Dressyrsadel till hög o smal manke?

B

**BORTTAGEN**

Har ni tips på dressyrsadlar man kan ha på en häst med VÄLDIGT hög o smal manke?. Hästen är ett fullblod på 168 cm som i övrigt är normalbyggd, men som har en väldigtuppstickande och smal manke..Tips??
 
Jag har en county competitor med smal bom (29) till mitt fullblod.
Han har hög och smal manke, och är smal för övrigt
också.
 
Hmm, jag har bara haft väldigt gamla county-sadlar (jag har verkligen ÄLSKAT dem) men de har inte varit så särskillt höga i manken, de kanske har ändrat det nu.

Är det en ny eller gammal county du har??
 
Jag har en Frank Baines som jag bara älskar :love:
Båda mina hästar har smala höga mankar. Men är det inte bomstorleken man ska titta på inte märket på sadeln?
 
Jo, givetvis det också. Det varierar dock en del mellan olika märken hur bommen är uppbyggd. Min häst kan t.ex. OMÖJLIGTVIS ha stübben-sadlar, de är alldeles för låga framtill.

Hästar varierar ju inte bara på bredden, även överlinjeen ser ju olika ut på olika hästar och min har en manke som Mount Everest :)

Jag tittade faktiskt på en Frank Baines istallet, den såg ut att vara ganska hög framtill, kanske skall prova en sådan.
 
Alla Kieffer-sadlar jag ridit i har haft riktigt rejält med mankfrihet! Kanske nåt att testa?

Nirak
 
Det är bara manken som är smal i ofs. Hästen är annars normalbyggd över ryggen.. :) :)
 
:confused: Har precis köpt en gammal stubben eftersom det var den enda som gav min häst tillräckligt med mankfrihet.

Lustigt hur mycket det varierar..
 
Hmmm... Han jo hende de passer likevel? Venninna mi har en maxam med cutback på sin store kalblods som også har VELDIG utpreget manke, men likevel normalbygget rygg?!
 

Liknande trådar

Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
897
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Jeps
·
Utrustning Har ni tips på tävlingskavaj som passar till långa smala ungdomar? Ca 160 cm lång men väldigt nätt i kroppen så de flesta kavajer vi...
Svar
3
· Visningar
558
Senast: MiniLi
·
Utrustning Fast i träsket med att hitta sadel till vår nyinköpta häst. Han har svängd och kort rygg och hög manke. Sadlarna som följde med honom...
Svar
3
· Visningar
704
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp