Dressyrsadel till arabsto

Elekta

Trådstartare
Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är nästanintill obefintlig när ryggen kommer upp. Hon är även överbyggd, taskigt sadelgjorsläge och har stora bogblad.. Helt fantastiskt utgångsläge med andra ord :( De sadlar vi hittills testat glider fram och hamnar på bogbladen på henne.

Jag önskar en dressyrsadel som man kommer ner ordentligt i, med rejäla knästöd och enkelkåpa. Sadeln behöver även ha en smal midja (Equipe är bra) då jag får ont annars. Är det någon som har några tips på vad jag kan leta efter?

Bifogat lite bilder också som visar henne. Dock är dessa i avslappnat läge och när hon jobbar kommer ryggen upp rejält.
 
Senast ändrad:
IMG_4126.jpg
 
Arabian saddle Company i England gör underbara, sköna sadlar speciellt till arabhästar. Har haft fler sadlar därifrån, både dressyr, allround och distans, dom är suveränt bra.
 
Två märken till som lär passa är Wow och Passier. Araber är :banghead: att hitta sadlar till.

Eftersom araber ofta är som tunnor i bålen, så rekommenderar jag att titta på sadlar med korta ortspetsar. Kika efter nåt med främre stroppen fäst i ortspetsen, det allena eller kombinerat med en svängd gjord löser problemet med sadelgjordsläget.
 
Arabian saddle Company i England gör underbara, sköna sadlar speciellt till arabhästar. Har haft fler sadlar därifrån, både dressyr, allround och distans, dom är suveränt bra.
Yes, trevliga sadlar men lite svårare att få tag på i Sverige, oavsett beg eller nyköp. Finns nån åf.
 
Två märken till som lär passa är Wow och Passier. Araber är :banghead: att hitta sadlar till.

Eftersom araber ofta är som tunnor i bålen, så rekommenderar jag att titta på sadlar med korta ortspetsar. Kika efter nåt med främre stroppen fäst i ortspetsen, det allena eller kombinerat med en svängd gjord löser problemet med sadelgjordsläget.


Håller med... är extremt uppless på allt som har med sadlar att göra. Nu har vi efter mycket om och men beställt en Equipe Olympia med extra bred kanal och specialpaneler. Håller tummarna för att denna ska gå vägen nu.
 
Har du själv en arab? Isf vad för sadel använder du?
Ja, har två breda. Har testat det mesta jag kommit över som varit brett nog men återkommit gång på gång till Passier. Wow. Har även en Jensen Exmoor som är trevlig för korta hästar.

Hälften av bekymret är ju inpassningen gentemot hästen - araber är ofta breda, så vissa märken har inte brett nog, och hälften av problemet är korrekt sits och stöd för ryttaren för att kunna inverka korrekt, sitter man fel så funkar det ändå inte.

Hoppas det blir bra med Olympian för er!
 
Ja, har två breda. Har testat det mesta jag kommit över som varit brett nog men återkommit gång på gång till Passier. Wow. Har även en Jensen Exmoor som är trevlig för korta hästar.

Hälften av bekymret är ju inpassningen gentemot hästen - araber är ofta breda, så vissa märken har inte brett nog, och hälften av problemet är korrekt sits och stöd för ryttaren för att kunna inverka korrekt, sitter man fel så funkar det ändå inte.

Hoppas det blir bra med Olympian för er!

Tack :D

Kan bara instämma! Så otroligt viktigt att sadeln passar både ryttare och häst. Olympian fick jag en grym sits i och kan verkligen inverka korrekt så mycket därför valet till slut föll på den. Bara hoppas att den blir lika bra som vi tror :)
 
Tack :D

Kan bara instämma! Så otroligt viktigt att sadeln passar både ryttare och häst. Olympian fick jag en grym sits i och kan verkligen inverka korrekt så mycket därför valet till slut föll på den. Bara hoppas att den blir lika bra som vi tror :)
Härligt! Hoppas!!
 
Man kan skicka måtten på hästen och beställa i England, det funkar. Har gjort så 2 gånger och det blev perfekt.
Självklart! För hästen lär det troligen funka, men för ryttaren är det en fördel om man suttit i nämnd modell innan, för att veta att den passar ryttarens behov.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 364
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
646
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp