Dressyrsadel som är 40 cm lång?

Ja precis, jag tänker att det är bra att få några märken i åtanke, och sedan kan jag prova dem på bock, se vilka jag kan tänka mig och sedan får man lägga på dem på hästen o se om det finns en chans överhuvudtaget.

Hästen är väldigt ung så det är ju typ 20 min ridning som gäller. Man kan ju inte hålla på och prova hur många sadlar som helst då. Därför tänker jag att min inpassning får ske på bock :p
Har du kvar Wowsadeln så kan du byta paneler till 16”.

Annars får du räkna att de flesta17” har 43 cm från koppjärn/framvalv/ortspets till bossans slut. Vissa modeller har kapade kilbossor som släpper lite tidigare, t ex Baines. Ergo har jag hört folk med korta breda hästar vara nöjda med, inte testat.
 
Har du kvar Wowsadeln så kan du byta paneler till 16”.

Annars får du räkna att de flesta17” har 43 cm från koppjärn/framvalv/ortspets till bossans slut. Vissa modeller har kapade kilbossor som släpper lite tidigare, t ex Baines. Ergo har jag hört folk med korta breda hästar vara nöjda med, inte testat.
Det skulle inte hjälpa att byta till 16". Den blir för lång ändå. Den är på tok för lång!

Bildbevis
 

Bifogade filer

  • 20181009_225015.jpg
    20181009_225015.jpg
    294,8 KB · Visningar: 124
Senast jag hade bomsadel hade jag en Globus Gloi. Kort anläggningsyta har den iallafall även om även den var för lång för min men hon har inte 40 cm utan kortare ändå. Hur hög manke den klarar vet jag dock inte men kanske kan den vara värd att prova? Bra dressyrsits får man iallafall och smal midja har den.
 
Amerigo CC är ca 43 cm i 17.5 så kan du ha mindre säte dessutom borde den fungera. Den har rundbossor så den släpper ju även tidigt, tar dessutom en hel del manke.
 
Känner någon till någon sådan? Min häst vill nog helst ha en sådan. Hon har en mkt känslig länd och vill inte ha någon vikt på den. Det blev väldigt tydligt nu när hon hade vikt på den i typ 15 min och dagen efter kunde vi inte galoppera...

Jag rider i dagsläget i bomlöst och det fungerar, men jag skulle ju vilja tävla dressyr någon gång på henne. Och hittills har jag inte hittat någon bomlös dressyrsadel som klarar hennes manke tyvärr.

Så jag spanar på bomsadlar, och jag har kontaktat utprovare som ger mig svaret "Vi mäter inte utan lägger på och ser hur det ser ut" och det lät ju inte speciellt förtroendeingivande kan jag säga.

Därför tänkte jag om någon här har tips på sadlar som jag kan kolla utprovare som är ÅF åt. Jag får plats i en 16", så det hjälper ju till lite.

Jag har en Amerigo Vega 17"(har jag för mig den är) och en Equipe Oracle i 17" eller 17,5". Hittar jag något att mäta med imorgon kan jag kolla hur långa de är. Vegan har legat på en d-ponny med kort rygg. Samma ponny hade också en Frank Baines och Dominus fick även den plats men hade lägsta punkt på fel ställe.
Jag har en Amerigo CC också. Det är ju en 18". Så det hjälper inte dig kanske. Men den är ju kortare än många andra 18".
Har ridit i flera olika Amerigos på kortryggade hästar, bla arab och PRE/Lusse/Welsh.
 
Min Prestige Appaloosa 16" har strax över 40 cm lång anläggningsyta. Ligger på min fjordhäst med rätt kort rygg (125 cm i täcke).
Och jag har också en Prestige, minns inte om det är Appalosa, men kan nog vara, får nog kolla imorgon.
Den är också ca 40, eventuellt något kortare tom.
 
Jag har också tipsat om equipe..och precis som övriga skriver så är det i samma fabrik som Amerigo, men....här kommer krånglet med kanalvidderna in i bilden, Inte många Amerigo har haft bred kanal om vi inte pratar dom allra nyaste möjligen. Just en arab som också har bred platt rygg så kan det spela in lite.
 
Jag har också tipsat om equipe..och precis som övriga skriver så är det i samma fabrik som Amerigo, men....här kommer krånglet med kanalvidderna in i bilden, Inte många Amerigo har haft bred kanal om vi inte pratar dom allra nyaste möjligen. Just en arab som också har bred platt rygg så kan det spela in lite.
Hon har inte så bred, platt rygg som araber brukar ha. Det är nog därför de bomlösa inte fungerar. För så stor manke har hon inte, utan det är nog mer att hon är lite mer takformad än de brukar vara.
 
Min fux fick en dominus dressyr utprovad vilken hon blev väldigt glad i (han iofs inte göra så mycket mer än att prova ut då hon blev utdömd veckan efter :(. )
hon hade i alla fall kort rygg, känslig länd och stora bogblad så krävdes en kortare sadel.

Dominusen hade rundbossa, korta ortspetsar och var väldigt kort i anläggningen mot mina tidigare sadlar (santacruz, Bates, Wintec, albion mfl.)

Ingen koll på hur man mäter anläggningen på sadel och häst i cm tyvärr så har inte ngn koll på hur långa mina sadlar varit. ( kan iofs se hur anläggningen på häst vs sadel ser ut och känna mig fram ;))

Min passier grand gilbert är heller inte så jätte lång i anläggningen men tror att man kan få kortare med amerigo/dominus.
 
Är inne på kortryggad häst nr 2 och jag har en amerigo cc 17 tum. Den har funkat fint på båda, trots att nr 1 var närmast utan manke och nuvarande har en hel del (tack snälla häst för att jag slapp leta ny sadel 👍).
 
Har inte mätt, men Maxflex har kort anläggningsyta. Tror även att Taur har någon/några bomsadlar för korta ryggar - både islandssadlar och dressyrsadlar.
 
Har inte mätt, men Maxflex har kort anläggningsyta. Tror även att Taur har någon/några bomsadlar för korta ryggar - både islandssadlar och dressyrsadlar.
Taurs är 46 cm och maxflex är 45 cm tyvärr. Båda verkar annars som väldigt väl genomtänkta sadlar så det är synd.
 
Tror inte det går att hitta så kort sadel utan att trolla med något - mindre säte, anpassade bossor eller liknande
Flera i tråden har ju svarat att det är möjligt så jag hoppas att de har rätt :D
Jag är så pass liten att jag får plats i en 16" med, så det borde kunna gå.

Hon har ju längre sadelläge egentligen, men hon är otroligt känslig i länden så jag vågar inte ha något tryck där. Inte innan hon är starkare, med mer muskler så kanske det går, men inte idag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 800
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Världens vanligaste tråd här men har verkligen trasslat in mig totalt i sadeldjungeln!! Letar dressyrsadel Har en häst med superrörliga...
Svar
1
· Visningar
1 055
Senast: Aquakatt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
11 969
Senast: Badger
·
Utrustning Tråden är egentligen mest hypotetisk. Men om jag ens skulle komma på tanken skulle jag givetvis ta ut en riktig sadelutprovare först...
2
Svar
21
· Visningar
2 345
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp