Dressyrsadel - märkesförlag

K

Katinka

Eftersom jag är i färd att köpa ny dressyrsadel så skulle jag vara väldigt tacksam över råd från er på märken som är BRA (och även om ni har några ni vill varna för...) och som ni tror passar en lång smal ryttare som har en "normal" häst med bra sadelläge fast rygg åt det rakare hållet.

Märken jag själv har funderat på är Albion, Dominus samt Passier.
 
Min häst har ganska rak rygglinje och jag har en utprovad Morris & Nolan dressyrsadel på henne som ligger kalasbra, sadelmakarmästaren sa att de passar hästar med lite rakare rygglinjer. Den är också helt underbar att rida i! :love: Den kan jag absolut rekommendera MIN SADEL

En annan sadel som också låg jättebra på henne var Stübbens nya dressyrsadel, den var skön den med, men inte fullt så mjuk som M&N.

Jag vill varna för Kieffers dressyrsadlar där bossorna är fästa med krok inuti (sitter två skruvar mitt på där bak) för de blir lättare sneda.

Annars låter det väl som du funderar på rätt bra märken kvalitetsmässigt!
 
Kan vara vinkeln, men det ser ut som din sadel lutar bakåt? (För smal bom?) Kan som sagt mkt väl vara en synvilla med! :)
 
Hej! Jag har en albion dressyrsadel.. den sitter jättebra på min pålle som oxå är rak över ryggen och bred framme vid manken.. Har du ingen hästbutik i närheten där de säljer sadlar? De brukar ofta vara ganska kunniga och kunna se vad som passar på just ens häst.. Hoppas i alla fall att du hittar någon skön sadel som passar både dig och hästen. :)
 
Man är väl inte helt i topp vid denna tidpunkt :angel:
Såg bara ut som om den lägsta punkten i sitsen var långt bak. (Jag är dock inte alls att lite på eftersom jag själv letar ny sadel och tycker mig hitta fel på ALLT! Suck.) Själv blir det nog en stubben eller dominus. Men visst, även andra märken lockar...
Är inte lite avis att du hittat en sadel som du tycker så mkt om... :crazy:
 
*ler* är nog lite trött själv för när jag tittade på bilden en gång till så såg det ju faktiskt lite ut som om lägsta punkten är för långt bak! Men så mindes jag att pållan stod lite snett i kroppen och tittar man i taket är kameramannen inte helt rak i fotandet ;) :D

Har tyvärr en hoppsadel där lägsta punkten i sadeln är lite lite för långt bak och det känns väldigt väl, såg det också när jag köpt den men den ligger bra i övrigt och jag ska byta den så fort jag hittar en bättre, den ligger an väldigt bra, bara min sits som försämras lite av den :mad:
Min tränare tycker jag är löjlig som inte är nöjd med den för på häsnte ligger den kalas och är bara lite lite för långt bak i lägsta punkten men jag är inte nöjd.

Angående dressyrsadeln så kan jag lova att den ligger helt perfekt, å det är så sköööönt! :love: :bow: Jag är också väldigt glad att ha hittat en sån här bra sadel, speciellt som gamla sadeln både var för smal och blev sned :( Fått kasta den, 5 tusen rätt i sjön.... Sen fick jag rida 4 månader utan sadel och nu har jag köpt denna! Dyr som tusan, men superbra kvalitet, underbart skön och pållan gillar den uppenbarligen :D

Du hittar nog också en sadel att förälska dig i så småningom :D Jag har ridit ett halvår i en Dominus på gamle foderhästen, verkligen underbart mjuk! Nya Stübben låg också jättebra på min häst och var skön att sitta i, men M&N var ännu skönare! :love:
 
Precis! Det krävs inte mkt för att det ska se lite skumt ut på foto.. Letar som sagt ny dressyrsadel då min Kieffer är för stor i sätet för mig. Rider just nu i en lånad sadel som är *underbar*, men tyvärr gör även denna tillverkare många måndagsexemplar och är lite av en räv så jag litar inte ett dugg på honom. Har en Stubben hoppsadel som ligger bra på hästen och som jag trivs i (dock lite bakåtsutten, men den är nästan 15 år fast den ser ny ut!) Vet att det är kvalitet i stubben. Har faktiskt inte provridit i en dominus, men dock i amerigon och den var skön (fast dyyyyr!) :crazy:
 
Din häst är jättelik min! Hur stor är han? Jättesöt!

Måste säja att på bilden utan ryttare så lutar sadeln bakåt och på alla bilder så ligger sadeln för långt fram. Lutandet beror nog mao på att du lagt sadeln för långt fram, inte på att den är för smal. :)

Hälsningar Hanna
 
Har ridit i Kieffer, röösli, passier, isabell werth, spirig, jaguar och cobra och amerigo! De bästa sadlarna är lungt Jaguar O Spirig :love:
Sämsta är Kieffer.. I en egen klass
 
Bara jag som tycker att din sadel ligger aningen långt fram?
 
Jag har precis bytt sadel till en Jaguar. Dyrt... :crazy: men värt pengarna ändå. Kan tillägga att jag ändå köpte en begagnad för annars skulle det bra bli FÖR dyrt.
Säger bara en sak.... :love: :love: :love:
Jag har en sk close contactmodell som är ganska bred i sätet och inte så djupt skuren, lite flatbackkänsla.
Den är underbar, man sitter fritt men ändå rätt, hjälperna kommer rätt och sist men inte minst; inga skavsår.
Det är ingen "dressyrsoffa" direkt, man känner sittbenen och hästen. Lite barbackakänsla ändå.
För min häst är den jättebra.
Den är skuren på en speciellt sätt för att ge maximal bogfrihet och det märks verkligen att den gör det. Den ligger jättebra på hästen.
Vi har faktiskt gjort enorma framsteg i dressyren sen jag bytte sadel. :)

Tidigare hade jag kieffer och den är till skillnad mot denna sadel väldigt låst i sätet.
Min häst har varit väldigt spänd och låst i bogarna, behövt ridas loss och värmas upp i det oändliga förut. Att det var något som var fel blev mer och mer påtagligt.
Nu i efterhand förstod jag att det berodde på sadeln. Egentligen förstod jag först när jag själv fick enorma skav på knäna att den kunde bara inte ligga bra på hästen.
Misstanken bekräftades av att han gick mycket bättre efter två veckors tömkörning och barbackaridning.

Jag kan egentligen inte säga att jag varnar för Kieffer utan bara säga att den stjäl mycket bog från hästen och kanske inte riktigt passar en mer modern ridhäst. Den är utformad mer för den gamla typen av halvblod.
Har hört samma om Passier, men jag kan inte uttala mig om det stämmer alls
 
Snygg sadel.
Men den ligger väll lite långt fram på första bilden? Därför tyngdpunkten försskjutits bakåt? Jag skulle nog dragit tillbaka den några cm (den ser ut att ligga längre bak på ridbilderna)
 
Sv: Dressyrsadel - märkesförlag

**väcker liv i en gammal tråd.**
Provade en Kieffer Master igår, en av de få jag kunde hitta i 18" begagnad, och den enda jag ansåg mig ha råd med just nu. Den är inte provad på hästen, och det är givetvis viktigast att den passar hästen. Det var mest för att fundera ut MIN storlek, hästens har jag. Jag lånade förr en Kieffer Wien av en kompis och kommer ihåg att jag tyckte den var riktigt skön, och jag gillade Mastern igår också. MEN nu har jag läst på ett par olika ställen att Kieffer ger sämre bogfrihet, och det är ju inte trevligt. Skulle vara intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter. Är det skillnad på de olika varianterna av Kieffer?
Ulrika
 
Sv: Dressyrsadel - märkesförlag

Har haft flera Kieffersadlar på olika hästar och dessa har haft god bogfrihet när de ridits i dessa sadlar!
Passar bara sadlen och ryttaren trivs i sadeln anser jag inte att Kieffer skulle vara sämre än många andra märken!
Jag har i vart fall inte haft eller sett någon Kieffer som varit sned,men det kan säkert finnas måndagsex där också!
 
Sv: Dressyrsadel - märkesförlag

Det var ju roligt att höra, hade varit intressant att höra fler kommentarer. Kanske att Kieffer ger sämre bogrfihet om sadeln inte passar, men det borde ju gälla de flesta märken?
Ulrika
 
Sv: Dressyrsadel - märkesförlag

TS

Albion är helt ok! Riktigt sköna att sitta i. Lagom med stöd.

Sadel jag inte skulle valt...
(nu blir jag väl halshuggen :crazy: ) Amerigo! Super kvalite på lädret, men inte skön att rida i! Alldeles för stora knästöd och djup sits- man sitter fast låst... :devil:
Jag trodde att jag skulle älska denna sadel efter allt man hört.... men ack nej!

Lycka till med sadel letandet
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
810
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 634
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 737
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 666
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp