både musklar och psyke. Det gör mig bättre och mer avslappnad - mer närvarande och bättre ryttare :p

Jag är väldigt intresserad av att bli medveten om spänningar i kroppen och vad de gör för skillnad när man blir medveten och kan använda sin kropp på ett sätt som blir avslappnat och att man blir medveten om vad man gör. Detta avspeglar ju hästen enormt mycket. Älskar att jobba med sits, hållning och timing i hjälpgivning. både med mig själv och med hjälp av min instruktör D.J. Sen har jag någon elev då och då som jag tränar och det är jättekul! (tyvärr har jag tidsbrist, så nu har jag bestämt mig för att satsa på min häst i första hand, elever får bli en bonus).

Mvh
ciaAn - som halkade lite utanför ämnet :angel:

Hoppsan, såg att denna tråden var till dem som tävlade... det gör ju inte jag med min polla och vi kommer nog inte att tävla på något mer än hobbynivå i lätt och kanske msv klass...heller... hoppas att det är ok i alla fall, med mitt inlägg..
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrryttarvård

Nu vänder jag mig främst till de som tävlar och tränar dressyr så jag hoppas att tråden får ligga kvar här.

Har lite frågor till er:
*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Jag skulle behöva inför varje pass :D - men det har man ju inte råd med - däremot har jag lärt mig att ta bort mycket själv
*Får er häst regelbunden behandling? ET tycker inte det behövs
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? För att jag skall kunna rida krävs att jag håller mig smidig
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Jaja mensan -

.................
 
Sv: Dressyrryttarvård

*Får ni någon regelbunden behandling ex massage el kiro? Inte regelbunden längre, men gick på koll senast för två månader sedan.
*Får er häst regelbunden behandling? Inte regelbunden av någon professionell - men om jag, tränaren eller någon annan ser att det är något så har jag tagit in massör osv. Annars brukar jag knåda lite själv.
*Tränar du något annat bredvid ridsporten? Ja. Skidåkning, lite konditionsträning, lite pilates.
*Har ni märkt någon skillnad efter att ni börjat/slutat med annan träning el behandling? Det underlättar lite att ha hyfsad kondition och magmuskler. Annars - nä, jag tycker ridmuskler tränas bäst när man rider. Och jag har inga problem i kroppen som stör ridningen.
 
Sv: Dressyrryttarvård

Jag går på feldenkraisbehandlingar för kroppskännedomen. Eftersom min tränare är inriktad på kroppskoordination blir ridningen även en träning som inte "bara" är ridning. (Min tränare är feldenkraisare).

Min häst knackas regelbundet (ca 3-4 ggr / år) av ET, mest för att jag vill komplettera min bild jag får av honom i sadeln. Han har inga större "problem", men jag ser det som en investering.

Jag tränar (när jag inte är sjukskriven med krossad revbenskorg...) på gym 2-3 ggr/v, går promenader, tänkte börja springa så fort jag nått en acceptabel vikt (för knäna alltså) och så har jag börjat så smått med vibrationsplatta.

Min största skillnad uppkom då jag träffade tränaren. Jag hade kunnat slopa övrig träning och ändå gå framåt tror jag, men jag tycker det är bra att komplettera. Utan kunnig hjälp kan man råka förstärka sina snedheter i gymet, tror jag?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Zpunk
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 365
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 165
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 633
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp