Dressyrsadel som är 40 cm lång?

SiZo

Trådstartare
Känner någon till någon sådan? Min häst vill nog helst ha en sådan. Hon har en mkt känslig länd och vill inte ha någon vikt på den. Det blev väldigt tydligt nu när hon hade vikt på den i typ 15 min och dagen efter kunde vi inte galoppera...

Jag rider i dagsläget i bomlöst och det fungerar, men jag skulle ju vilja tävla dressyr någon gång på henne. Och hittills har jag inte hittat någon bomlös dressyrsadel som klarar hennes manke tyvärr.

Så jag spanar på bomsadlar, och jag har kontaktat utprovare som ger mig svaret "Vi mäter inte utan lägger på och ser hur det ser ut" och det lät ju inte speciellt förtroendeingivande kan jag säga.

Därför tänkte jag om någon här har tips på sadlar som jag kan kolla utprovare som är ÅF åt. Jag får plats i en 16", så det hjälper ju till lite.
 
Minns inte exakta nått nu men min kompis häst hade extremkort anläggningsyta.
Den fick en morris&nolan.

Bara för att ha något att kunna börja med att testa eller prova. :)
 
Minns inte exakta nått nu men min kompis häst hade extremkort anläggningsyta.
Den fick en morris&nolan.

Bara för att ha något att kunna börja med att testa eller prova. :)
Ja precis, jag tänker att det är bra att få några märken i åtanke, och sedan kan jag prova dem på bock, se vilka jag kan tänka mig och sedan får man lägga på dem på hästen o se om det finns en chans överhuvudtaget.

Hästen är väldigt ung så det är ju typ 20 min ridning som gäller. Man kan ju inte hålla på och prova hur många sadlar som helst då. Därför tänker jag att min inpassning får ske på bock :p
 
Vet tyvärr ingen riktigt kort sadel men finns du kvar i trakterna kring Östergötland har jag en utprovare att avråda ifrån pga hur hen bemött mig. Pm om du vill veta.
 
Jag rider i dagsläget i bomlöst och det fungerar, men jag skulle ju vilja tävla dressyr någon gång på henne. Och hittills har jag inte hittat någon bomlös dressyrsadel som klarar hennes manke tyvärr.
Hästen är väldigt ung så det är ju typ 20 min ridning som gäller. Man kan ju inte hålla på och prova hur många sadlar som helst då. Därför tänker jag att min inpassning får ske på bock :p
Om du vill tävla dressyr någon gång i framtiden varför ska du då lägga tid och pengar på att få tag i en bomsadel till din "väldigt unga" häst? Den kommer ju troligen ändra sig i ryggen sisådär varannan månad så att sadeln inte passar den när det är dags för tävlingen.
 
Om du vill tävla dressyr någon gång i framtiden varför ska du då lägga tid och pengar på att få tag i en bomsadel till din "väldigt unga" häst? Den kommer ju troligen ändra sig i ryggen sisådär varannan månad så att sadeln inte passar den när det är dags för tävlingen.

För att jag vill kunna sitta någorlunda korrekt i sadeln. Det fungerar inte med SSen.
 
För att jag vill kunna sitta någorlunda korrekt i sadeln. Det fungerar inte med SSen.
Men det finns ju många bomlösa sadlar som det går utmärkt att sitta korrekt i. Är det då inte bättre att satsa på en sådan fram tills det är skarpt läge?
Jag har gjort det du nu planerar att göra och det är sisådär kul när man i slutändan står med massor av sadlar som inte passar hästen (jag hade bara 2 för sedan gav jag upp och red barbacka).
 
Men det finns ju många bomlösa sadlar som det går utmärkt att sitta korrekt i. Är det då inte bättre att satsa på en sådan fram tills det är skarpt läge?
Jag har gjort det du nu planerar att göra och det är sisådär kul när man i slutändan står med massor av sadlar som inte passar hästen (jag hade bara 2 för sedan gav jag upp och red barbacka).
Absolut!
Tipsa mig om en som ser ut som en dressyrsadel, har smal midja och fungerar med manke! Jag har hittills inte hittat någon.
 
Absolut!
Tipsa mig om en som ser ut som en dressyrsadel, har smal midja och fungerar med manke! Jag har hittills inte hittat någon.
Varför blir du sur och aggresiv när man för in ett annat perspektiv? Finns det ingen bomlös så köp en bomsadel. Jag vill bara varna för att det är rätt trist när man lagt ut pengar på en dyr sadel och efter en månad inser att den inte passar till 100% längre. Jag hade en tålig häst så jag kunde rida i den ett tag till men din verkar mycket känsligare så du får kassera sadeln där och då.
I ditt läge skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare på om det verkligen är värt den kostanden och det jobbet för att få till det sista lilla vad gäller sitsen eller om det inte är bättre att vänta tills hästen är "färdig" i kroppen.
I slutändan är det ditt val men tänk efter innan du gör det valet för det är ett dyrt val.
 
Varför blir du sur och aggresiv när man för in ett annat perspektiv? Finns det ingen bomlös så köp en bomsadel. Jag vill bara varna för att det är rätt trist när man lagt ut pengar på en dyr sadel och efter en månad inser att den inte passar till 100% längre. Jag hade en tålig häst så jag kunde rida i den ett tag till men din verkar mycket känsligare så du får kassera sadeln där och då.
I ditt läge skulle jag nog ta mig en allvarlig funderare på om det verkligen är värt den kostanden och det jobbet för att få till det sista lilla vad gäller sitsen eller om det inte är bättre att vänta tills hästen är "färdig" i kroppen.
I slutändan är det ditt val men tänk efter innan du gör det valet för det är ett dyrt val.


Jag är inte sur och aggressiv. Jag hade med glädje tagit en bomlös, om det hade fungerat, om jag hade kunnat hitta något märke eller någon modell som skulle fungera. Hittills har jag inte hittat någon. Och jag har kikat runt rätt bra. Men om jag har missat någon så är jag såklart tacksam för tips!


Jag vet precis hur trisst det är. Varför tror du att jag köpte en wow till Fille?

Jag har ingen lust att rida runt i SSen hur länge som helst. Jag kan inte sitta korrekt, jag kan inte påverka hästen korrekt och jag får ont i mina höftleder av den. De övriga bomlösa jag har provat fungerar inte.
 
Min har också kort anläggningsyta, och går med en Amerigo. Dyra sadlar, men med bra kvalitet och andrahandsvärde. Min häst är bara 3 år och jag är just nu överlycklig att min sadel jag hade till mammahäst passar, den är bara riden i en handfull gånger innan hon såldes. När den inte passar längre kan jag byta till mig en annan begagnad.
 
Känner någon till någon sådan? Min häst vill nog helst ha en sådan. Hon har en mkt känslig länd och vill inte ha någon vikt på den. Det blev väldigt tydligt nu när hon hade vikt på den i typ 15 min och dagen efter kunde vi inte galoppera...

Jag rider i dagsläget i bomlöst och det fungerar, men jag skulle ju vilja tävla dressyr någon gång på henne. Och hittills har jag inte hittat någon bomlös dressyrsadel som klarar hennes manke tyvärr.

Så jag spanar på bomsadlar, och jag har kontaktat utprovare som ger mig svaret "Vi mäter inte utan lägger på och ser hur det ser ut" och det lät ju inte speciellt förtroendeingivande kan jag säga.

Därför tänkte jag om någon här har tips på sadlar som jag kan kolla utprovare som är ÅF åt. Jag får plats i en 16", så det hjälper ju till lite.
Jag får min Amerigo CC till ca 40 cm, så en sån kanske kan vara intressant att testa.
 
Röösli är nog de kortaste jag vet. Av mer moderna märken har vi Equipe och Erreplus till våra extremt kortryggade. Equipe och Amerigo bygger på samma stomme tror jag. Maken fick även en Passier Korona specialgjord till sig, med en 17,5-tums flatbacksits som funkade som 18 tum för honom - anläggningsyta 42 cm. (och det var inte ens spec dyrt, ca 20 000 kr för en ny och måttad)
 
Min Prestige Appaloosa 16" har strax över 40 cm lång anläggningsyta. Ligger på min fjordhäst med rätt kort rygg (125 cm i täcke).
 
Absolut!
Tipsa mig om en som ser ut som en dressyrsadel, har smal midja och fungerar med manke! Jag har hittills inte hittat någon.
Inte bomlös, men semi, Taur Opux klarar höga mankar. Jag har en själv till mitt hbl med hög manke, han ser ut så här
D078683D-3C85-40DD-BB7F-3596E6780B8B.jpeg
 
Jag är lite osäker på om de är så korta som 40 cm, men åtminstone neråt detta (kanske 41-43 cm) är vissa Kieffer dressyrsadlar i 16". Kieffer klarar ju också rejält med manke, H.H har 8 cm manke t.ex. Så om du kan sitta i en såpass liten sadel kanske det skulle vara ett alternativ? :) De är ju inte jättedyra på begagnatmarknaden heller.
 
Jag har en Stübben dressyrsadel med kortanläggningsyta. Lite flatare i sätet än många andra dressyrsadlar, upplever jag det som i.a.f. Passade kort, rak rygg men normal manke. Om inte annat så borde islandshäst folk ha koll på korta sadlar? Men o andra sidan har de hästarna sällan mycket manke.
 
Säger som flera andra - kolla islandssadlarna ang kort anläggningsyta. Dock kanske de inte räcker för manken för isisarna har ju aldrig någon manke att tala om på det sättet.

Jag har Erreplus på min häst med hög lång och bred manke, stora bogblad och med kort rygg, och får ändå plats med en 18 tum som jag behöver för att kunna röra mig och sitta bra i pga min längd, inte pga storleken rumpa.

Vet dock tyvärr inte exakta måtten anläggningsyta på Erreplusen men det kan ÅF tala om för dig om du slår en pling till någon.

Andra märken ( dressyrsadlar) jag haft på samma häst som passat hästen bra i 17,5 tum är Bates och Frank baines.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: Aquakatt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 967
Senast: Badger
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 345
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp