Dressyrsadel eller Allroundsadel

B

Bounty

Hjälp!!
Min häst har bred, kort rygg. Har fått svankrygg p.g.a jätte mage. Alltså har han även manke p.g.a svanken. Vad lägger man på för sadel på honom..?? :crazy:

Nu säger alla ta hjälp av en sadelutprovare, men jag bor alldeles för långt bort ca 40mil till närmaste. Så det är inget att tänka på nu.

Det finns väl fler som har hästar som är byggd på liknande vis, och som kanske kan rekommendera vilket märke jag ska hålla åt. :confused:

Jag har en wintec 500 med utbytbara koppjärn, men den ligger inte bra på honom tyvärr.

Snälla ni ge mig förslag!
Laila
 
Jag kan tyvärr inte tipsa sig om något märke eller så, men med tanke på din rubrik Dressyrsadel eller Allroundsadel så bör du bestämma det efter vad du vill ha sadeln till.
Ska du bara lulla i skogen och skutta lite och rida lite dressyr så är ju en allround bättre.
Ska du däremot mest rida dressyr så är ju en dressyrsadel bättre. (Om du inte har 2 så du kan ha både och)

Lycka till!
 
Kanske lite luddig rubrik...!
Helst vill jag ha en allroundsadel om det finns någon som kan passa min kille. Men vill även ha tips på en dressyrsadel som kan passa.
Hoppas att det finns någon som kan ge mig några tips..??!! :confused:

väntar..
Laila
 
Det enda rätta är att ta ut en sadelutprovare.
NÅGON hästaffär i närheten borde väl ha en sådan att erbjuda?
Att prova ut sadel själv kan vara vanskligt...

Om inte annat så får man betala milersättning åt sadelutprovaren :)
 
Som du kanske såg så har jag närmaste sadelutprovare på ca 40mils avstånd. Så visst jag skulle hemskt gärna vilja gå den vägen, men tyvärr så funkar det inte just nu.
Där av min tråd.. att få lite tips om sadlar som kan passa.
Jag ser ju att min sadel som jag har inte ligger speciellt bra, därför söker jag en begagnad sadel till honom som kanske kan passa till honom. Och jag har köpt sadlar på bukefalos tidigare till en annan häst, men har haft oturen att dom inte har passat. Och som tur är så finns det försäljare här som är förstående när inte sadeln passar och jag har fått lämna tillbaka den.
Jipiiii att bukefalos finns!!!

Snälla finns det någon med tips..
Laila
 
Jo jag såg det.
Men det finns ju alltid milersättning :)
 
Finns det inte någon återförsäljare du kanske kan ringa och be om hjälp. Även om dom inte kan komma ut och prova på din häst kanske dom har tips på vilka sadlar som kan passa.
Märke och modell. Om du iallafall har nåt litet hum så kan det bli lättare.
Har tyvärr inte ridit någon häst med den typ rygg och manke du har. Men själv har jag Griffin allround och en Griffin dressyr som ligger bra på min pålle. Men han har inte alls likadan rygg som din pålle.

Hoppas du får några bra svar :)
 
Förstår att det låter konstigt med den beskrivningen. Han är vanligtvis bred över ryggen (ser ut som en irish cob) och inte svank. Men har nu blivit jätte rund om magen av allt smaskigt bete och därför också svank. Men han bär sig jätte fint när man rider honom och då ser han inte svank ut. Så mer motion och svanken är nog snart borta igen. ;)
Hur tycker du att griffin sadlarna är..??

Laila
 
Glömde...
Tack för tipset. :bow: Ska ringa och kolla om dom kan råda mig!
Men är ändå öppen för förslag..?!

Laila
 
Ska kolla upp om dom vill komma till en så avlägsen plats i fjällen, och vad det kan kosta! :crazy:

Tack
Laila
 
Jag tycker jättebra om mina griffinsadlar. Fruktansvärt lättskötta, ligger bra på min häst iallafall (varmblod)Dessutom är dom mycket lättare än "vanliga" sadlar.

Har haft en av mina i ett år, och den andra (dressyrsadeln) i ett halvår, och ingen av dom är det minsta sliten.
Den enda nackdelen är att det ibland knarrar när man rider med läderstövlar.

Jag är iallafall jättenöjd med mina.
Vet att det finns en modell för hästar med bredare rygg, och jag har för mig att dom har cutback (så även hästar med hög manke kan ha dom)
Jag är absolut ingen sadelexpert men är iallafall nöjd med mina sadlar! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 135
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 162
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp